21 098 läst ·
19 svar
21k läst
19 svar
Halva huset är svartbygge sedan tidigare ägare - vad gör man nu?
Regelverket är formulerat så att Byggnadsnämnden "inte får" utfärda rättelseförelägganden eller straffavgifter för byggnationer som är äldre än 10 år. Det är därtill upp till dem att bevisa att eventuella svartbyggen är yngre än 10 år.
Så alla kvitton eller liknande, som kan bevisa att byggnationen är 10 år eller äldre, är i detta läge guld värda.
Så alla kvitton eller liknande, som kan bevisa att byggnationen är 10 år eller äldre, är i detta läge guld värda.
Medlem
· Västra Götaland
· 17 inlägg
Jag har fått kopia på köpekontraktet när den tidigare ägaren jag köpte fastigheten av köpte stället. I kontraktet där står det att det handlar om två rum och 30 kvadratmeter. Detta var 2002 vilket gör att jag klarar mig om detta skulle skePlåster skrev:Regelverket är formulerat så att Byggnadsnämnden "inte får" utfärda rättelseförelägganden eller straffavgifter för byggnationer som är äldre än 10 år. Det är därtill upp till dem att bevisa att eventuella svartbyggen är yngre än 10 år.
Var lite som vi gissade på utifrån hur du beskrev var stugan låg och att tillbyggnader mycket väl kan vara fria från bygglov.
Rent generellt gäller:
Du hittar mycket av informationen kring detta på Boverkets hemsida och sedan kollar du om din kommun har några avvikande regler, inte alltid en kommuns avvikande regler skulle klara en prövning med det är en annan fråga.
Det som kanske är vanligare för sommar/fritidshus och som kräver ansökan och dispens är om huset ligger nära vatten sjö/å/bäck/etc och man vill bygga till inom strandnära område och utöka huset mot vattnet, dock utan bygglovskrav.
Rent generellt gäller:
Du hittar mycket av informationen kring detta på Boverkets hemsida och sedan kollar du om din kommun har några avvikande regler, inte alltid en kommuns avvikande regler skulle klara en prövning med det är en annan fråga.
Det som kanske är vanligare för sommar/fritidshus och som kräver ansökan och dispens är om huset ligger nära vatten sjö/å/bäck/etc och man vill bygga till inom strandnära område och utöka huset mot vattnet, dock utan bygglovskrav.
Mest troligt är att man sökt bygglov för utbyggnad, men fått besked om att det inte krävdes för den utbyggnad som skulle göras och bygglovet avskrevs därför. Så det är kanske inga fel begågna, men det är alltid bra att uppdatera fastighetsregistret med hur huset ser ut nu.
Medlem
· Västra Götaland
· 17 inlägg
Hej på er!
Här kommer en liten uppdatering. Kommunen var väldigt behjälpliga, jag skickade in en ritning på hur fastigheten ser ut idag och de var snälla nog att även plocka in mina eldstäder med i bygglovet, så jag slipper fler turer och avgifter i det hela.
Så det som ligger på mig nu är att jag måste provtrycka och få skorstenarna godkända för att bygglovet skall laga kraft. Hurra! Skall försöka göra detta nu till våren.
Här kommer en liten uppdatering. Kommunen var väldigt behjälpliga, jag skickade in en ritning på hur fastigheten ser ut idag och de var snälla nog att även plocka in mina eldstäder med i bygglovet, så jag slipper fler turer och avgifter i det hela.
Så det som ligger på mig nu är att jag måste provtrycka och få skorstenarna godkända för att bygglovet skall laga kraft. Hurra! Skall försöka göra detta nu till våren.
Klicka här för att svara