Hej,

Är i situationen att jag äger huset som jag och min sambo bor i.
Vi håller på att räkna lite på priser, vinstskatt m.m. när vi ska sälja detta huset och köpa ett annat.

Man har ju möjlighet att begära uppskov på vinstskatten när man köper ett lika dyrt eller dyrare hus. Men, om jag säljer mitt hus för t.ex. 3 milj kr och vi sedan tillsammans köper ett annat hus för 4 milj kr. Räknas det då som att jag säljer för 3 och köper för 2 (1/2 av 4 milj kr)? Och i så fall går miste om möjligheten att skjuta upp vinstskatten?

Nu är vi som sagt sambo, hur skulle detta scenario ändra sig om vi gifter oss innan vi köper nytt hus?

Tack på förhand.
/P

Japp, om du äger nuvarande hus till 100% och ni ska äga det nya 50/50 så har du skattemässigt köpt en 1 miljon billigare ersättningsbostad. Uppskovet behöver dock inte bli 0 om du köper billigare - det finns en formel på skatteverkets site.

Om ni gifter er händer ingenting, äktenskapet påverkar bara ägandet vid en eventuell bodelning. Skatteverket går till 100% på ägaruppgifterna i fastighetsregistret eller förteckningen i BRF.

Redigerat:
Ingenting. Ett giftermål påverkar i princip inte er ekonomi någonting, förrän den dagen ni inte är gifta längre.

Redigerat:
Tack båda.

osiris: Okej, formeln
"Hur stort blir mitt slutliga uppskovsbelopp? - Billigare ersättningsbostad" hos Skatteverket är enligt:

Vinsten minskad med prisskillnaden beräknas på följande sätt:

+ Din andel av vinsten
+ Inköpspriset för ersättningsbostaden (din andel)
- Försäljningspriset för den sålda bostaden (din andel)
= Positivt (+) eller negativt (-) belopp

Blir då för mig
+700 tkr i vinst
+2 milj kr (min halva av nya huset)
-3 milj kr (försäljningspriset på gamla huset)
= minusvärde, alltså ingen möjlighet till uppskov för mig...

Det ska sägas också att i vinsten på 700 tkr ligger ett tidigare uppskov från förra husbytet på ca 350 tkr. Detta återförs ju för beskattning när jag säljer nuvarande huset. Vet ni om den "skulden" försvinner sedan eller vad händer med det tidigare uppskovet?

Mvh
/P

Med dagens ränteläge är det inte lönsamt att skjuta upp skatten, men det kan ju ändra sig.

Du kan köpa mer än 50% av det nya huset och skjuta upp hela vinstskatten om din andel är större än det gamla husets försäljningspris. Oavsett om ni gifter er eller inte kommer din fru/sambo ha rätt till halva nettovärdet vid en eventuell separation. Du kan skänka/sälja eller ge bort en del av huset till frun/sambon när du känner dig redo att betala vinstskatten, så att ni äger 50/50.

Det är inte lämpligt att du köper 100% av det nya huset eftersom din fru/sambo då inte har rätt till ränteavdrag.
Det kan ju hända något oförutsett som gör att du något år tjänar för lite för att kunna utnyttja ränteavdragen fullt ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.