49 847 läst ·
721 svar
50k läst
721 svar
Hälsoeffekter av vedeldning - elda på rätt sätt
Ja, visst är det konstigt att folk får bränna gasol och träkol och annat utomhus utan att ha myndigheternas tillstånd?L lbgu skrev:
Det brukar väl inte vara nått kött i falukorv, en viss del fläsk (gris)brukar de dock ha med.A AndersS skrev:
Det är sant. Det inte finns ekonomi i att ta vara på de träd som faller så det allra mesta blir kvar trots att det eldas fossila bränslen i länder ihopkopplade med vårt elsystem.A Abies koreana skrev:
NejH heimlaga skrev:
Det staten eventuellt skulle kunna göra vore ju att vidareutveckla eldstaden för veds besparande, det har staten gjort förut med gott resultat.
Ni som lovordar vedeldning i större skala för uppvärmning bor väl oftast inte i ett tätbebyggt villasamhälle eller?
För mig som bor lite utanför stadskärnan men i tätbebyggt område blir det problem när grannarna sätter igång att elda vid ogynnsamma väderförhållande. Och vad anser jag vara ogynnsamt väderförhållande undrar ni? Jo det är när det kommer en köldknäpp eftersom det sällan blåser speciellt mycket när det blir kallare.
Och eftersom det inte blåser speciellt mycket så dalar röken ner mot marken en bit från skorstenen och driver omkring i lagom höjd för att inandas eller sugas in via ventilationen i huset.
Jag funderar på om någon annan aktivitet i ett tätbebyggt område skulle vara tillåtet att sprida lukt och partiklar i samma omfattning men kan inte komma på något som skulle kunna vara ok för både omkringboende och myndigheter.
För mig som bor lite utanför stadskärnan men i tätbebyggt område blir det problem när grannarna sätter igång att elda vid ogynnsamma väderförhållande. Och vad anser jag vara ogynnsamt väderförhållande undrar ni? Jo det är när det kommer en köldknäpp eftersom det sällan blåser speciellt mycket när det blir kallare.
Och eftersom det inte blåser speciellt mycket så dalar röken ner mot marken en bit från skorstenen och driver omkring i lagom höjd för att inandas eller sugas in via ventilationen i huset.
Jag funderar på om någon annan aktivitet i ett tätbebyggt område skulle vara tillåtet att sprida lukt och partiklar i samma omfattning men kan inte komma på något som skulle kunna vara ok för både omkringboende och myndigheter.
Nu bor jag ju lyckligtvis inte i tättbebyggt område men tänker att grillning i radhusområden är en sådan aktivitet, cigarettrökning utomhus är en annan.E Elmuppo skrev:
Grillning är väldigt väl inte helt ovanligt på sommaren och luktar gott till skillnad mot vedeldning. Och hur farligt det är för omgivningen kan jag inte bedöma. Men ingen av mina grannar brukar grilla i flera dygn i sträck så jag anser inte att det är jämförbart.F fribygg skrev:
Samma sak med rökning. Jag tror inte jag under alla år i villa har störts av någon grannes rökande. Och det är väl samma sak med rökande som med grillande att det oftast inte pågår dygnet runt så det är heller inte jämförbart.
Nä du får nog dra till med något lite häftigare som spyr ut partiklar och skarp lukt nästan dygnet runt under en längre tid.
Ett problem för dig är att i tätbebyggda områden utanför städerna så är det ofta en majoritet som eldar i olika omfattning. Alltifrån att ha det som enda uppvärmningskälla, till stödvärme och slutligen ren myseldning. Så du tillhör en minoritet i området där du bor. I ett demokratiskt samhälle är det majoriteten som styr och om de vill kunna elda i sina anläggningar så lär de säga nej till vedeldningsförbud. Även politiker i storstan fattar detta och inser att vedeldningsförbud innebär att de förlorar fler röster än de vinner på det.E Elmuppo skrev:
Sen kan väl inte detta kommit som någon överraskning. På vintern märker man ju enkelt att det i alla småsamhällen längs vägen ofta orsakas röklukt i bilen när man kör förbi. Så är man känslig för rök så bör man inte bosätta sig på småorter där det är nära till grannar. Det lär garanterat bli röklukt i en sådan miljö under vissa väderförhållanden.
