Jag bara tog en spade och började gräva. Tog 8-10 timmar att gräva ut gaveln . Hade en liten vagn på gräsklipparen som jag drog bort jorden med och körde tebax grusen med.

Gjorde de några timmar pö om pö på sommaren när det var skapligt trot och lagom varmt.

Ett tips när man gräver är att gräva på två motsatta sidor om huset samtidigt. Då kan man växla mellan den ena sidan till den andra om de blir för varmt. Typ alltid gräva i skugga.

Har grävt runt hela huset nu. Samt gjort en utbyggnad på 7x10 meter där jag grävt grunden för hand med. Gjorde dräneringen och grunden på utbyggnaden samma sommar. Var inget större problem

I år har jag även grävt en pool. För hand. Mest för att testa om det ä rimligt. 5x3x1.6 (+isolering och betong). Grävde mycket några timmar i taget efter jobbet (har kontorsarbete så de är en trevlig omväxling för mig).

Kan säga som så... Gräva med spade går oväntat fort när man väl är igång. De knepiga är att göra första hålet och att komma ner. Sedan kan man bara välta ner jorden i det man gjort och ta en skyffel och skotta upp det. (eller lägga en spann i botten och lyfta).

Skulle säga att när man gräver närma huset och dränerar så går de inte så värst mycket fortare med maskin. Jag har testat det på ett annat hus tidigare.

Tar mig mellan 10 och 15 minuter att fylla kärran bakom gräsklipparen. Runt 300-400kg. Så en bit över 1 ton i timmen utan större problem.

• Gilla
Mark0 och 14 till
  • Laddar…
M matsv201 skrev:
Jag bara tog en spade och började gräva.
Grymt! :strong:

M matsv201 skrev:
Jag bara tog en spade och började gräva. Tog 8-10 timmar att gräva ut gaveln . Hade en liten vagn på gräsklipparen som jag drog bort jorden med och körde tebax grusen med.

Gjorde de några timmar pö om pö på sommaren när det var skapligt trot och lagom varmt.

Ett tips när man gräver är att gräva på två motsatta sidor om huset samtidigt. Då kan man växla mellan den ena sidan till den andra om de blir för varmt. Typ alltid gräva i skugga.

Har grävt runt hela huset nu. Samt gjort en utbyggnad på 7x10 meter där jag grävt grunden för hand med. Gjorde dräneringen och grunden på utbyggnaden samma sommar. Var inget större problem

I år har jag även grävt en pool. För hand. Mest för att testa om det ä rimligt. 5x3x1.6 (+isolering och betong). Grävde mycket några timmar i taget efter jobbet (har kontorsarbete så de är en trevlig omväxling för mig).

Kan säga som så... Gräva med spade går oväntat fort när man väl är igång. De knepiga är att göra första hålet och att komma ner. Sedan kan man bara välta ner jorden i det man gjort och ta en skyffel och skotta upp det. (eller lägga en spann i botten och lyfta).

Skulle säga att när man gräver närma huset och dränerar så går de inte så värst mycket fortare med maskin. Jag har testat det på ett annat hus tidigare.

Tar mig mellan 10 och 15 minuter att fylla kärran bakom gräsklipparen. Runt 300-400kg. Så en bit över 1 ton i timmen utan större problem.
Detta va det bästa jag hört!! Riktigt jäkla grymt! Vilka markförhållanden hade du? Ren jord eller sand är en sak men är det mycket sten då blir det jäkligt jobbigt. Själv skulle jag nog också kunna tänka mig att göra det själv men med den enorma mängden sten i block så blir det nog för tungt för ryggen!

P pelen skrev:
Du räknar bara inkomstskatten, lägg till momsen o F-skatten o slå ihop
Är egenföretagare f skatt och egenavgifter är strax under 50% moms har inte med saken att göra mvh Andreas

Redigerat:
  • Gilla
oscar_uppsala och 1 till
  • Laddar…
M matsv201 skrev:

Najs. Jag grävde ur för stensltan för hand. 15m2, ungefär 5kbm jord/sand. Gick på en förmiddag vill jag minnas.

Det finns ett utryck som säger....."Det finns inget dyrare än billiga tak"....... Det är mycket likt med en billig dränering....

L Location skrev:
Behöver dränera framsida och ena gaveln på vårt hus med källare som står i sluttning.
Vill göra vad jag kan för att hålla nere kostnaderna då vi a) inte har överdrivet med pengar och b) ska lägga en del av pengarna på att riva den gamla slitna altanen och lägga ett trädäck istället.

Har tittat på att hyra minigrävare och köra helt själv, men får villig erkänna att det känns aningen svettigt.
Vad kan man tänka sig att det tar i tid och timpris att låta en grävare komma och gräva upp?
Huset är kanske 9x6 meter och jag tänker att det borde räcka med att köra två sidor för den här gången.

Vi bor i trakterna runt Jönköping.

Hej.

Jag har tidigare jobbat ca 13år ute i entreprenad branschen. Och då även grävt en hel del och återställt med grävmaskiner osv.

Hade jag varit helt grön hade jag INTE gett mig på en dränering själv. Visst du klarar det säkert efter typ 3ggr så lång tid som du beräknat.

Men set som är lurigt är att du lägger massor osv fel och för hela dräneringen till en dödsfälla för dig själv. Det är ett antal människor varje år som stryker med i dessa jobb pga brist av kunskap.

Du aka även ha koll på hur du väger av mark och lutningar och åt vilket håll trycket av grundvattnet kommer ifrån osv,osv gör du fel här så riskerar du istället att dränka din källare med vatten.

Du bör bu även veta hur du hanterar olika slags moment innan du sätter dig i en maskin.

