"Dessa #1" betyder alltså halogenarmatur med g5.3-sockel för 12 V AC/DC och "dessa #2" är samma armatur med fast monterad LED istället, konstant ström 700 mA. Tur att det inte kostar pengar att klicka på länkar, bara tid ...

Finns det krav på en dimmer?

I första fallet få vi då 230 V -> Dimmer -> Drivdon 12 V -> Armatur(Drivdon cc -> LED). Eftersom alla LED drivs med konstant ström så innehåller en LED-lampa för 12 V ett internt drivdon inbyggd i sockeln, så det blir alltså två drivdon i serie. Problemet här brukar vara att hitta en dimmer som i praktiken fungerar ihop.

I det andra fallet får vi 230 V -> Drivdon med dimmer som ger 700 mA -> Armatur. En betydligt mindre och renare kedja. Dimmern som är inbyggd i drivdonet styrs externt via tryckknapp eller vridpotentiometer. Grejen här är att dimringen garanterat fungerar, man kan välja drivdon andra komponenter fritt.

Om det motiverar den okända prisskillnaden vet jag inte. Klart är ju att LED i allmänhet är överprissatt. För övrigt skulle båda alternativen fungera.

Men det finns även skillnader i installationen. Då det i grunden är halogenarmaturer så bör installationen följa reglerna för 50 W halogen, dvs stor potta om det är aktuellt etc.

• Gilla
roli
  • Laddar…
Tack för svaret, jag blir lite klokare...

Ja dimmer vill man ju ha och prisskillnaden är 67 kronor á 6 st 402 kr från Brexit =)

Det är väl möjligen så att prisskillnaden inte motiverar att man köper dom andra. Att det är fast monterad LED i dom andra är ju negativt vilket faller tillbaka på dom med halogen, så det kanske motiverar ändå men om man inte vet vad man ska köpa, vad som passar och inte passar så är ju det ett hinder i sig att sätta sig in i saker..

Man kanske skulle kolla på andra iaf, synd när man fastnar för nåt.

Det är ingen bra idé att installera 12V med g5.3-sockel och byta till LED. Utbudet av bra LED-lampor med g5.3 är mindre än utbudet av bra LED med GU10-sockel. Dessutom får du problematiken som Bo tar upp med drivdonen. Bättre i så fall att installera samma armatur med GU10-sockel:

https://www.astrolighting.com/products/5504-ice-230v

bope skrev:
Jag åkte till kjell& och det finns möjligheter 😁
[länk]
Vad skall du använda led-drivern i länken ovan till, om du köper den länkade GU10 leden? Den skall ju matas med 230V så den länkade drivern blir överflödig.....

ja jag kom på det, jag får vaska den =)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.