"På vintern märker man ju enkelt att det i alla småsamhällen längs vägen ofta orsakas röklukt i bilen när man kör förbi. Så är man känslig för rök så bör man inte bosätta sig på småorter där det är nära till grannar. Det lär garanterat bli röklukt i en sådan miljö under vissa väderförhållanden."
Folk bor definitivt många gånger för tätt på glesbygden! Klumpar ihop sig som i en liten stad.
Här är snittet 300 meter mellan husen.
Inga problem att flytta hit för känsliga individer.
Folk bor definitivt många gånger för tätt på glesbygden! Klumpar ihop sig som i en liten stad.
Här är snittet 300 meter mellan husen.
Inga problem att flytta hit för känsliga individer.
Ja när man är ute på riktiga landsbygden och åker så ryker det allt som oftast ur skorstenarna. Och det är nog inte så konstigt för det är förmodligen den överlägset billigast uppvärmningen då det flesta på landet har tillgång till gratis eller väldigt billig ved.L lbgu skrev:Ett problem för dig är att i tätbebyggda områden utanför städerna så är det ofta en majoritet som eldar i olika omfattning. Alltifrån att ha det som enda uppvärmningskälla, till stödvärme och slutligen ren myseldning. Så du tillhör en minoritet i området där du bor. I ett demokratiskt samhälle är det majoriteten som styr och om de vill kunna elda i sina anläggningar så lär de säga nej till vedeldningsförbud. Även politiker i storstan fattar detta och inser att vedeldningsförbud innebär att de förlorar fler röster än de vinner på det.
Sen kan väl inte detta kommit som någon överraskning. På vintern märker man ju enkelt att det i alla småsamhällen längs vägen ofta orsakas röklukt i bilen när man kör förbi. Så är man känslig för rök så bör man inte bosätta sig på småorter där det är nära till grannar. Det lär garanterat bli röklukt i en sådan miljö under vissa väderförhållanden.
När vi flyttade hit för 20 år sedan var det sällan någon eldade alls i sina braskaminer. Det är först nu med skenade elpriser som eldandet tagit fart ordentligt. Så även om det inte är en direkt överraskning så är det ett stort förändrat beteende som jag inte i min vildaste fantasi kunde förutspå när vi valde plats att bosätta oss för 20 år sedan.
Nån idiotgrej som våra politiker har gått med på.H Hybro skrev:
När det är mörkt och vindstilla i Tyskland stiger elpriserna i Sverige. Det är så dumt så jag har inte nog med kraftuttryck att beskriva det med.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 087 inlägg
Ja fast där är tydligen de tunga miljövänliga elbilarna värst. Men absolut, partiklar från vägtrafiken skall man inte underskatta. Dock tror jag inte det är så många fordons rörelser i vårt kvarter att det blir hälsofarligt. Eller kan jämföras med utsläppen från alla gamla braskaminer i min omgivning.SågspånPappspikEternit skrev:
Ja det är sorgligt att det ska lukta så mycket i vissa områden så som du beskriver det. Det är alltså inte trafikutsläpp från bilarna framför som fyller bilen utan punktutsläpp precis där folk bor, som ligger där timme efter timme och som är så kraftiga att de hinner fylla en passerande bil. Röken ligger bevisligen i marknivå och kommer in i husen på samma sätt som in i bilen.L lbgu skrev:Ett problem för dig är att i tätbebyggda områden utanför städerna så är det ofta en majoritet som eldar i olika omfattning. Alltifrån att ha det som enda uppvärmningskälla, till stödvärme och slutligen ren myseldning. Så du tillhör en minoritet i området där du bor. I ett demokratiskt samhälle är det majoriteten som styr och om de vill kunna elda i sina anläggningar så lär de säga nej till vedeldningsförbud. Även politiker i storstan fattar detta och inser att vedeldningsförbud innebär att de förlorar fler röster än de vinner på det.