Du skriver att du inte kan lägga så mycket pengar på en dränering för att du ska bygga altan. Känns nog mer rimligt att lägga mer P-E har på att huset är friskt och vänta ett år extra med altanen.

• Gilla
1
  • Laddar…
M
Håller nog med MeMike lite där. Det krångliga är inte att sätta ner skopan och få upp den full med massor. Det krångliga börjar när problemen börjar och man får bråttom eller rent av panik, det är då erfarenheten kommer till godo. Å andra sidan gör ju folk värre saker på egen hand.

Tycker nog även jag att dräneringen kanske borde prioriteras över altanen.

M
L Location skrev:
Det låter ju som helt okej priser.
Är det bara jag som inte förstår hur det, om firman ska göra allt, plötsligt kostar 100 000 minst?
Det finns flera anledningar antagligen. Dels så är det väl helentreprenad på fast pris, så en viss del ska täcka upp för risken.
Sen ska dem ta på sig allt ansvar, vilket innebär att dem räknar med att dem får köpa in nytt fyllnadsmaterial, sen har du övrigt material (podrän, duk, rör m.m), viss återställning och tillslut själva arbetet.

Om någon bara kommer och gräver åt dig och du gör allt annat, så står nog du själv för kanske 80-85% av arbetet + material.

Låt en grävare sköta grävningen och fokusera på arbetet i gropen själv. Krävs inte mycket krångel för att timmarna ska springa iväg och paniken ska krypa på.

Har du turen att få tag på grävare som dessutom kan ge tips på vägen så är det guld värt!

L Location skrev:
Det låter ju som helt okej priser.
Är det bara jag som inte förstår hur det, om firman ska göra allt, plötsligt kostar 100 000 minst?
Jag betalade drygt 100 000 för att dränera och isolera hela källaren. Det som inte nämnts är att det ofta finns ett gammalt ytskikt som måste bort, typ asfaltsklister. Det momentet tar längre tid än att gräva fram väggen.

Jag hade turen att få en entreprenör med yrkesstolthet. Är nöjd med deras arbete men lite besviken på den dåliga effekten av isoleringen. Men det beror säkert även på andra faktorer med huset.

J jonas212 skrev:
Det som inte nämnts är att det ofta finns ett gammalt ytskikt som måste bort, typ asfaltsklister. Det momentet tar längre tid än att gräva fram väggen.
Det beror väl på vilken metod man dränerar med, men jag skulle säga att det går betydligt fortare än grävningen, tror jag höll på ngn timme med diamantskål på vinkelslipen.

Till saken hör att jag har dränerat garaget själv tidigare, för hand. Gjorde precis som matsv201 och bestämde mig en dag för att börja gräva. Gjorde en sida åt gången. Garaget ligger inte lika djupt dock, så var varken rädd eller helt slut av det.

Det gamla ytskiktet gick bort hyfsat smidigt och det krävs ju ingen hjärnkirurg precis för att lägga rör med korrekt fall och avstånd.

Men tipset verkar vara att anlita en grävare till att gräva ur och eventuellt återfylla och räkna med att det tar drygt två arbetsdagar för arbetet, men ta höjd för två dagar till i budgeten.

Självfallet är det vettigare att lägga pengar på dränering än altan, men det betyder ju inte att man kastar pengar omkring sig som Rickard Sjöberg. Särskilt inte när pengarna helt enkelt inte finns och inte går att försvara heller. Att jämföra takbyte och dränering är rätt märkligt, med tanke på att materialet till ett takbyte är avsevärt dyrare och ändå är det oftast samma slutsumma som företagen vill ha av en.

B
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Är egenföretagare f skatt och egenavgifter är strax under 50% moms har inte med saken att göra mvh Andreas
Är också egenföretagare, jag har aktiebolag. När jag fakturerar 100 000kr (som i exemplet med TS), så består fakturan av 20 000kr moms. Så ja, moms har med saken att göra. Det är med på fakturan och är en skatt. Mervärdesskatt.

De kvarvarande 80 000kr avgår 19 000kr i arbetsgivaravgifter om jag vill betala ut lön. På de 61 000kr som är kvar betalar jag privat inkomstskatt, låt säga att den är 31% (i verkligheten mycket högre), kvar blir då 42 000kr efter skatt och moms. D.v.s. ca 58% skatt. I bästa fall. I verkligheten betalar jag högre marginalskatt än i räkneexemplet.

Det där var räknat på 0 i materialkostnad, i själva verket blir naturligtvis lönen efter skatt ännu mindre eftersom man har material och andra kostnader också.

M
B BSOD skrev:
Är också egenföretagare, jag har aktiebolag. När jag fakturerar 100 000kr (som i exemplet med TS), så består fakturan av 20 000kr moms. Så ja, moms har med saken att göra. Det är med på fakturan och är en skatt. Mervärdesskatt.

De kvarvarande 80 000kr avgår 19 000kr i arbetsgivaravgifter om jag vill betala ut lön. På de 61 000kr som är kvar betalar jag privat inkomstskatt, låt säga att den är 31% (i verkligheten mycket högre), kvar blir då 42 000kr efter skatt och moms. D.v.s. ca 58% skatt. I bästa fall. I verkligheten betalar jag högre marginalskatt än i räkneexemplet.

Det där var räknat på 0 i materialkostnad, i själva verket blir naturligtvis lönen efter skatt ännu mindre eftersom man har material och andra kostnader också.
Men så lägger du ju inte hela månaden på ett 100k jobb, utan du kanske gör 4-5 sånna jobb på en månad, minst?

• Gilla
Stiftet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.