Bor i ett hus med vad som känns som en miljon spotlights, i verkligheten kanske kring 70 styck. Ingen vanlig takarmatur. Detta ligger draget mellan gipsskiva och tak och har väl ca 10 år på nacken.
Nu börjar transformatorer ge upp. Och då bör man ju antar jag passa på att byta till led. Jag har läst mig till att det finns ljuskällor och transformatorer som funkar, men de två elektriker jag har pratat med hittills vill byta spotarna. Priset vi fått för detta varierar mellan drygt 500 per spot och 20 000 för 6 spotar.
Hur ska jag tänka här?
Nu börjar transformatorer ge upp. Och då bör man ju antar jag passa på att byta till led. Jag har läst mig till att det finns ljuskällor och transformatorer som funkar, men de två elektriker jag har pratat med hittills vill byta spotarna. Priset vi fått för detta varierar mellan drygt 500 per spot och 20 000 för 6 spotar.
Hur ska jag tänka här?
Det mest prisvärda är att byta till nya led spottar som har samma hålbild som de gamla.
Räkna med 800-1000kr för arbete + spott per styck.
Mvh
Räkna med 800-1000kr för arbete + spott per styck.
Mvh
Tack, varför är det mest prisvärt? Ny transformator + ljuskällor som passar är väl billigare? Verkar svårt med samma hålbild, finns det typ lika många storlekar som spottar?E Elektriker micke skrev:
Jag tycker det är mer prisvärt för att det är lika mycket jobb att byta transformator + ljuskälla som att byta till en ny spotlight, det går säkert snabbare att byta till en ny spot om hålbilden är samma.T Tindrebäck skrev:
Du får en ny produkt med garanti och bra ljus.
Det stämmer att det är billigare med ny trafo och ljuskälla men det går att hitta bra budgetspottar så det kanske bara blir 100-150kr mer per spot.
Det finns otroligt många olika storlekar så det bör gå att hitta som passar i dom befintliga hålen.
Mvh
Tack snälla! Det betyder att eldragnkngen kan behållas, eller hur?E Elektriker micke skrev:Jag tycker det är mer prisvärt för att det är lika mycket jobb att byta transformator + ljuskälla som att byta till en ny spotlight, det går säkert snabbare att byta till en ny spot om hålbilden är samma.
Du får en ny produkt med garanti och bra ljus.
Det stämmer att det är billigare med ny trafo och ljuskälla men det går att hitta bra budgetspottar så det kanske bara blir 100-150kr mer per spot.
Det finns otroligt många olika storlekar så det bör gå att hitta som passar i dom befintliga hålen.
Mvh
Klicka här för att svara