51 222 läst ·
721 svar
51k läst
721 svar
Hälsoeffekter av vedeldning - elda på rätt sätt
Nu börjar bitarna falla på plats. Du har varit något av en gåta för mig, på så vis att du skrivit 250 inlägg här på forumet och jag tror det är typ 248 av dessa som handlar om vedeldning. Och jag har kritiserat dig för jag tycker bara att du rapat samma visa gång på gång och du verkar minst sagt engagerad i frågan, snudd på... ja, vi kan väl på ett vis ta varandra i hand, jag brukar säga att ved är ett av mina stora intressen och det samma verkar det ju vara för digD djungelkatt skrev:För att det luktar eldrök nästan hela tiden i vårt område. Det går inte att vädra för då får man in röklukt. Ibland luktar det inomhus ändå - det kommer ju hela tiden in med ventilationen.
Känns sjukt ofräscht och så otroligt onödigt.
Och jag tycker inte att någon ska behöva bo på det sättet nuförtiden.
Men nu börjar jag förstå om det är så att du har grannar som pyreldar surved dagarna i ända. Det är inte trevligt, det håller jag med dig om och då har jag lättare att förstå ditt engagemang.
Problemet som jag kan tycka är att - som jag tror du märkt - de flesta av oss som är inbitna vedeldare här i tråden är även ganska intresserade av att elda effektivt och vill verkligen inte störa några grannar. Så det är nog knappast någon av dina grannar som skriver här. Så frågan som dyker upp i min skalle är om du testat att prata med dina grannar istället? Jag tror det ger mer resultat för din närmiljö än att tangentbordskriga i ämnet.
Amen på det inlägget!Guzzi skrev:
Nu börjar bitarna falla på plats. Du har varit något av en gåta för mig, på så vis att du skrivit 250 inlägg här på forumet och jag tror det är typ 248 av dessa som handlar om vedeldning. Och jag har kritiserat dig för jag tycker bara att du rapat samma visa gång på gång och du verkar minst sagt engagerad i frågan, snudd på... ja, vi kan väl på ett vis ta varandra i hand, jag brukar säga att ved är ett av mina stora intressen och det samma verkar det ju vara för dig
Men nu börjar jag förstå om det är så att du har grannar som pyreldar surved dagarna i ända. Det är inte trevligt, det håller jag med dig om och då har jag lättare att förstå ditt engagemang.
Problemet som jag kan tycka är att - som jag tror du märkt - de flesta av oss som är inbitna vedeldare här i tråden är även ganska intresserade av att elda effektivt och vill verkligen inte störa några grannar. Så det är nog knappast någon av dina grannar som skriver här. Så frågan som dyker upp i min skalle är om du testat att prata med dina grannar istället? Jag tror det ger mer resultat för din närmiljö än att tangentbordskriga i ämnet.
En inbiten, intresserad och kunnig vedeldare som jag själv är verkligen intresserad av en ren och effektiv förbränning som är bra för min närmiljö, bra för min skorsten och panna och som ett resultat av detta också är en minimal vedförbrukning sett till vad man får ut i effekt.
Sureldare fattar inte att det går åt dubbelt så mycket ved när man sureldar med syreunderskott, och som ett brev på posten (dålig liknelse numera...) sotar igen både panna och skorsten.
Har man en granne som pyreldar med massa rök som resultat angriper man det problemet istället för att på ett forum gå till storms mot allt som har med vedeldning att göra.
Jag har några gånger gnällt i den här tråden om folk som eldar fel och förpestar miljön för ett större område samt ett miljökontor som inte tänker göra något åt saken. Problemet består men inte lika ofta nu som de senaste vintrarna. Lägre elpris gissar jag minskar eldandet och kanske minskar det mest hos de okunniga och ointresserade eldarna. Jag vet och förstår att det knappast är något problem när folk eldar på rätt sätt.
