Hej på er!
Till att börja med så är jag införstådd i reglerna att man inte ska pilla med el om man inte har full koll, i skolan fick jag dock "begränsad behörighet" vilket nog bara tillåter att knappt titta på en GU9 Armatur, knappt det.
MEN, för 5 år sedan så blev det helt svart i badrummet, förra gången det hände så var det drivdonet/trafon som gick sönder. Bara bytte det och det funkar galant! Hade det varit slut där så hade jag inte behövt lägga in ett nytt ämne. Så här kommer följande fråga!

Igår hände samma sak på andra badrummet...så jag tänkte nu jäklar tar jag tag i Halogen - LED övergången!

har idag en 230V dimmer - > Drivdon 12V för Halogen -> 3styck 20w Halogen GU5.3 källor!

Anser mig vara ganska vass på detta men är lite osäker trots allt...

Vad behövs bytas för att gör det LED klart?

krasst... räcker det med ett "dimbart LED drivdon" och 3 stycken dimmbara LED GU5.3 källor?

Det jag är osäker på, tar gärna en förklaring, är ju 230V dimmern (bildgoogla ATD315), behövs den bytas?

Tack så länge o ta hand om er!

Det kokar ofta ner till vad drivdonet, som har matat halogenljuskällor, kräver för minimibelastning (W).
Läst på donet och jämför med vad de 3 LED-ljuskällor ger i belastning. Ligger belastningen markant under min-bel. är risken att donet behöver bytas.

E etompau skrev:
Det kokar ofta ner till vad drivdonet, som har matat halogenljuskällor, kräver för minimibelastning (W).
Läst på donet och jämför med vad de 3 LED-ljuskällor ger i belastning. Ligger belastningen markant under min-bel. är risken att donet behöver bytas.
Tack!!
Nuvarande drivdon är "20-70W" det är ju faktiskt sönder så det måste bytas i vilket fall.

Så egentligen så är skillnaden mellan ett "LED drivdon" och ett "old school drivdon" enbart hur långt ner i "watt" det kan styra?`
Kommer ha 3 styck 3.3 W LED i framtiden(10W tillsammans), så såklart funkar inte ovan drivdon. Har sett drivdon för LED med specen: 0.5W-20W. , men många drivdon står inte ens något om "watt"?

Drivdonet kan vara lite lurig beroende på vad som ansluts. Det två varianterna är konstantspänning och konstantström,
I ditt fall ska du ha konstantspänningstypen (12 V).
En del drivdon har också inbyggd dimmerfunktion med återfjädrande knapp. Vill du bibehålla nuvarande dimmer får du leta efter drivdon/transformator som är dimbar på primärsidan.

Jag har precis gjort den resan. Jag bytte även armaturerna till nya LED armaturer, med konstantsröm. Bytte dimmer plus trafo till LED drivdon med inbyggd dimmer. Så slipper man riskera att dimmer och drivdon inte passar ihop.

Började med gäst toan där det fanns två spottar. Det såg bra ut, så jag bytte även 10 i köket.

Att behålla armaturerna och därigenom kravet på GU5.3-ljuskällor är en nödlösning i mina ögon. Det är dels svårt att hitta drivdon och dimmer och det är inte säkert de lirar ihop med ljuskällorna.

Om man går ett steg längre och byter armaturerna till LED för konstant ström, och byter dimmerteknik så fungerar det garanterat. Det innebär ett drivdon som ger konstant ström och som har en inbyggd dimmer. Denna styrs utifrån via återfjädrande tryckknapp eller 1-10V-vred. Det kräver alltså lite ändring i installationen.

• Gilla
leby
  • Laddar…
Då vet jag, tusen tack alla som har hjälpt till!!! Uppskattas!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.