H Hanagr skrev:
Låter som du har en gammal kombipanna. Skaffa en äkta vedpanna så får du tid över till annat.
Knappast. Eldar var tredje dag. Så nog har jag tid till annat.

Kan du värma två ackumulatortankar på max en timme är antingen dina tankar för små eller din panna åtahelvete för stor.

• Gilla
anna1978 och 1 till
  • Laddar…
E
H Hanagr skrev:
"Att bli utsatt för rökpartiklar och stark lukt i flera timmar"
måste vara en extrem och unik situation.
För det första, vem eldar i flera timmar?
Har svårt för att tro att du är helt ärlig.
Jag är vedeldare och eldar mot ackumulatortank ar. Att ladda dessa tar inte flera timmar. Nu händer det även att grannar frågar om jag verkligen eldar eftersom jag har en massa ved ute på gården.
Nu pratar vi inte om proffs med riktig vedpanna och acktankar. Det här är hobbyeldare som tänder brasor i sin gamla braskaminer. Och det är inte en som gör det utan jag har vissa dagar noterat en 7-8 stycken i vårt villaområde som för övrigt består av ett 50-tal hus byggda på 80-talet på en sluttning. Inga av dessa hus har vedpanna. Alla är byggda och planerade utifrån billig el. Med primärt direktverkande el eller vattenburen el.

Många har kompletterat med LLVP eller bergvärme. Men även värmepumpar drar dyr el. Och då ligger det nära till hands att tända en brasa. Vilket också många gör.

För några år sedan var detta ett ickeproblem. Det eldades i kaminerna ungefär lika ofta som jag vinner på lotto. Men med stigande elpriser kom luftföroreningarna som ett brev på posten.

Jag vet hur det ser ut när en som kan elda i en riktig eldstad gör det. Det ryker lite i början sen ser man bara dallrande värme och kanske lite vattenånga. Detta går inte att jämföra med en hobbyeldare i en gammal braskamin.

Nåväl, jag önskar alla en god jul och elda försiktigt.

• Gilla
Hanagr och 2 till
  • Laddar…
E Elmuppo skrev:
Jag vet hur det ser ut när en som kan elda i en riktig eldstad gör det. Det ryker lite i början sen ser man bara dallrande värme och kanske lite vattenånga.
Kan bara instämma, utifrån inläggen med "rykande eldning" var jag tvungen att kolla när Keddyn brinner med klar låga och hur jag tänder.
  • Två grövre vedträn i botten, fyra små ovanpå i två lager, dvs två och två, kan bli några stickor om det finns tillgängligt.
  • Lite rivna mjölkkartongbitar av "bästa sorten" från ca en halv mjökkartong i varje lager mellan vedpinnarna.😉😇😎
  • Tänd och efter ca 60 sekunder stängs luckan som fått vara öppen och då drar det igång ännu mera, samt brinner med klar låga.
  • Alltid torr ved både löv/barr.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kan bara instämma, utifrån inläggen med "rykande eldning" var jag tvungen att kolla när Keddyn brinner med klar låga och hur jag tänder.
  • Två grövre vedträn i botten, fyra små ovanpå i två lager, dvs två och två, kan bli några stickor om det finns tillgängligt.
  • Lite rivna mjölkkartongbitar av "bästa sorten" från ca en halv mjökkartong i varje lager mellan vedpinnarna.😉😇😎
  • Tänd och efter ca 60 sekunder stängs luckan som fått vara öppen och då drar det igång ännu mera, samt brinner med klar låga.
  • Alltid torr ved både löv/barr.
En modern Keddy motiverar till att lära sig tända på ett effektivt sätt. Geometrin är sådan att hela vardagsrummet blir rökfyllt om man misslyckas och måste öppna för att peta in mer papper. Barndomens djupa kaminer kunde man ju hålla på och peta in papper i länge för att få fyr. Numer köper jag tändkuber.

S Staffan-N skrev:
En modern Keddy motiverar till att lära sig tända på ett effektivt sätt. Geometrin är sådan att hela vardagsrummet blir rökfyllt om man misslyckas och måste öppna för att peta in mer papper. Barndomens djupa kaminer kunde man ju hålla på och peta in papper i länge för att få fyr. Numer köper jag tändkuber.
Och dom är fruktansvärt oförlåtande om du inte gör rätt. Får du inte upp tempen på första inlägget ordentligt så straffar det sig hela eldningen med svårtända inlägg och rök.

• Gilla
Staffan-N
  • Laddar…
Tände nyss en brasa som trevnad när granen ska kläs En videosnutt hur det ser ut, går säkert att tända betydligt bättre. Men ingen rök syns från skorsten när jag kollade efter jag tänt. Kanske en liten rökig whisky istället.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Tände kl 15 och lagt in två mindre klampar tidigare, blir två större nu sedan räcker det för idag. Och granen har fått belysning.

N
A Abies koreana skrev:
Det finns inget så levande som ett dött träd, lämna gärna ett och annat fallet träd kvar i naturen. I olika stadier av nedbrytning ger trädet liv åt insekter och svampar som alla i sin tur bidrar till en levande skog.