Det är omöjligt och orimligt att acceptabel luftkvalité ska bero på att vi som enskilda medborgare ska identifiera från vilka hus stanken kommer, något som är omöjligt i ett stort tätbebyggt villaområde, samt dessutom ange de skyldiga och riskera repressalier. Jag har vid otaliga tillfällen när stanken har varit intensiv vandrat runt i närområdet utan att kunna se ens att någon i närheten eldar. Troligen räcker det att en eller några få eldar helt fel vid olämplig väderlek för att förpesta ett större område. Borde inte miljökontoret vara intresserade av att lösa det problemet?
Jag känner inte till några andra miljöproblem där liknande principer tillämpas. Problem med bilavgaser -> flytta, buller -> flytta, osv.
Vi har dock fördelen att vi nästan aldrig känner av den stinkande luften inomhus. Jag förstår inte hur det ganska enkla filtret i vår FTX kan ta bort rökstanken men tydligen så fungerar det. Luftintaget sitter mot nordost vilket oftast är läsidan, det hjälper kanske också.
Det är omöjligt och orimligt att acceptabel luftkvalité ska bero på att vi som enskilda medborgare ska identifiera från vilka hus stanken kommer, något som är omöjligt i ett stort tätbebyggt villaområde, samt dessutom ange de skyldiga och riskera repressalier. Jag har vid otaliga tillfällen när stanken har varit intensiv vandrat runt i närområdet utan att kunna se ens att någon i närheten eldar. Troligen räcker det att en eller några få eldar helt fel vid olämplig väderlek för att förpesta ett större område. Borde inte miljökontoret vara intresserade av att lösa det problemet?
Jag känner inte till några andra miljöproblem där liknande principer tillämpas. Problem med bilavgaser -> flytta, buller -> flytta, osv.
Vi har dock fördelen att vi nästan aldrig känner av den stinkande luften inomhus. Jag förstår inte hur det ganska enkla filtret i vår FTX kan ta bort rökstanken men tydligen så fungerar det. Luftintaget sitter mot nordost vilket oftast är läsidan, det hjälper kanske också.
Ja det är ju positivt om vi kommer närmare varann 🙂Guzzi skrev:
Nu börjar bitarna falla på plats. Du har varit något av en gåta för mig, på så vis att du skrivit 250 inlägg här på forumet och jag tror det är typ 248 av dessa som handlar om vedeldning. Och jag har kritiserat dig för jag tycker bara att du rapat samma visa gång på gång och du verkar minst sagt engagerad i frågan, snudd på... ja, vi kan väl på ett vis ta varandra i hand, jag brukar säga att ved är ett av mina stora intressen och det samma verkar det ju vara för dig
En av mina huvudpoänger är dock att lösningen inte är att elda rätt i bostadsområden. Jag ser sällan någon som eldar fel. Utan det är den stora massan som bidrar.
Jag har också levererat en hel del vetenskap som visar att elda rätt endast minskar utsläppen, inte utesluter dem. Går man enligt NVs ord så ska elda rätt och byta utrustning kunna sänka utsläppen med upp till 50-80%. Är man då eldentusiast och proffs och eldar fem gånger så ofta / länge som en som eldar fel så släpper man ut ungefär lika mycket.
Eller har man fem grannar som eldar rätt eller en som eldar fel ger samma utsläpp osv.
Livet är inte binärt med brytpunkten att man e proffs o lärt sig tända i toppen.
Det kan jag tycka är lite märkligt att man inte kan ta det till sig. Kanske vill ni så himla gärna inte störa andra att ni blir lite faktaresistenta?
Ja det är helt omöjligt att förstå logiken i detta tillvägagångssätt.T TommyC skrev:Jag har några gånger gnällt i den här tråden om folk som eldar fel och förpestar miljön för ett större område samt ett miljökontor som inte tänker göra något åt saken. Problemet består men inte lika ofta nu som de senaste vintrarna. Lägre elpris gissar jag minskar eldandet och kanske minskar det mest hos de okunniga och ointresserade eldarna. Jag vet och förstår att det knappast är något problem när folk eldar på rätt sätt.
