3 662 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
hållfasthet igen...
Har en gammal lada som ska fixas till i sommar. Nytt plåttak istället för det delvis inrasade tegeltaget. Tyvärr behöver ett par av takbjälkarna bytas ut på grund av fuktskador. Bjälkarna är väl i ungefär 12-15x15cm grova. Troligen så blir det att ersätta dem med reglar av något slag. Frågan är då vilka dimensioner som jag behöver för att ersätta dessa bjälkar. Hur räknar man, har 3st limskruvade 45x145 samma bärkraft som en sådan bjälke? Skulle det funka att tex ta en eller två 195 eller 220x45 istället?
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
det beror på hur lång spännvidd du ska ha, takstolskonstruktion, var i landet du bor samt var i konstruktionen bjälkarna ska bytas. generellt kan man säga att rundvirke är starkare än sågat virke och trycklimmat virke är starkare än bådadera.
om du specar lite bättre så kan säkert någon på forumet räkna åt dig
om du specar lite bättre så kan säkert någon på forumet räkna åt dig
Bjälkarna är väl uppskattningsvis runt 4,5-5m från vägg till nock. Ladan ligger utanför Hjo så det är väl snözon 2 gissar jag. Takkonstruktionen är gammal - skulle gissa att ladan är från slutet av 1800-talet. Det är bjälkar upp till en nock som hålls upp av gavlarna samt vertikala bjälkar på två ställen inne i ladan. vid dessa finns även en horisontell bjälke för att stabilisera. Lite svårt att förklara men det rör sig inte om någon modern takstolskonstruktion i alla fall. Min tanke var att försöka ersätta de skadade bjälkarna med något som är lika starkt så borde det ju funka.
Om du ställer dem på högkant, så har de samma styrka även utan limskruvning. Du behöver bara "nästa" ihop dem.grutt skrev:
Om du däremot lägger dem ner tror jag inte de blir lika starka fast du skulle limskruva!
Alltså: Ställ dem på högkant; spika eller skruva ihop på några ställen.
Klicka här för att svara