Luktsinnet är på det sättet förrädiskt då man kan ha svårt att uppfatta lukter som kommer smygandes in i ett hus med större luftvolym, samt vanliga lukter man ”bor i”.
Det är möjligt att det är en majoritet som vill ha det så i dessa områden. Men det är också garanterat en majoritet där som inte förstår hälsoeffekterna. Det är också känt att det finns en minoritet, bland annat vissa astmatiker, som är känsligare och lider betydligt mer än vad majoriteten kan förstå.
Att visa hänsyn till svagare och känsligare brukar vara en hedervärd självklarhet i de flesta fall. Men stressen inför en möjlig förändring i hur man värmer sitt hus, verkar blockera alla normala känslor för empati och förståelse bland många som råkar ha ved som uppvärmning / hobby.
Vid köldknäpp stiger röken uppåt och inte dalar ner som du menar. Däremot vid lågtryck kan det bli så att röken dalar ner. Nu är det väldigt få dagar som det fenomenet uppstår. Som cyklist är jag mer besvärad av att passera förbi där cigarettrökare nyligen passerat. Det känns tydligt i ett mindre samhälle där luftkvaliten är utmärkt i motsats till storstan.E Elmuppo skrev:Ni som lovordar vedeldning i större skala för uppvärmning bor väl oftast inte i ett tätbebyggt villasamhälle eller?
En majoritet vill ha värme inomhus.D djungelkatt skrev:Ja det är sorgligt att det ska lukta så mycket i vissa områden så som du beskriver det. Det är alltså inte trafikutsläpp från bilarna framför som fyller bilen utan punktutsläpp precis där folk bor, som ligger där timme efter timme och som är så kraftiga att de hinner fylla en passerande bil. Röken ligger bevisligen i marknivå och kommer in i husen på samma sätt som in i bilen.
Luktsinnet är på det sättet förrädiskt då man kan ha svårt att uppfatta lukter som kommer smygandes in i ett hus med större luftvolym, samt vanliga lukter man ”bor i”.
Det är möjligt att det är en majoritet som vill ha det så i dessa områden. Men det är också garanterat en majoritet där som inte förstår hälsoeffekterna. Det är också känt att det finns en minoritet, bland annat vissa astmatiker, som är känsligare och lider betydligt mer än vad majoriteten kan förstå.
Att visa hänsyn till svagare och känsligare brukar vara en hedervärd självklarhet i de flesta fall. Men stressen inför en möjlig förändring i hur man värmer sitt hus, verkar blockera alla normala känslor för empati och förståelse bland många som råkar ha ved som uppvärmning / hobby.
Jag har både upplevt att ha några plusgrader inomhus och ständig snö på köksgolvet och att ha oljeeldning med 15 grader inomhus för att spara olja. Ingendera är hälsosamt och det främjar inte orken och arbetsförmågan.
Då är det ett rent paradis att ha vedpanna och elda ordentligt och bli genomvarm när man kommer hem efter en 8 timmars arbetsdag utomhus i kölden och ha torra skor att ta på sig nästa morgon då man far till arbetet.
Fast du tror väl att alla är rika och arbetar i uppvärmda utrymmen.
Förresten tycker jag du skall svara på mina konkreta frågor i stället för att ösa på med snyfthistorier. Det här skall väl vara en diskussion?
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
HejI Ironside skrev:
Kvantifiera gärna "minoriteten" innan du drar "statiskikkortet" ur röven tack.
Minoriteten är rätt många, ( OBS detta är ingen kvantifiering).
Minoriteten vet hur man gör, släpar kånkar bär städar osv.
Men vi har kul
/W