Kommunen ansvarar för luftkvaliteten men överlåter till medborgarna att processa mot varandra. Lyckas man med processandet efter flera år så får de fortfarande elda men lite begränsat, (och då är de kanske så arga att de tajmar in det dagtid helger när de ser man är ute tex).
Och som du säger: vilka grannar ska man välja?
Läser man i såna här domar så är de ofta ovetenskapliga med underlag från en kontrollant från kommunen som går och luktar vid gardinerna utan speciell hänsyn till väderlek osv.
Jag kan tipsa dig i att investera i en luftkvalitetssensor. Nu när inte kommunerna har råd. Jag vet vissa som har det och de ger ofta tydliga och ganska rejäla utslag när grannar eldar (även från dem som eldar rätt). Tex härifrån: https://sensor.community/se/
På deras karta kan man också se att ofta är luftkvaliteten som sämst i utkanterna av städerna i små villakvarter och inte i centrum.
Kan elda... I vart fall i stora Täljstensugnen som värmer hela bodelen i kåken. Med typ osynlig darrande luft från skorstenen.
Orkar inte med att lägga ut rökridåer över nejden, för då ser jag inte rådjuren och fåglarna, även om jag vet hur jag gör.
- Snart börjar säsongen att vara ute med skoter o ligga över i skogen.
Gärna i tält, men även i nån öppen stuga eller koja.
Jo, jag tycker jag mår redigt bra av att idka friluftsliv. Typ fixa mat o kaffe över öppen eld. Eller med ett ordentligt Primuskök.
Härligt att värma sig vid en ordentlig brasa efter en natt med -20 grader eller så. Halstra nån öring...
- Så ni Besservisrar som förstår er på, alltså i all välmening!
- Hur gör jag en ordentlig brasa i en törstubbe på mest miljövänliga sätt?
Använder tändkuber och tändvätska köpt på Lidel?
Har aldrig hänt... Vi blev lärda av far hur man gör upp eld, även i de värsta regnen, med det som finns i skogen.
Alltså inget använt dasspapper...
- Förstår att det alltid gäller att få fyr så snabbt som möjligt. Erfarenheterna av 60 år i skogen kan ju tyckas vara fel.
Misstänker att jag är ett ordentligt miljösvin. 😀😉😁
Men se... Det var / är alla skogsarbetare som fixar fram massaved, så vi andra kan torka oss i röfen, med certiferat skithuspapper.
Kommer inte ihåg ISO-nummret.
Å så klagas det på grannarna, utan att ens pratat med dem... Skriver i stället på forum o kutar till kommunen.
Hur schysst är det?
.
Orkar inte med att lägga ut rökridåer över nejden, för då ser jag inte rådjuren och fåglarna, även om jag vet hur jag gör.
- Snart börjar säsongen att vara ute med skoter o ligga över i skogen.
Gärna i tält, men även i nån öppen stuga eller koja.
Jo, jag tycker jag mår redigt bra av att idka friluftsliv. Typ fixa mat o kaffe över öppen eld. Eller med ett ordentligt Primuskök.
Härligt att värma sig vid en ordentlig brasa efter en natt med -20 grader eller så. Halstra nån öring...
- Så ni Besservisrar som förstår er på, alltså i all välmening!
- Hur gör jag en ordentlig brasa i en törstubbe på mest miljövänliga sätt?
Använder tändkuber och tändvätska köpt på Lidel?
Har aldrig hänt... Vi blev lärda av far hur man gör upp eld, även i de värsta regnen, med det som finns i skogen.
Alltså inget använt dasspapper...
- Förstår att det alltid gäller att få fyr så snabbt som möjligt. Erfarenheterna av 60 år i skogen kan ju tyckas vara fel.
