Hej,

Ny till detta forum och snickeri men tänkte testa om det finns några goda råd och bra idéer att hämta här.

Har en lampa jag vill göra i valnöt med en lite knepig ur-fräsning. Tanken är att framsidan av "staven" ska vara "skålad" för att ge plats för ett litet lysrör. Vet inte riktigt hur jag ska göra detta.. Se bild/ritning för att bättre förstå vad jag menar: :)

Mottar tacksamt tips och råd.

Mått ca 50x6x4cm

1779718009447.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handöverfräs med lämpligt stål?

Jag gjorde en liknande bit för att ersätta en i plast till en hatthylla:
1779718260922.png
Skapa konto

• Gilla
Norgus och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Handöverfräs med lämpligt stål?
Ja sök på hålkälsfräs så hittar du frässtål som på bilderna nedan. Jag länkar inget då jag inte har en aning om vad som är prisvärt med "lagom" kvalitet.

Screenshot_2026-05-25_16-14-55.png
Skapa konto

Screenshot_2026-05-25_16-14-13.png
Skapa konto

• Gilla
Trynerror och 1 till
  • Laddar…
En teknik du nog skulle kunna använda är sk. cove cuts med bordssågen. Du borde kunna åstadkomma den rundade formen ungefär, mha. en ganska snäv vinkel mot bladet.

• Gilla
MikeOz och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja sök på hålkälsfräs så hittar du frässtål som på bilderna nedan. Jag länkar inget då jag inte har en aning om vad som är prisvärt med "lagom" kvalitet.

[bild]

[bild]
Ja varit inne på det men inte riktigt hittat något stål som passar.. i den bästa av världar blir det en ganska grund och vid urskålning. Men kanske får nöja mig med något likt det du bifogade. Tack för svar!

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
B sebwal skrev:
En teknik du nog skulle kunna använda är sk. cove cuts med bordssågen. Du borde kunna åstadkomma den rundade formen ungefär, mha. en ganska snäv vinkel mot bladet.

[media]
Detta kan nog vara en väldigt bra lösning för mig! Tack för videon. Då slipper jag dessutom köpa ev. rätt dyra frässtål
[/QUOTE]

• Gilla
byggvalpen och 1 till
  • Laddar…
Välkommen till forumet vill jag även tillägga!

• Gilla
Trynerror
  • Laddar…
Har sett metoden att fräsa en skålning på bordssåg men är själv tveksam till den lösningen av olika anledningar men den förutsätter ju framförallt att man har tillgång till en bordssåg.

Fräsning är nog en framkomligare väg men den skålningen som önskas betyder att frässtålet har en rejäl diameter och då bör nog ur säkerhetssynpunkt frässtålet med så grovt skaft som möjligt — 12 mm eller halvtum — sitta i ett bord och att fräsningen görs i omgångar. Optimalt är att fräsa ämnet i en vertikalfräs.

Ska jobbet göras på fräsbord bör ämnet vara bredare än slutbredden så att det finns marginaler till frässtålet och så sågar man bort överflödet efteråt.

Om jag skulle gjort det hade jag nog valt att köpa fräsmomentet hos ett snickeri så att jobbet kan göras på ett säkert sätt.
//Ronnie

• Gilla
Trynerror
  • Laddar…
M
Hyvla "trappsteg" med en nothyvel/ploghyvel och därefter grovt sandpapper på en cylinder med rätt diameter. Så gjorde jag häromveckan med en Record 044 hyvel (ca 4mm hyvelstål) och en tomflaska whisky + dubblesidigt tejp + sandpapper.

Den träbiten används fôr att skärpa hyvelstålet till en skrubbhyvel.

• Gilla
Trynerror och 1 till
  • Laddar…
Kläm ihop två bitar och köra en kvistborr på gränsen mellan dem?

• Gilla
Trynerror
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Har sett metoden att fräsa en skålning på bordssåg men är själv tveksam till den lösningen av olika anledningar men den förutsätter ju framförallt att man har tillgång till en bordssåg.

Fräsning är nog en framkomligare väg men den skålningen som önskas betyder att frässtålet har en rejäl diameter och då bör nog ur säkerhetssynpunkt frässtålet med så grovt skaft som möjligt — 12 mm eller halvtum — sitta i ett bord och att fräsningen görs i omgångar. Optimalt är att fräsa ämnet i en vertikalfräs.

Ska jobbet göras på fräsbord bör ämnet vara bredare än slutbredden så att det finns marginaler till frässtålet och så sågar man bort överflödet efteråt.

Om jag skulle gjort det hade jag nog valt att köpa fräsmomentet hos ett snickeri så att jobbet kan göras på ett säkert sätt.
//Ronnie
Hej Ronnie,
Jag har faktiskt tillgång till en bordssåg så just det är inget problem, är det något annat med den metoden som gör dig tveksam till det? Håller dock med om att fräsning med ett passande stål förmodligen hade varit det enklaste alternativet. Tack!

M MathiasFr skrev:
Hyvla "trappsteg" med en nothyvel/ploghyvel och därefter grovt sandpapper på en cylinder med rätt diameter. Så gjorde jag häromveckan med en Record 044 hyvel (ca 4mm hyvelstål) och en tomflaska whisky + dubblesidigt tejp + sandpapper.

Den träbiten används fôr att skärpa hyvelstålet till en skrubbhyvel.
Tack för tipset, ett bra alternativ för att kunna göra det helt "manuellt"!

Vad menar du med "Den träbiten används fôr att skärpa hyvelstålet till en skrubbhyvel."?

T Trynerror skrev:
Tack för tipset, ett bra alternativ för att kunna göra det helt "manuellt"!

Vad menar du med "Den träbiten används fôr att skärpa hyvelstålet till en skrubbhyvel."?
Tror han gjort sig ett slipblock med den krökning han vill ha på skrubbhyvelns egg så att han bara kan dra stålet i skåran och på så vis få en skaep egg.

M
Så här fast utan slippapper i skåran
IMG_20260526_131222105.jpg
Skapa konto

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.