11 686 läst ·
19 svar
12k läst
19 svar
Håltagning i golvbjälkar för avloppsrör, håller det?
Jag förstår fortfarande inte? Ska det alltså gjutas mellan reglarna? Med EPS-betong som inte väger något? Sedan flytspacklas på det, utan att man lägger något spån eller så? Kommer då inte hela golvet att vila på brädorna som är spikade på reglarna från undersidan? Eller kommer det att ligga en armering i flytspacklet så att det bärs upp av reglarna?
Även om flytet armeras kommer det inte till 100% att bäras upp av reglarna. Det är alltid lite flex i allt material så EPS-betongen kommer att ta en liten del av lasten och den vilar ju i sin tur på blindbottenbrädorna.
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Fast kakan av flytspackel kan säkert bli lika styv som golvspån, som ju är ett alternativ. Så en korrekt armerad, tillräckligt tjock skiva av flytspackel borde fungera.
Ja, så det blir som jag tänker att det är blindbotten (eller rättare sagt spikarna upp i reglarna) som bär upp hela badrumsgolvet?M MagHam skrev:
Det måste väl ligga någon form av skiva på reglarna innan man gjuter något på dem?
Verkar lite klent, verkar visserligen vara gamla mått på bjälkar, kanske 50mm, men höjden är ju mindre än normalt. Jag hade nog ifrågasatt om man inte borde sätta konstruktionsplyfa på minst en eller båda sidor på de bjälkar med 110 uttag, om man nu inte räknar med att övergolvet blir bärandeP Pgam skrev:Hej,
Vi har anlitat en firma för att bygga vårat nya badrum. Planen är att gjuta igen bjälklaget med lättbetong för att lägga golvvärme och klinker på. Avloppet dras i golvet och de måste ta upp hål i golvbjälkarna för att dra rören. Det största röret är väl 110 och själva golvbjälkarna är väl 180 ungefär. Utan förstärkning känns detta som ett mycket vanskligt projekt, men eftersom de ska gjuta undrar jag om vi kan känna oss tryggare med bärigheten i golvet?
Vi har fått ett gott intryck av firman som gör jobbet, men vi skulle ändå känna oss lugnare att få en oberoende bedömning av hur detta kommer funka. Eller om det behövs någon sorts förstärkning av golvbjälkarna innan det gjuts igen?
Tacksam för svar!
Klicka här för att svara