Hur tar man smartast hål i mosaik för apparatdosor?? Det lär väl inte gå borra med hålsåg antar jag? Klipper man bort lämpligt antal bitar av mosaiken eller??

Ingen som satt mosaik där det finns väggutag??

På dom jobb jag varit på så har kakelkillen klippt ur så som du tänker. Ibland har någon liten bit blivid kapad för att det inste ska bli så stora ytor med fog där själva uttaget/brytaren inte täcker tillräckligt, det där ser man när mosaikarket sitter på plats.

Jag har en specialtång för att knäcka mosaik, bra när den behövs men svår att använda då mosaiken inte spricker riktigt som jag vill alltid :) annars klipper man ur nätet bara.

Skär ut de plattor som krävs för att få in eventuella dosor. Därefter kompletterar du passbitar genom nypa med mosaiktång, aöternativt hovtång.

Paul-Staffanstorp
Har man en tång som man klär med lite silvertejp på käftarna så kan man hålla mosaikbitarna och slipa till dem med vinkelslipen också vilket är enklare än att knipa av dem rätt...

Då jag inte kom åt med tången gjorde jag så här. Klippte ut de bitar som skulle bort. De som behövde kapas slipade jag med ett multiverkyg och diamanttrissa på plats på väggen. Drygt då glasmosaiken är hård som....glas...men det funkade.

kanske lite väl sent men kanske kan hjälpa någon i samma sitts. Min kaklare sa att det var omöjligt att få snygga hål i mosaik.
Jaha sa jag irriterat, då fixarjag det själv om inte du kan.
Köpte en diamanthålsågs satts på varuhuset tog två plyfabitar, vardera ca 30x30 cm
borrade ett hål i den ena plyfan, lika stort som hålet skulle bli med diamanthålsågen.
detta blir mitt guidehål så att säga. lägger den oborrade plyfan underst med mosaiken ovanpå, placerar sedan plyfan med hålet där jag ska ha hålet i mosaiken. tvingar ihop dem med tre tvingar. är nu en dubbelmacka med mosaiken i mitten.
guidar in diamanthålsågen i hålet och börjar sakta borra mig igenom samtidigt som jag kyler med lite vatten. resultatet, perfekt hål även där jag bara går in en liten bit på mosaiken.

Kakelsnubben sa, så bra!!!

Jabba77 skrev:
kanske lite väl sent men kanske kan hjälpa någon i samma sitts. Min kaklare sa att det var omöjligt att få snygga hål i mosaik.
Köpte en diamanthålsågs satts på varuhuset tog två plyfabitar, vardera ca 30x30 cm
borrade ett hål i den ena plyfan, lika stort som hålet skulle bli med diamanthålsågen.
detta blir mitt guidehål så att säga. lägger den oborrade plyfan underst med mosaiken ovanpå, placerar sedan plyfan med hålet där jag ska ha hålet i mosaiken. tvingar ihop dem med tre tvingar. är nu en dubbelmacka med mosaiken i mitten.
guidar in diamanthålsågen i hålet och börjar sakta borra mig igenom samtidigt som jag kyler med lite vatten. resultatet, perfekt hål även där jag bara går in en liten bit på mosaiken.

Det där låter väldigt omständigt. Jag har aldrig varit med om att det är några problem att klippa/kapa till mosaik tillräckligt snyggt så att det täcks bakom strömbrytaren eller vad som nu ska sätta i apparatdosan. Eller monterar Ni elprylar som helt saknar ram?

Jabba77 skrev:

Går säkert bra om man har tid och lust att pilla själv hemma men inte så ekonomiskt för en kakelfirma att hålla på med samt som RobZombie sa, man har ju ram på elprylarna.

haha lite sent som vanligt... men men. I mitt fall så skulle jag ta upp hål för LED belysning där täckramen endast täckte ett fåtal mm över urtagshålet. Självklart är detta omständigt om du skulle göra detta på en elprodukt med rejäl täckram.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.