Jag undrar hur ska man koppla hällspis till trefasuttag?
Jag förstår inte dom två blåa kabel på mitt hällspis vart ska dom vara?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag förstår inte dom två blåa kabel på mitt hällspis vart ska dom vara?
Absolut ingen blå tråd från kabeln på brun i dosan!!!!!!!
Kolla kopplingsschema för hällen, för den har väl ingen ugn.
De brukar vara 2-fasanslutna så utifrån färgerna i kabeln är svart och brun var sin fas.
Blå och grå märkt med blå bör då vara nollor. Och så har du jorden, inget konstigt där.
Vanligt är även att hällen behöver 2*16A matning, vilket du får kolla i elcentralen.
Är det säkrat med 10A måste du kontrollera att det är 2,5 kvadrat i dosan.
Innan det är kontrollerat ska inget kopplas in.
De brukar vara 2-fasanslutna så utifrån färgerna i kabeln är svart och brun var sin fas.
Blå och grå märkt med blå bör då vara nollor. Och så har du jorden, inget konstigt där.
Vanligt är även att hällen behöver 2*16A matning, vilket du får kolla i elcentralen.
Innan det är kontrollerat ska inget kopplas in.
I centralen jag har 3*16v men vart ska dom två blåa kopplas , I alla fall där vad jag skrev på bilden frågetecken?A AndersS skrev:Absolut ingen blå tråd från kabeln på brun i dosan!!!!!!!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Den inkopplingsanvisningen är ofullständig. Det ska även finnas uppgift om spänning och effekt. Leta vidare.
Vi kan nog sluta oss till att hällen vill ha 230 V, via två parallellkopplade ledare per pol vilket stökar till förståelsen rejält. Men när det gäller hällar och spisar behöver man dubbelkolla allt.
Det gäller även din dosa på väggen. Din gamla spis ser inte ut att ha använt en nolla utan 3 x 400 V. Så du behöver kontrollera att det finns en nolla i dosan, dvs att den blå där är korrekt inkopplad.
Därefter kopplar du in brun och svart till varsin fas i dosan, och den blå till nollan och skyddsjorden förstås. Då hällens inkoppling ser ut som den gör (=korkad) så behöver du även ansluta den grå till nollan i dosan.
Men som sagt, dubbelkolla allt först.
Vi kan nog sluta oss till att hällen vill ha 230 V, via två parallellkopplade ledare per pol vilket stökar till förståelsen rejält. Men när det gäller hällar och spisar behöver man dubbelkolla allt.
Det gäller även din dosa på väggen. Din gamla spis ser inte ut att ha använt en nolla utan 3 x 400 V. Så du behöver kontrollera att det finns en nolla i dosan, dvs att den blå där är korrekt inkopplad.
Därefter kopplar du in brun och svart till varsin fas i dosan, och den blå till nollan och skyddsjorden förstås. Då hällens inkoppling ser ut som den gör (=korkad) så behöver du även ansluta den grå till nollan i dosan.
Men som sagt, dubbelkolla allt först.
Klicka här för att svara