51 063 läst ·
721 svar
51k läst
721 svar
Hälsoeffekter av vedeldning - elda på rätt sätt
Ja det är väl belagt att man inte känner / stör sig lika mycket på sina egna lukter som andra. Luktsinnet vänjer sig.F fribygg skrev:
Det är väldigt tydligt med såna som bor i mögelhus tycker jag. Ofta märker de inte det alls medan besökare typ tvättar kläderna när de varit på besök.
När man pratar om rök från vedeldning så beror det på vilken definition man har på rök. Det går att elda rätt så att röken inte syns men det betyder inte att förbränningen är fullständig och utan hälsofarliga utsläpp.
(Det synliga i vit rök är mest vattenånga och många av de farliga ämnena är genomskinliga.)
Fullständig förbränning finns bara i teorin. På molekylnivå så krävs det att varje kolkedja kommer i kontakt med nog med energi och syre i varje förbränningssteg - det blir aldrig så. Sen finns det svavel, tungmetaller mm i trä som frigörs vid förbränning som inte kan förbrännas till ofarlig form. Extra problematiskt är det att elda fasta bränslen.
Att utsläppen är höga även utan synlig rök kan man utläsa tex i Naturvårdsverkets utsläppstabeller.
Så är det, dock är ju alternativet att frysa inte bra och det finns ju risker med i princip alla sätt att värma en bostad (att bygga ut fjärrvärmenät till alla svenska fastigheter är knappast realistiskt men förbränningen i sånna anläggningar kan ju kontrolleras och renas på ett helt annat sätt)D djungelkatt skrev:
Eldar man utan synligt rök och hugger sin egen ved skulle jag tro att de positiva effekterna av lokal vedeldning är stora.
För att det luktar eldrök nästan hela tiden i vårt område. Det går inte att vädra för då får man in röklukt. Ibland luktar det inomhus ändå - det kommer ju hela tiden in med ventilationen.H heimlaga skrev:
Känns sjukt ofräscht och så otroligt onödigt.
Och jag tycker inte att någon ska behöva bo på det sättet nuförtiden.
Man folk bor ju i städer............D djungelkatt skrev:För att det luktar eldrök nästan hela tiden i vårt område. Det går inte att vädra för då får man in röklukt. Ibland luktar det inomhus ändå - det kommer ju hela tiden in med ventilationen.
Där dräller det av folk överallt och stinker av hälsovådliga avgaser. Oljud hela tiden. Man kan inte vädra för då kommer oljudet och avgaserna och partiklarna in. Vart man än går är det folk eller bilar eller båda delar.
Sjukt ofräscht och otroligt onödigt.
Jag tycker vi avväklar städerna så det blir någon ordning på det här😉
Sedan när är det "otroligt onödigt" att ha en uppvärmd bostad när det är -40 utomhus? Du måste vara köldtåligare än jag.
Det finns nog problem med dålig eldning och rök även på landsbygd även om det är färre som märker av det när man har vettiga avstånd mellan kåkarna.H Hybro skrev:
Jag ser utelampan på grannhuset ett par tre hundra meter bort men kan ju inte varken se eller känna om de eldar
Nej nej då kommer de kanske ut i 'verkligheten' och har åsikter om och vill reglera livet i glesbygd ännu mer, låt städernas folk hållas i städerna och låt oss som vill bo ruralt göra detH heimlaga skrev:
Det stämmer...... fast jag tror många av dem skulle må bra av att omskolas in i verkligheten. Som en slags "rumschpringe" på 5 år eller så. Varefter de kan välja sin väg i livet och kanske ha litet vidgade vyer eller rentav lämna sekten bakom sig.F fribygg skrev:Det finns nog problem med dålig eldning och rök även på landsbygd även om det är färre som märker av det när man har vettiga avstånd mellan kåkarna.
Jag ser utelampan på grannhuset ett par tre hundra meter bort men kan ju inte varken se eller känna om de eldar
Nej nej då kommer de kanske ut i 'verkligheten' och har åsikter om och vill reglera livet i glesbygd ännu mer, låt städernas folk hållas i städerna och låt oss som vill bo ruralt göra det
Och hur gör man om man har frånluftsvärmepump, eller självdragsventilation osv?
Eller om man vill vara ute på sin egen tomt?
Kan man inte flytta ansvaret till de som förorenar istället och lösa detta vid utsläppskällan? Tex med ett krav att luften som släpps ur ett hus ska vara tjänlig..
Eller om man vill vara ute på sin egen tomt?
Kan man inte flytta ansvaret till de som förorenar istället och lösa detta vid utsläppskällan? Tex med ett krav att luften som släpps ur ett hus ska vara tjänlig..
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 586 inlägg
Om du far så oerhört illa av dina grannars vedeldning hoppas jag att du anmäler detta till din kommuns miljöförvaltning! Att du skriver här och klagar gör förmodligen begränsad nytta i ditt specifika område.D djungelkatt skrev:
Kan också vara klokt att inse att dina grannar som eldar sur ved med dålig lufttillförsel inte är representativa för alla Sveriges vedeldare. Det finns säkerligen många hus du passerar där det eldas med ved utan att du har en aning om det, eftersom där bor folk som begriper hur en eldar utan att störa sin omgivning.
Flytta.D djungelkatt skrev:För att det luktar eldrök nästan hela tiden i vårt område. Det går inte att vädra för då får man in röklukt. Ibland luktar det inomhus ändå - det kommer ju hela tiden in med ventilationen.