Misstänker att jag är ett ordentligt miljösvin. 😀😉😁
Men se... Det var / är alla skogsarbetare som fixar fram massaved, så vi andra kan torka oss i röfen, med certiferat skithuspapper.
Kommer inte ihåg ISO-nummret.
Å så klagas det på grannarna, utan att ens pratat med dem... Skriver i stället på forum o kutar till kommunen.
Hur schysst är det?
.
Redigerat:
Enligt djungelkattens logik borde man kunna flytta till stan och sedan kräva att stadsborna tar sitt pick och pack och försvinner för de och deras bilar är förorenande och störande.
Hmmm... mina avlägsna släktingar som fick sina bondgårdar i Klemetsö tvångsinlösta på 1850-talet när det nya Vasa centrum skulle byggas på Klemetsöskatan och som ännu inte har fått någon betalning för jorden kanske borde utnyttja det där för att få sina bondgårdar tillbaka.......🤪
En seriös vedeldare vet att det är mycket arbete att hugga och köra hem och kapa och klyva tiotals kubikmeter ved i året. Därför försöker man elda någorlunda torr ved med någorlunda bra förbränning så man får mesta möjliga värmeutbyte ur vedkubikerna.
Om djungelkattens grannar inte förstår det här så gäller dett ta tag i dem och lära dem vedhantering och eldning. Inte hacka på vedeldare som någorlunda vet vad vi håller på med. Fattar du det djungelkatten?
Hmmm... mina avlägsna släktingar som fick sina bondgårdar i Klemetsö tvångsinlösta på 1850-talet när det nya Vasa centrum skulle byggas på Klemetsöskatan och som ännu inte har fått någon betalning för jorden kanske borde utnyttja det där för att få sina bondgårdar tillbaka.......🤪
En seriös vedeldare vet att det är mycket arbete att hugga och köra hem och kapa och klyva tiotals kubikmeter ved i året. Därför försöker man elda någorlunda torr ved med någorlunda bra förbränning så man får mesta möjliga värmeutbyte ur vedkubikerna.
Om djungelkattens grannar inte förstår det här så gäller dett ta tag i dem och lära dem vedhantering och eldning. Inte hacka på vedeldare som någorlunda vet vad vi håller på med. Fattar du det djungelkatten?
Varför är ni som kan elda och bor i glesbygden så störda över att några av oss klagar på att det luktar vedervärdigt i våra tätbefolkade villaområden ibland. Läser ni dåligt eller är ni osäkra på om ni verkligen kan elda?
Ja, ja... Rätta tiden att få hem ved på backen är nu och någon månad till.
Detta vet inte dagens vedeldare nåt om. De handlar säckar på Lidel.
🙄
- När jag väl tar mig in till byn och kör genom rökdimmorna, så gör det ont i magen. Samtigt tänker jag på att jag kan elda effektivt...
Det är bara så att få är intresserade hur.
Detta vet inte dagens vedeldare nåt om. De handlar säckar på Lidel.
🙄
- När jag väl tar mig in till byn och kör genom rökdimmorna, så gör det ont i magen. Samtigt tänker jag på att jag kan elda effektivt...
Det är bara så att få är intresserade hur.
Livet är väldigt binärt.D djungelkatt skrev:Ja det är ju positivt om vi kommer närmare varann 🙂
En av mina huvudpoänger är dock att lösningen inte är att elda rätt i bostadsområden. Jag ser sällan någon som eldar fel. Utan det är den stora massan som bidrar.
Jag har också levererat en hel del vetenskap som visar att elda rätt endast minskar utsläppen, inte utesluter dem. Går man enligt NVs ord så ska elda rätt och byta utrustning kunna sänka utsläppen med upp till 50-80%. Är man då eldentusiast och proffs och eldar fem gånger så ofta / länge som en som eldar fel så släpper man ut ungefär lika mycket.
Eller har man fem grannar som eldar rätt eller en som eldar fel ger samma utsläpp osv.
