H
Hej
Någon som har erfarenhet på riktigt bra hålsågar? Ska borra ett större antal hål 25-50 mm i träreglar, sen är det bra om satsen innehåller storlekar för både VVS och el.

hokanp skrev:
Hej
Någon som har erfarenhet på riktigt bra hålsågar? Ska borra ett större antal hål 25-50 mm i träreglar, sen är det bra om satsen innehåller storlekar för både VVS och el.
Förutom de jag har med diamant, som är hög kvalitet men för kakel, så är de enda lite bättre jag köpt Starrett och DeWalt. Båda fungerar utmärkt. Det jag uppfattar som viktigast för att lyckas är borrmaskinen, den skall gå på låg hastighet och vara stark nog att klara den lägre hastigheten, annars hettar man upp sågarna.

--- Mats ---

Om det är många hål i träreglar rekommenderar jag starkt sk. selfeed bits. Originalen är från Milwaukee, men Dewalt har även sina varianter. Jag vet att du gillar Dewalt, som dessutom är billigare än originalen. Hålsågar i trä är alldeles för långsamt.
Här är ett klipp på Mr handyman som kör en 65 mm selfeed bit på 1200 rpm genom en tryckimpregnerad träregel:
http://www.youtube.com/watch?v=x3roN5fhHkQ

Håller med mattiasp! Att jämföra en sån där med en hålsåg är som natt och dag!
Jag var nyss på ett jobb där jag skulle borra 14st 45mm hål 7cm djupa i limträbalkar. Jag gjorde 3st med hålsåg, sen köpte jag en sån där som i youtubeklippet fast från Dewalt.

Hade ett brett leende på läpparna under borrningen av resterande hål d^_^b

Det finns en ny typ av hålsågar som bara har två-fyra tänder på sig i hårdmetall och är avsedda för mjuka material som trä,gips laminat mm.
Överlägset mycket snabbare än dom traditionella när man inte ska köra i spik mm.
Bla Wurth säljer dessa men har sett i stora järnaffärer med.

H
Rrrrr skrev:
Håller med mattiasp! Att jämföra en sån där med en hålsåg är som natt och dag!
Jag var nyss på ett jobb där jag skulle borra 14st 45mm hål 7cm djupa i limträbalkar. Jag gjorde 3st med hålsåg, sen köpte jag en sån där som i youtubeklippet fast från Dewalt.

Hade ett brett leende på läpparna under borrningen av resterande hål d^_^b
Bra film, klart att fördra self feed istället för hålsåg. Vet du vad den kostade. Finns en sats från DeWalt för runt 1000:- Svårt att se på bilder, är det SDS fäste?

Redigerat av moderator:
om man inte har en "Makita monsterborrmaskin"... är det borrhammaren som gäller då? Inget som man hakar på en fjuttdragare iaf.

Jag körde den med en vanlig "sladd-maskin". Den har vanligt fäste för vanlig schuck.

Skulle dock inte rekommendera att köra den i en batteriborrmaskin dock.. då börjar de nog ryka efter ett tag :wow:

H
Tänkte jag skulle köra med min 18V för en 35 mm Self feed

Det kan nog gå bra på lågväxeln. Om man har lite känsla och lyssnar på maskinen så märker man om den får jobba mer än vad den egentligen orkar. Om man är en maskinmänniska vill säga, men på det här forumet är det nog inget konstigt antagande.

H
Annrs kan man ju förborra för spetsen och själv betsämma hur mycket matning man önskar. Har kört hålsåg 74mm på 2:dra hastigheten utan problem så jag tror nog att det funkar, är ju maskinist=)))

Det tror jag inte alls på. Hela vitsen med den typen av borr är att den matar sig själv. Jag tror (vet) att det är stört omöjligt att få borret att skära genom att trycka på den. Testa gärna att förborra på ett annat ställe först.

Att förborra så att den ej kan dra själv måste ju vara ungefär som att köpa en fin motorbåt, kasta bort motorn och sätta sig och RO! d^_^b

Vanliga "typ" starrett hålsåg med en massa tänder funkar ju dåligt på trä som dom flesta vet. Men om man köper billiga på typ biltema och slipar bort ca3/4 tänder eller mer beror lite på hur stor diametern är ju störe desto fler tänder bort och gör 2-4 långa slitsar ca 1-2 cm längs med sågen ca 3mm breda (gärna mer om man orkar) som transporterar bort spån så sågar/borrar ni mycket fortare.

Jag brukar använda kapmaskin med slipskiva på man behöver inte alls va så noga när man tar bort tänderna. Se till bara så att varannan tand som ni spar är till höger respektive vänster.
Samma sak har jag gjort på doshålsåg och skränkt tänderna lite mer när den blir slö så fram med samma kapmaskin och slipa lite på tänderna.
man borrar väldigt fort i genom tex 22mm mdf eller furu planka

Starrett har som tossegubbe skrev kommit (sen 2 år tillbaka) med specialhålsåg för trä och skivor som har hårdmetall skär.
Dom fungera super bra behöver man presicion på hålet man gör så funkar dom bra men dom är väldigt dyra.

kolla allra längst ner på länken (den svarta) så ser ni hur få tänder den har och så får ni en hint om hur jag menar att man kan slipa om en vanlig till att funka mycket bättre på trä och andra porösa matreal

http://www.starrett.com/download/188_pta_hole_saws.pdf

Mvh Pär H

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.