A.K. kan du visa var du får fram de uppgifterna. För det stämmer inte med min verklighet.

Håller med och för oss och säkert många andra kom det oväntat eftersom man trodde att man skulle fastighetsskatten i fem år.

En liten och ganska klen tröst är att man inte behöver betala den förrän vid deklarationen året efter, antingen i form av kvarskatt eller att man får mindre skatt tillbaka än man egentligen skulle ha fått.

Svaret på jlz64 fråga rörande varifrån jag fått uppgifterna är att jag fått dem från skattemyndigheten.

Hur upplever du att det har fungerat?

Hur mycket brukar huset taxeras till? Det blir väl inte samma som marknadspriset, eller en värderingsmans uppskattning?

Måste man inte slutbesiktiga huset för att få sitt bolån eller räcker det med en värdering?
Om man måste vänta kanske skattekostnaden och kreditivkostnaden tar ut varandra så man inte tjänar på att "dra ut" på besiktningen för att passera ett års skifte!?

//Anna

Svar till A.K.
Jag vet bara hur min deklaration blev när vi byggde hus. Det som efterfrågas är om huset är under uppförande eller inte, är det färdigbyggt så räknas det året som värde år, dvs första skattefria år. Är det under uppförande så ska man uppskatta alla utgifter fram till nästa årskifte. Läser ur broschyren "Deklarera småhus".
Har du andra erfarenheter?

Varför skulle du vlija fördröja det över ett årsskifte, bäst är att blir klar 31 december, då börjar ju din skattefria period dagen efter.

När det gäller värde så så får man fylla i en blankett som skickas ut (tror det är till alla som fått beviljat bygglov eller om det är till alla som blivit tomtägare). Där får man fylla i nedlagda kostnader för byggand uder uppförande etc. Vet inte hur de kontrollerar om det stämmer med verkligheten eller ej men antar att det är som med den vanliga fastightestaxeringen, att det gör "stickprov". Värde på tomten baseras på något de kallar "normaltomten" och är beroende på var den ligger, storlek osv.

Svar till Annas.
Taxeringsvärde är tänkt att vara 75% av marknadsvärdet. Man brukar göra en värdering efter slutbesiktning så att huset ska vara så klart som möjligt för att få ett så högt värde som möjligt. Den värderingen har inget med taxeringsvärdet att göra utan är för att banken vill få en värdering på huset för lånen. Så dom vet hur mycket dom ska våga låna ut.

I den broschyr du hänvisar till står följande text :

"Ett småhus börjar byggas hösten 2000 och blir färdigt våren 2001. Vid fastighetstaxeringen 2002 fastställs värdeåret 2001. Skattefriheten börjar då inkomsåret 2002 (deklarationen 2003)."

I detta fall ska full fastighetsskatt betalas för den del av 2001 då huset var färdigt. Skattefriheten börjar alltså året efter värdeåret=året då det blev färdigt

Svar till A.K.
För ett det är året som slutbesiktningen sker som räknas som värdeår.
Slutbesiktning Dec 02 räknas 02 som värdeår.
Slutbesiktning Jan 03 räknas 03 som värdeår.
Man förlorar alltså nästan ett år på det första exemplet.

Hmm, tror du missuppfattat detta lite. Värdeåret är inte det året som man börjar slippa skatten, först året EFTER värdeåret. Man förlorar inte ett år på fösta exemplet, däremot det andra.

I ditt första exemple med slutbesiktning i december så tjänar du mest eftersom du får värdeår 2002 vilket innebär att befrielsen börjar året efter, alltså 2003.

Tilläg till mitt tidagre inlägg:

I exempel två får du betala skatt februari till december. I exempel ett slipper du den helt.

Kan ni förklara hur ni menar, om ni gör så där så kommer ni att få full skatt i nästan ett helt år, alltså resterande delen av året eftersom skattefriheten infaller först året efter det blev färdigt.

Vad gäller för nedlagda kostnader på fastgheten om
tex,
Du har en tomt med vatten och avlopp betalt från föregående fastighetsägare, alltså inga kostnader utlagda för byggnaden.
Stommen reses i december och fakturan för detta skall betalas innan årsskiftet på tex 1 miljon.

Baseras då fastighetsskatten på detta belopp som man då har lagt ner vid årsskiftet, även om detta bara är i ett par dagar?
Isåfall innebär det ju om man betalar efter årsskiftet så utgår då fastighetsskatten.

Är det någon som vet?

Det fungerar så att man räknar på när kostnaderna togs, har man bara haft dem i en månad så blir bara skatten 1/12. Likadant fungerar det med om man köper ett hus i mitten av ett år, man betalar för den tid man ägt det.

A.K. skrev:
Det fungerar så att man räknar på när kostnaderna togs, har man bara haft dem i en månad så blir bara skatten 1/12. Likadant fungerar det med om man köper ett hus i mitten av ett år, man betalar för den tid man ägt det.
Ok, jag tycker bara att det är så småaktigt att man ska betala fastighetsskatt för en byggnad (fyra ytterväggar) som är under uppförande.
Nä, det är bara och blunda och betala, annars blir man tokig om man ska ifrågasätta riktigheten i alla skatter man betalar. >:(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.