Livet är inte binärt med brytpunkten att man e proffs o lärt sig tända i toppen.
Det kan jag tycka är lite märkligt att man inte kan ta det till sig. Kanske vill ni så himla gärna inte störa andra att ni blir lite faktaresistenta?
Antingen så värmer man upp sin bostad eller så fryser man ihjäl.
Nu är det på tiden att du berättar vad som skulle bli bättre av att elda med olja eller stenkol? Ut med språket!
Gas kommer från Putin så den kan vi inte elda med och elektricitet har vi för litet av varje vinter. Skulle vi vedeldare sluta skulle elförsörjningen bryta ihop när det blir kallt och då får du djungelkatten känna på hur det känns att bo i en ouppvärmd bostad med 30 minusgrader inomhus.
Mest för att vissa skribenter mellan raderna eller direkt tycks vilja ha ett förbud, eller tvinga användare att byta ut välfungerande anläggningar för "klimaaatets" skull.T TommyC skrev:
Harru inte begrip?
Dagens leverne, kosta vad det behövs, är att få vill lägga ned jobb på vedeldning. Sitter heller å glor på tv:n, skärmen, mobilen e t c.
Och betalar i stället.
Kallas att vara sociala.
Dagens leverne, kosta vad det behövs, är att få vill lägga ned jobb på vedeldning. Sitter heller å glor på tv:n, skärmen, mobilen e t c.
Och betalar i stället.
Kallas att vara sociala.
He he precis.mikethebik skrev:
Tänkte va tyst men då det är så genomskinligt att det är mot ALL vedeldning blir det svårt.
Likadant som aktivisterna är mot ALLT fossilt..och dom har ju blivit hörda.
Tänk om samma händer vedeldning ?
Svårt att vara tyst då.
Vad är det som är så svårt att förstå..ved=eld=överlevnad sedans urminnes tider.
Av tre orsaker:T TommyC skrev:
1. Beredskap. Förbjuder man vedeldning i bostadsområden så kommer ingen att bygga eldstäder heller och så blir vi tvungna att ta hand om och hysa varenda en av er och betala vattenskadorna era genom höga försäkringspremier för att rören era har frusit nästa gång det har varit något krångel med elnätet eller senast när ryssen börjar bomba.
Den är bara två år sedan som vi senast var kilowattar och timmar från att hela elnätet skulle ha överbelastats och rullande elavbrott skulle ha införts. Var du inte född då?
Man kan inte använda mer ström än vad som matas in i nätet minus transmissionsförlusterna.
Vem skall prioriteras när värmen inte räcker åt alla?
De rika?
Politiker och deras släktingar?
Du?
2. Tyvärr har det visat sig att när det stiftas den där sortens lagar för tätorter så börjar de ofta gälla på landet också.
3. Sociala orsaker. Jag vill inte bygga ett samhälle där värme i bostaden är förbehållet de högst avlönade. Jag har själv bott med några plusgrader inne och evig snö på köksgolvet så jag vet hur slitsamt det är. Det är många som skulle tvingas leva så utan ved.
I stället för att vara social på nätet, så fixar jag bromsarna på min bil från 2006, som strax ska besiktas.
Andra lämnar på verkstad...
Vad det nu hade med vedeldning att göra?
- Jo, gjorde nyss eld i vår täljstensugn. Tar mig en kaffe framför ugnen.
Mår fantastiskt bra, när jag ser flammorna och värmen sprider sig säkra men säkert.
Utan störande och illaluktande rök.
Grannarna eldar också, såg jag nyss.
Härligt😁
Andra lämnar på verkstad...
Vad det nu hade med vedeldning att göra?
- Jo, gjorde nyss eld i vår täljstensugn. Tar mig en kaffe framför ugnen.
Mår fantastiskt bra, när jag ser flammorna och värmen sprider sig säkra men säkert.
Utan störande och illaluktande rök.
Grannarna eldar också, såg jag nyss.
Härligt😁