Hej!
Jag håller på och bygger om vårt badrum. Golvytan är drygt 6m2.
Badrummet är beläget på övervåningen.

Idag är det plastmatta på golvspån. Tänkte nu lägga klinker med golvvärme.(vattenburen)

Hade tänkt byta ut spånskivan mot en ny fukttrög och på det lägga fiberförstärkt flytspacken c:a 20 mm över golvvärmerören (12 mm pex)

Till min fråga, idag har vi ett vanligt badkar men tänkte byta det mot en bubbelpool på 1,5x1,5 m hörnbadkar.

Funderar på hållbarheten på bjälklaget, behöver man oroa sig för det?

Man vill ju inte sitta 2 personer i bubbelbadet och åka igenom golvet i nybyggda badrummet.

Villan är byggd 1974 och är ett trähus.

vad har du för cc på golvbjälkarna? Det ställs krav på styvhet på golvet i badrum enl säker vatten.. Lasteffekten på golvbjälkarna brukar inte bli större för normalstora badkar jämfört med den normlast golvbjälklaget bör vara dimensionerat för, dock ökar egentyngden på bjälklaget med ca 70kg/m2 pga flytspackel o klinker. Du bör nog även kortla under badkaret ungefär där badkarets fötter hamnar.

bossespecial skrev:
vad har du för cc på golvbjälkarna? Det ställs krav på styvhet på golvet i badrum enl säker vatten.. Lasteffekten på golvbjälkarna brukar inte bli större för normalstora badkar jämfört med den normlast golvbjälklaget bör vara dimensionerat för, dock ökar egentyngden på bjälklaget med ca 70kg/m2 pga flytspackel o klinker. Du bör nog även kortla under badkaret ungefär där badkarets fötter hamnar.
Tack för svaret.

Jag vet inte, har inte rivit bort golvspånet ännu, men borde det det inte vara c-c 600 mm ?
Fast ett bubbelpool är något större än ett normalstort badkar.

Skulle det hjälpa att slänga i ett eller två lager armeringsnät i flytspacklet?
En i botten som man kan naja fast golvärmeslangen i och sedan en ovan slangarna.

Korta under badkarsfötterna känns som en enkel lösning om det räcker.

Är det någon marginell skillnad vad gäller fabrikaten på fiberförstärkt flytspackel vad gäller hållfastheten?

Här är lite bilder på hur jag kottlade golvet på ovanplan i vår villa från 75. Vårt hörnbadkar är lite mindre, men än så länge har det hållt för hela familjen. :)

Största risken är nog om du behöver gå med ett 70mm avloppsrör genom alla takbjälkarna. Ett 80mm hål genom en 160 mm bjälke tar rätt hårt på hållfastheten... Jag satte 50 mm rör (och 70 i duschen istället.)

https://www.byggahus.se/forum/badrum/252880-var-badrumsrenovering-2014-a.html

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.