Fråga!
Jag har en god vän som flyttat ner och pensionerat sig i Spanien.
Igår fick jag en fråga om hans sänglampor som slutat fungera. Efter att han köpt nya halogen lampor så fungerar ändå inte lamporna.. Han har köpt likadana lampor som suttit där tidigare. Dvs 230v.
Han undrar nu om hans transformator kanske är trasig. Då undrar jag varför han har en transformator på 230v halogen. Behövs det? Jag bad honom ta en bild som jag bifogar. DP105 heter trafo. Som jag tolkar kopplingen så är det 230v in o 230v ut till lampan. Man nyttjar inte 12v. Är detta normalt. Varför gör man så, har det att göra med någon dimmer? (Vet inte om han har någon dimmer) behövs verkligen en transformator?
tacksam för ett vettig förklaring.
Jag har en god vän som flyttat ner och pensionerat sig i Spanien.
Igår fick jag en fråga om hans sänglampor som slutat fungera. Efter att han köpt nya halogen lampor så fungerar ändå inte lamporna.. Han har köpt likadana lampor som suttit där tidigare. Dvs 230v.
Han undrar nu om hans transformator kanske är trasig. Då undrar jag varför han har en transformator på 230v halogen. Behövs det? Jag bad honom ta en bild som jag bifogar. DP105 heter trafo. Som jag tolkar kopplingen så är det 230v in o 230v ut till lampan. Man nyttjar inte 12v. Är detta normalt. Varför gör man så, har det att göra med någon dimmer? (Vet inte om han har någon dimmer) behövs verkligen en transformator?
tacksam för ett vettig förklaring.
Är det 230 V halogen ska ingen trafo användas. Är det 12 V halogen ska trafo användas.
Vilken spänning som krävs för halogenljuskällan är avhängig av typ.
Sitter det halogen med G4-stift så är det 12 V.
För en mer vettigt förklaring behövs mer info om vilken typ av halogen som används.
Vilken spänning som krävs för halogenljuskällan är avhängig av typ.
Sitter det halogen med G4-stift så är det 12 V.
För en mer vettigt förklaring behövs mer info om vilken typ av halogen som används.
Ja då ska inte någon transformator användas. Kanske används plinten på trafo som någon form av överkoppling.
Fö skulle jag rekommendera en led-typ av dessa istället. Särskilt när de används som sänglampor.
50 W halogen blir extremt varma. Kommer de i kontakt med sängkläderna så uppstår det en brand.
Fö skulle jag rekommendera en led-typ av dessa istället. Särskilt när de används som sänglampor.
50 W halogen blir extremt varma. Kommer de i kontakt med sängkläderna så uppstår det en brand.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Transformatorn har 12V på sin utgång enl. bilden. Men där är å andra sidan inget inkopplat. Trafon verkar inte fylla någon funktion.
Lamporna du visar är som sagt för 230V, och de går inte att sätta i en sockel för 12V lampor. Så har han lyckats få dit lampan, så är det nog rätt så långt. Frågan är väl om han lyckats med det? Den typen av lampsockel har bajonettfattning, så lampan skall vridas lite efter att man fått in den i hålen.
Lamporna du visar är som sagt för 230V, och de går inte att sätta i en sockel för 12V lampor. Så har han lyckats få dit lampan, så är det nog rätt så långt. Frågan är väl om han lyckats med det? Den typen av lampsockel har bajonettfattning, så lampan skall vridas lite efter att man fått in den i hålen.
Tackar för svar! Ska be han börja med att ta bort trafon. Men som ni även säger. Vem kör 50w idag med dessa energisnåla led. Borde även bli tokvarmt på sommaren i Spanien.
Någon som vet om det finns 230v led med samma sockel?
Någon som vet om det finns 230v led med samma sockel?
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Men oavsett om det skall sitta en halogen, eller LED lampa där. Så behöver man få den att lysa. Antingen har din kompis inte lyckats få dit lampan korrekt, eller så är något fel.
Han bör i så fall börja med att kolla säkringarna i centralen, halogen är en form av glödlampa, och glödlampor kan bränna en säkring precis när glödtråden i dem brinner av.
Han bör i så fall börja med att kolla säkringarna i centralen, halogen är en form av glödlampa, och glödlampor kan bränna en säkring precis när glödtråden i dem brinner av.
Fast någon form av fyrfota sällskapsdjur verka vara nergrävt här. Minst sagt märkligt med en "oanvänd" transformator som används som "kopplingsplint". Känns som om någon "kunnig" borde titta över hela "installationen".
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Jag skulle gissa på att själva armaturen kan ha bytts ut vid något tillfälle. Trafon har fått vara kvar som kopplingsplint.


