Hej,

Just nu pågår stambyte i mitt lägenhetshus.
Jag bor ej i lägenheten under bytet, men är och kollar i min lägenhet från och till för att se under resans gång.
Skillnaden är att jag kommer ha elgolvvärme, annars ska badkar, tvättställ etc. vara placerat på samma ställe som tidigare (som bild 1 visar).
Just nu är det bara betong i hela badrummet, man har inte kommit längre. Men det jag märkte var att de har murat igen hålet som vattnet rinna ner i och istället öppnat upp ett nytt längre upp till höger. De har också skärt upp i betongen längst upp till höger precis som om det är mått för duschväggar.
Jag blir orolig för att de inte har kollat på ritningen och av någon anledning är på väg att göra för en dusch istället. Jag har dubbelkollat ritningen och badkar är det som står angivet.
Tror ni så är fallet eller finns det någon anledningen att flytta hålet som vattnet rinner ner i samt göra jack i golvet på stället är duschväggar ska vara?
(Värt och nämna är att de slarvat tidigare och inte följt ritningen och brytit upp mitt golv ute i lägenheten på ett ställe där vi inte kommit överens om, (de gjorde som de gjort i tidigare lägenheter och kollade inte vad min ritning visade) - alltså blir jag inte förvånad om samma sak är på väg att hända igen.)

Översta bilden är hur det var innan i mitt gamla badrum och bilden nedanför visar hur det är just nu.

BILD 1

bild 1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BILD 2 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
bild 2.png
Skapa konto

Stort tack för hjälpen på förhand.

• bild 2.png
    Skapa konto
Redigerat:
det enklast måste ju vara att fråga hantverkarna?
Frågar man så får man oftast ett svar, jag tycker det är roligt när mina kunder frågar varför eller hur jag ska göra...

Jag blir snurrig i kolan när jag försöker tyda din bild... "Hål i golvet där vatten rinner ner", kan det vara en golvbrunn? "Hål där golvet rinner ner", kan det vara ett hål där hantverkarnas flytspackel kommer att rinna ned till grannen under dig?

För övrigt skulle det väl vara trevligt om golvbrunnen kunde placeras under badkaret, eller?

Det ser ju onekligen ut som de tänkt sig att montera en ny golvbrunn på annan plats, frågan är då om det är tänkt att badkaret skall flyttas dit. Det behövs en golvbrunn under badkaret, dels för at ta hand om avloppsvattnet vid tömmning av karet, men också för att man brukar slabba en hel del runt badkaret.

Det förekommer badkar som ansluts direkt till ett avloppsrör, utan att blanda in en golvbrunn.

De där spåren du talar om har troligen inget med duschväggar att göra, sådana sätter man upp ovanpå det färdiga golvet sist i kedjan.

Låter mer som spår för att lägga ner nya rör i.

Tack för alla svar.

Japp, jag kommer ställa frågorna till hantverkarna först på måndag när de finns på plats, jag vill bara kolla här om jag missar något helt uppenbart.

Ber om ursäkt för otydlig bild, det är alltså ett hål där vattnet rinner ner som hamnar på golvet eller man badat. Det är så jag menar.
Men om golvbrunnen är helt under badkaret kommer man inte komma åt den utan att plocka bort badkaret sedan, kommer ju aldrig gå att rengöra då etc., är det så det fungerar idag? är det sannolikt att man lutar golvet så ska det rinna ända dit?

Njaa, var väl lite otydlig om under badkaret. Ofta sätts brunnen antingen precisinnanför badkarskanten, men så att man kommer åt den hyffsat om man tar bort fronten på karet, en annan vanlig placering är helt utnaför karet, men att den precis sticker under karet så att avloppsröret från karet kan stick ned i brunnen utan att synas.

Och så finns det många fall där den sätts helt vansinnigt, oåtkomlig. Utförs då av okunniga rörpulare.

Okej, så som den är placerad nu så kommer den vara 100% otåkomlig för det är helt under badkaret - vilket innebär att vi kan dra slutsatsen att det verkar som de förbereder för dusch och inte badkar - har jag förstått det hela rätt?

i vår lägenhet har vi brunnen helt dold av badkaret, och plastmatta på det hela. det är en hyresrätt så jag bryr mig inte, men det kanske är en bostadsrätt du har?.

T
Man brukar sätta brunnen mitt i en 90-hörna vid stamrenoveringar, alltså 45 cm ut från väggen. Passar både till dusch och badkar om nu lägenhetsinnehavaren får för sig att byte till badkar eller vice versa.

Så jag tror inte det är något fel men fråga hantverkarna ändå så du kan stilla ditt sinne.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.