Hej,
Vi har anlitat en firma för att bygga vårat nya badrum. Planen är att gjuta igen bjälklaget med lättbetong för att lägga golvvärme och klinker på. Avloppet dras i golvet och de måste ta upp hål i golvbjälkarna för att dra rören. Det största röret är väl 110 och själva golvbjälkarna är väl 180 ungefär. Utan förstärkning känns detta som ett mycket vanskligt projekt, men eftersom de ska gjuta undrar jag om vi kan känna oss tryggare med bärigheten i golvet?
Vi har fått ett gott intryck av firman som gör jobbet, men vi skulle ändå känna oss lugnare att få en oberoende bedömning av hur detta kommer funka. Eller om det behövs någon sorts förstärkning av golvbjälkarna innan det gjuts igen?

Tacksam för svar!

• Upprivet golv med exponerade träbjälkar och nydragna avloppsrör i ett badrums renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du under bjälklaget , hur mycket ska det gjutas, kommer det golv på där och gjutningen på det, mer info behövs för svar.

• Gilla
Pgam
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Vad har du under bjälklaget , hur mycket ska det gjutas, kommer det golv på där och gjutningen på det, mer info behövs för svar.
Under bjälklaget finns en krypgrund, bjälkarna är inte stöttade underifrån mer än där de är fästa i timret på sidorna, 3,2 meter mellan fästpunkterna. Det ska fyllas på med 18 cm EPS golv i bjälklaget och sen fallspackling, samt klinker i ena änden, och våtrumsmatta i andra (Rummet blir uppdelat i separat badrum och tvättstuga)

Vad ska bära golvet då? Låter som en hel del vikt..........

EPS--golv ? Skiva eller bruk viss skillnad på vikt, ska det fyllas med bruk och en flyt på det så skulle jag förstärka upp underifrån, bjälklaget har redan nu fått en försvagning, verkar väldigt lätt att göra det nu, ett eller två hål ner för att komma under, men som sagt inte jag som bygger eller ska bo där

Uppfattar jag det rätt att du säger att de ska gjuta mellan reglarna så att betongen bärs upp av bräderna som är spikade på reglarna underifrån?

Det är inte så att du missuppfattat och att de kommer att lägga isolering där, sedan lägga på någon form av skiva på reglarna och sedan gjuta på det?

P Pgam skrev:
Under bjälklaget finns en krypgrund, bjälkarna är inte stöttade underifrån mer än där de är fästa i timret på sidorna, 3,2 meter mellan fästpunkterna. Det ska fyllas på med 18 cm EPS golv i bjälklaget och sen fallspackling, samt klinker i ena änden, och våtrumsmatta i andra (Rummet blir uppdelat i separat badrum och tvättstuga)
Varför drogs inte avloppsrören i krypgrunden? Då hade man inte behövt försvaga de bärande balkarna som nu skett. Om den blivande gjutningen skall hjälpa till med bärighet så måste den armeras och förankras i något annat än bjälklaget. Sker inte det så kommer gjutningen bara att ytterligare öka belastningen på de försvagade balkarna.

• Gilla
Tabberas och 1 till
  • Laddar…
Ställer mig också frågande till hur gjutning kommer ske.
Mer info :)

J jonaserik skrev:
EPS--golv ? Skiva eller bruk viss skillnad på vikt, ska det fyllas med bruk och en flyt på det så skulle jag förstärka upp underifrån, bjälklaget har redan nu fått en försvagning, verkar väldigt lätt att göra det nu, ett eller två hål ner för att komma under, men som sagt inte jag som bygger eller ska bo där
EPS kommer gjutas i bjälklaget, alltså inte läggas ovanpå.

R roli skrev:
Varför drogs inte avloppsrören i krypgrunden? Då hade man inte behövt försvaga de bärande balkarna som nu skett. Om den blivande gjutningen skall hjälpa till med bärighet så måste den armeras och förankras i något annat än bjälklaget. Sker inte det så kommer gjutningen bara att ytterligare öka belastningen på de försvagade balkarna.
Ja jag antar eftersom det finns en viss frostrisk i krypgrunden.

Frostrisken för avloppsrör är obefintlig. Man kan oftast ha dom i krypgrunder utan problem.

P Pgam skrev:
EPS kommer gjutas i bjälklaget, alltså inte läggas ovanpå.
jo det har vi förstått men gjutningen bär ingenting själv. Nånting ska bära det färdiga golvet sen och söndersågade bjälkar bär lika dåligt då som nu. Blir det sen tjockare med allt uppepå och övriga saker så blir det ganska snabbt vikt som också ska bäras.
Gör man så här och det sen blir problem med svikt och det rör sig så är det ju bara räkna ut vad som händer med tätskikt och annat.....

Avloppet fryser inte även om det blir minusgrader då och då. Det är inget stillastående vatten, ofta tappar man varmt vatten och det brukar vara ett luftflöde från brunn och liknande som minst håller 'marktemperatur', dvs 5-10 grader beroende på vart i landet det är.

Redigerat:
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Håltagningen, så som den ser ut är nog OK. Men lägg upp bilden under bygnadsfysik, där hanteras fler liknande trådar.

Bjälkar tål förvånnsvärt stora hål, så länge de är någotlunda i mitten. Man får absolut inte såga bort något av över eller underkant av bjälken. Ta gärna med lite mätningar. Hur höga är bjälkarna, hur sångt ifrån under/översida är hålen.

Och som sagt. det skulle säkert ha blivit bättre med rör i krypgrunden.

EPS betong har ingen hållfasthet i sig själv, det påminner om frigolit i färdigt tillstånd, isolerar skapligt. Det intressanta för hållfastheten här är hur mycket flytspackel (armerat hoppas jag) som de tänker lägga ovanpå. Om vi antar att bjälklaget håller tillräcklig böjstyvhet, så måste man få en flytspackelkaka ovanpå som håller ihop. Man brukar säga att en tjocklek på 25mm (utan fösvagande golvvärmeslangar o liknande) är självbärande, det går att lägga även på usla underlag. Men om det behövs fullt så mycket här har jag ingen aning om. Även siffran 25 mm bör man nog kolla med tillverkaren av spacklet, hållfastheten (och pris) varierar rätt mycket mellan olika fabrikat.

• Gilla
Jörgen63
  • Laddar…
Som hempularen skriver så är det i ytterkanterna balkarnas "styrka" sitter så det går ofta att ta rätt stora hål i mitten. Sen tycker jag utan att ha räknat på det att det ser lite väl brutalt ut.
Vad gäller både EPS-betongen och flytspackel ovanpå så tillför dom inte så mycket böjstyvhet över långa spann, men fördelar krafter över en större yta vilket är bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.