Hej.

Jag skulle behöva hjälp med hur jag ska koppla den här halogenlampan till transformatorn. Mina elkunskaper är något begränsade men med lite hjälp av er borde jag klara av det.

Någon som kan hjälpa?

th_98489_DSC_01210_122_156lo.jpg

Jag vet ärligt talat inte om jag skulle koppla in det där över huvud taget faktiskt. Hade en kund slängt fram det där till mig så hade jag nog sagt att dom fick slänga och köpa nytt (inte trafon) eller anlita någon annan.

Vill helst inte behöva slänga lampan då den var rätt dyr. Jag har i alla fall läst på lite och förhoppningsvis är detta rätt.

Brun kabel = fas (L)
Gul/grön kabel = jord
Blå kabel = nollan (N)

Och har kopplat enligt detta från "primär" på trafon, genom kopplingsdosan, till lamputtaget. Är detta rätt?

Sen när det gäller den vita och den grå kabeln så skall väl dessa in i "sekundär", men hur? Kan inte hitta någon information om vad som är vad. Kan jag förstöra någon om jag testar mig fram? Vill inte riskera trafon.

th_03261_DSC_0128_122_235lo.JPG

För det första borde du byta den blåa och bruna kabeln, plasten har ju kolat. Sen behöver du inte ha dubbla trådar på sekundärsidan men hur som helst så är ena "sockerbiten" + och den andra - så det spelar ingen roll vilken du sätter var.

Lampan ska vara minst 50W också men det är den väl antar jag.

Redigerat:
Vad gör den blå och bruna ÖHT, anslut sladd + stickpropp direkt.
Ledningen till lampan ansluts som det ligger, kortaste vägen sas.

Protte

Anslut stickproppskabeln direkt på primär på trafon. Anslut lampans två silvriga ledare direkt på sekundärsidan på trafon. Klipp bort/kasta de övriga skräpet.

Tack för hjälpen allihop. Kopplade som på bilden efter att ha bytt ut dom brända kablarna, och det fungerade. Anslöt båda lampkablarna till sekundära då det är 16x10W, vet inte om det spelar någon roll men det fungerar i alla fall och det nöjer jag mig med.

En fråga dock. Ni säger att jag skulle ha kopplat stickproppskabeln direkt till primära. Jordkabeln från armaturen behövs med andra ord inte?

chrall skrev:
Tack för hjälpen allihop. Kopplade som på bilden efter att ha bytt ut dom brända kablarna, och det fungerade. Anslöt båda lampkablarna till sekundära då det är 16x10W, vet inte om det spelar någon roll men det fungerar i alla fall och det nöjer jag mig med.

En fråga dock. Ni säger att jag skulle ha kopplat stickproppskabeln direkt till primära. Jordkabeln från armaturen behövs med andra ord inte?
Du kan ju kräma ur 200W ur trafon så det är ju lungt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.