Vi har städat våra skogar så effektivt att vi skadar och gör naturen mera fattig, sårbar och försvagad mot t.ex. skadeinsekter.
Kanske man kan lämna något dött träd. Men jag bor bredvid en nationalpark där allt ska lämnas orört. Detta har lett till att det är så mycket skadeinsekter att större delen av träden är döda.
Man ska inte gå i den skogen om det blåser. Det är stor risk att man får ett halvt eller helt träd i huvudet. Vi var tvungna att avverka vår skogsplätt pga att insekterna hade spridit sig till den.

• Ledsen
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Kanske man kan lämna något dött träd. Men jag bor bredvid en nationalpark där allt ska lämnas orört. Detta har lett till att det är så mycket skadeinsekter att större delen av träden är döda.
Man ska inte gå i den skogen om det blåser. Det är stor risk att man får ett halvt eller helt träd i huvudet. Vi var tvungna att avverka vår skogsplätt pga att insekterna hade spridit sig till den.
Jag har två olika naturreservat som rågrannar, det har ju fått till följd att jag måst avverka i princip all granskog i förtid på den egna fastigheten för att rädda virkesvärdet.

Denna vinter kan jag i princip fylla mitt eget vedbehov med de döda granar som trillar in från reservaten, det är lätt kluven ved som i princip går att elda direkt.

• Ledsen
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Intressant.
Har aldrig sett att det tagits upp i media, faller det inte under pk ?

Något för varje svensk att beakta när eu vill att våran skog ska stå orörd !

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
N najaden skrev:
Intressant.
Har aldrig sett att det tagits upp i media, faller det inte under pk ?

Något för varje svensk att beakta när eu vill att våran skog ska stå orörd !
Granbarkborrens härjningar har diskuterats och rapporterats ordentligt. De senaste årens utbrott verkar vara över för det här gången.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Tände nyss en brasa som trevnad när granen ska kläs En videosnutt hur det ser ut, går säkert att tända betydligt bättre. Men ingen rök syns från skorsten när jag kollade efter jag tänt. Kanske en liten rökig whisky istället.
[video]
Varför tänder du underifrån?
Lägg in ännu större ved under och tänd i toppen så ska du få se på grejer

• Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
H Hanagr skrev:
För det första, vem eldar i flera timmar?
Har svårt för att tro att du är helt ärlig.
Tänder framåt oktober och låter det brinna ut någon gång i mars-april.

• Haha
  • Gilla
Klacken och 3 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Varför tänder du underifrån?
Lägg in ännu större ved under och tänd i toppen så ska du få se på grejer
Tänder lite överallt där det sticker ut en flik från mjölkkartong, jag tycker att det blir tillräckligt bra.
Har provat med att enbart tända ovanifrån och det tar längre tid att få fart på elden.
Det viktiga är att lära känna sin/sina kaminer, vi har två stycken Keddyinsatser, den stora på filmen och en mindre i fritidshuset, det skiljer mellan dem hur vi tänder och justerar tilluftspjäll.
I fritidshuset kan vi ibland få öppna en dörr vid tändning när det är dåligt drag i skorsten och inte använts på ett tag, något man fått lära sig.
På den större rör vi aldrig spjället till skillnad mot den mindre där det minskas ett steg när brasan tagit fart.

Man måste lära sig förutsättningarna för varje hus/kamin, vilken ventilation man har t.ex. som hos med självdrag, hur/var har man tilluft och är det tillräckligt, vilken skorsten har man, osv. Får jag gissa vad som är vanlig orsak när man man har svårt att få eld och att det senare ryker är att man har för dåligt med tilluften till kamin, utgår från att man har torr ved. Sedan kan jag inget om eldning med olika ventilationssystem och där finns säkert annat som kan påverka.
Har ju haft många år att lära mig våra kaminer/hus, så skam om man inte kunde elda efter 30 år med Keddy😉

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Tänder lite överallt där det sticker ut en flik från mjölkkartong, jag tycker att det blir tillräckligt bra.
Har provat med att enbart tända ovanifrån och det tar längre tid att få fart på elden.
Det viktiga är att lära känna sin/sina kaminer, vi har två stycken Keddyinsatser, den stora på filmen och en mindre i fritidshuset, det skiljer mellan dem hur vi tänder och justerar tilluftspjäll.
I fritidshuset kan vi ibland få öppna en dörr vid tändning när det är dåligt drag i skorsten och inte använts på ett tag, något man fått lära sig.
På den större rör vi aldrig spjället till skillnad mot den mindre där det minskas ett steg när brasan tagit fart.

Man måste lära sig förutsättningarna för varje hus/kamin, vilken ventilation man har t.ex. som hos med självdrag, hur/var har man tilluft och är det tillräckligt, vilken skorsten har man, osv. Får jag gissa vad som är vanlig orsak när man man har svårt att få eld och att det senare ryker är att man har för dåligt med tilluften till kamin, utgår från att man har torr ved. Sedan kan jag inget om eldning med olika ventilationssystem och där finns säkert annat som kan påverka.
Har ju haft många år att lära mig våra kaminer/hus, så skam om man inte kunde elda efter 30 år med Keddy😉
Du behöver inte tända mindre bara för att du tänker på toppen men du har mer magasin under som tänder när elden tagit sig dit. Och man har förlängt tiden det brinner.

Framför allt kan man lägga grova saker längst ner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.