Byggahus.se

Hållfasthet golv i badrum?

1. F
    Medlem · 171 inlägg
    Hej allihopa!

Jag har cc60 i mitt golv och behöver cc30. Problemet är att bjälkarna bär på hela husets längd så jag har inga möjligheter att få stöd under de nya bjälkarna.
    Jag har för mig att jag sett andra trådar här där man har kortlat istället och då fått ett typ rutmönster istället. Detta borde minska svikt i golvet men det är ju samma antal bärande bjälkar.

Frågor:

1. Är det OK att kortla cc30 enl. branchreglerna?

2. Kan man behålla cc60 och sedan lägga på spån+gips+"tjockt lager" flytspackel?
    Är detta godkännt enl. reglerna?

3. Om man istället för klinker väljer plastmatta så är det väl OK med cc60 antar jag?Dessutom slipper man tätskicktet och kan hålla koll på mattans skarvar.

Vi har ett tvåvånings funkishus och badrummet skall vara på övervåningen. Det jag är orolig för är rörelserna i ett trähus som man alltid har. Vi har även varit inne på att välja en duschkabin istället och då ha klinker men det måste ju byggas enl. branchreglerna ändå.

Tack på förhand!

/Funkis

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 019 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Hållfasthet golv i badrum?

Branschreglerna finns via någon länk under flera trådar på badrumsrubriken.

Det där med kortling har jag för mig att jag läst någonstans att det inte duger. Om man skall ha cc30 så skall det vara mellan stabila uppläggspunkter. Däremot så står det att styvheten på golvet skall vara som den man får med cc30 och 22 mm golvspånskiva. Eller likvärdig konstruktion.

Likvärdigt anses det vara med cc60, 22mm spån och 1 lager golvgips ELLER 15 (kanske 16?) mm flytspackel. Fast det gäller bara om spännvidden på cc60 bjälkarna är mindre än ca 4m (har glömt om det var 4 eller 4,2 m). Är det mer än så så är det tydligen bara cc30 som är godkänt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.