Enligt videon nedan så skulle self feeding vara bättre, men jag tycker det ser ut som tvärtom. Hålsågen verkar likna Starrets variant med få tänder som Pär h skrev om. Det ser ut som hålet har en diameter på ca 125 mm och borras med en batterimaskin med lätthet. Rätt så imponerande.

"The video shows how the Milwaukee Self feeding hole saw bit is faster and easier than conventional bits."

Milwaukee Hole Saw Selfeed Bit Demo

De där gula hålisarna är inget nytt under solen. Starret har dem i benämningen "multi". Helt outstanding i trämaterial. dessutom bättre och billigare än Warecos.

pär h skrev:
Vanliga "typ" starrett hålsåg med en massa tänder funkar ju dåligt på trä som dom flesta vet. Men om man köper billiga på typ biltema och slipar bort ca3/4 tänder eller mer beror lite på hur stor diametern är ju störe desto fler tänder bort och gör 2-4 långa slitsar ca 1-2 cm längs med sågen ca 3mm breda (gärna mer om man orkar) som transporterar bort spån så sågar/borrar ni mycket fortare.

Jag brukar använda kapmaskin med slipskiva på man behöver inte alls va så noga när man tar bort tänderna. Se till bara så att varannan tand som ni spar är till höger respektive vänster.
Samma sak har jag gjort på doshålsåg och skränkt tänderna lite mer när den blir slö så fram med samma kapmaskin och slipa lite på tänderna.
man borrar väldigt fort i genom tex 22mm mdf eller furu planka

Starrett har som tossegubbe skrev kommit (sen 2 år tillbaka) med specialhålsåg för trä och skivor som har hårdmetall skär.
Dom fungera super bra behöver man presicion på hålet man gör så funkar dom bra men dom är väldigt dyra.

kolla allra längst ner på länken (den svarta) så ser ni hur få tänder den har och så får ni en hint om hur jag menar att man kan slipa om en vanlig till att funka mycket bättre på trä och andra porösa matreal

[länk]

Mvh Pär H

Bu har ingen bild på dina egna?

Jag väcker den här tråden lite. Är sugen på att köpa några riktigt kvalitativa hålsågar. Då jag älskar kvalitet och inte är så priskänslig är jag rätt sugen på att handla på mig lite Starrett. Jag kan inte riktigt motivera att köpa en hel sats, blir det nog inhandling lite pö om pö som jag behöver dem. Primär initial användning kommer vara i mdf och spån.

Har det hänt något nytt? Är det Starrett TCT som gäller, eller finns det något nytt som är the shit? Någon mer som testat TCT?

jag har testat med en extra lång, 160 mm djup, ø130mm Pro-fit i monstermakitan. Det går till och med på högväxel om man tar det lite varligt. Hålen genom kalkputs och timmer körde jag emellertid på lågväxel. Hålsågen fungerar utmärkt. Jag har en bild i den andra datorn.
IMG_9416.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
mattiasp skrev:
jag har testat med en extra lång, 160 mm djup, ø130mm Pro-fit i monstermakitan. Det går till och med på högväxel om man tar det lite varligt. Hålen genom kalkputs och timmer körde jag emellertid på lågväxel. Hålsågen fungerar utmärkt. Jag har en bild i den andra datorn.
[bild]
Ser bra ut, men är det en TCT? Ser onekligen ut så på formen, men varför är den gul?

Jag hittade svaret på min egen fråga, verkar som att pro-fit är som Starrett TCT, men från famag? Gratis var dom inte iaf. Är det något du rekommenderar att köpa upp sig på?

Fast nu blev jag ju sugen på satsen i alla fall. Om man plockar ihop en A10-mittpinne och 57 och 68 mm TCT-såg, hamnar man på 700 med frakt. Om man lägger på en tusenlapp där kan man istället få detta kitt som innehåller både 57 och 68:
https://www.saegeblatt-shop.de/prod...timente+745-KMPH2000GP2-115038182.html?css=no

Någon som har någon åsikt i frågan? Det känns som att man får mer för pengarna på det sättet, eller?

Satsa på Starrettsetet. Anledningen till att jag valde Pro-fit var att jag behövde sågdjupet till timmerväggen och att jag behövde sågen fort till ett ventilationsprojekt.

Jag fegare ur, kändes orimligt att köpa en sats för 1800 när jag skulle borra fem hål. Speciellt som jag redan hade en annan hålsåg, som med kopiering och litet frässtål ger precis den storlek på hål jag är ute efter.

Men nu vet jag vad jag ska titta på när det blir skarpt läge nästa gång!

P
mattiasp skrev:
[bild]
Är det en Makita DA4031 på bilden? ger nästan ett lite ha begär :o

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.