Hej, är lite nybörjare inom det här området men hoppas på att någon av er har lite bättre koll på hur sånt här fungerar.
Vad jag vill göra är att få koll på vilken hållfklass alla skruvarna har, för att inbördes kunna sortera dem på ett bättre sätt.. men har i mitt arbete stött på lite problem med att hitta infon om skruvarna

Den första skruvsorten jag har är stoppskruv med sexkanthål och skål, rostfritt syrafast stål enligt ISO 4029
Databladet jag har för skruvarna omfattar M2,M3,M4,M5,M6,M8,M10,M12 skruvar, alla av materialet A4 enligt ISO 3506-3

ISO 3506-3 säger mig att den antingen kommer ha "hardness class" 12H eller 21H, databladet säger dock inget om vare sig "Vickers hardness" eller "hardness class"

Min fråga är då hur jag ifrån den infon jag har ska gå vidare för att få reda på vad jag ska klassa skruven som?

Jag vet att skruvarna inhandlas från Bulten, men har inte lyckats få fram info från deras hemsida om vad dem använder sig av för hårdhet.
Enligt inhandlingsspecen jag har är tillverkarens artikelnummer t.ex.
ISO 4029-M10X16-A4
Är mitt enda val då att ringa till bulten (eller bufab som jag uppfattat att dem heter numer) och höra med dem, eller går det att med hjälp av infon jag har utröna vad hårdheten är?

Har fler liknande skruvar fast då från andra tillverkare, då jag har ungefär samma info.. men kan vänta med dem utifall jag ändå får veta att det inte går :P

Vore mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig att få grepp om detta!

mvh
Daniel

Du pratar om både hållfasthetsklass och hårdhet, vilket inte är samma sak. Hållfasthetsklassen anger skruvmaterialets sträckgräns och brottgräns och anges som t.ex. 4.6 eller 10.9. Hårdheten mäts med någon mätmetod (Rockwell, Vickers, Brinell) och är mer att se som ett jämförelsetal (även om det finns åtskilliga formler för att beräkna sträckgräns med utgångspunkt från hårdhet).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.