D Daniel 109 skrev:
Du inleder med att fråga om det kan tas som dolt fel mot säljaren. Lägg ner den frågan helt tills du vet vad det handlar om.
För att ta reda på det kan en väg vara att fråga säljaren. Men jag jag var säljaren och jag kände till din inställning är jag inte så säker på att jag skulle ge någon information.

Du ska börja med att fundera på om det är ett fel och om det behöver åtgärdas. Inte om du kan klämma någon på peng
Det finns med i inlägget ja, helt pga okunskap från min sida, därav ber jag om hjälp för att gå till botten med detta. Alla är inte lika insatta och givetvis handlar det inte om att klämma någon på pengar. Anledningen att jag skrev med det var pga svaren jag redan fått i en annan tråd och då jag helt enkelt känner en oro över detta. Det finns dolda-fel-försäkring så jag kan intyga om att jag inte kommer roffa åt mig pengar från föregående ägare...

Jag slängde ut alla mina funderingar kring detta för att få råd och hjälp med hur vi ska göra, inte få en predikan om att man inte får ställa vissa frågor? Jag har nämligen köpt huset som ensamstående och har helt enkelt inte så mycket kunskap till vilka vägar man ska ta. Rådet att kontakta föregående ägare är ju jättebra och jag tar gärna emot råd men övriga åsikter undanbedes. :)

Jag har aldrig sagt att jag ska åberopa dolt fel, endast ställt frågan. Givetvis är det något man vill undvika så långt det går.

Halloj! Jag vill tillägga att jag självklart inte skrivit detta för att klämma föregående ägare på pengar som det skrivits i kommentarsfältet. Det finns dold-fel-försäkring på huset! Jag skrev med alla mina funderingar baserat på att jag först fått många kommentarer att det är mycket som verkar vara felaktigt i en grupp på fb.

Jag är inte särskilt kunnig och känner givetvis en oro kring att något är tokigt. Därför skriver jag ju här för råd/hjälp kring vad vi ska göra. Finns det någon man kan kontakta som kan kolla på detta? Finns det någon kunnig här som har några svar? Behöver vi inte göra några åtgärder alls, är allt i sin ordning?

Jag undanbeder verkligen från negativa kommentarer och ber er att hålla er till saken.

K
J Jurassica skrev:
Halloj! Jag vill tillägga att jag självklart inte skrivit detta för att klämma föregående ägare på pengar som det skrivits i kommentarsfältet. Det finns dold-fel-försäkring på huset! Jag skrev med alla mina funderingar baserat på att jag först fått många kommentarer att det är mycket som verkar vara felaktigt i en grupp på fb.

Jag är inte särskilt kunnig och känner givetvis en oro kring att något är tokigt. Därför skriver jag ju här för råd/hjälp kring vad vi ska göra. Finns det någon man kan kontakta som kan kolla på detta? Finns det någon kunnig här som har några svar? Behöver vi inte göra några åtgärder alls, är allt i sin ordning?

Jag undanbeder verkligen från negativa kommentarer och ber er att hålla er till saken.
Det finns väldigt många kunniga användare i detta forum. Det kan du utgå från. Jag har själv fått otroligt bra hjälp från diverse olika håll.

Dolda fel-frågor väcker dock alltid reaktion (de ställs HELA tiden, och rör sällan dolda fel), varför din öppning kanske inte var den bästa.

Jag tycker personligen att det ser ut som att någon grävt en grop, och att sidorna sedan rasat en del. Jag hade garanterat frågat tidigare ägare varför det finns ett stort hål i marken precis utanför ytterdörren. Det ligger nära till hands att anta att någon velat ha möjlighet att komma åt någonting vid behov (trall kan ju ganska snabbt tas bort).

Enligt bilderna sitter det isodrän eller liknande till vänster, men inte höger. Finns det en vettig förklaring?
Vet du någonting om avloppsrörens funktion? Gissar att det vertikala utgör förlängningen av ett stuprör.

Gällande mentaliteten på BH:

Många är hjälpsamma om man visar intresse genom förarbete och fokuserar på att lösa problemet. Läs på/fråga tidigare ägare och därefter fråga på forumet om förslag/lösningar på problemet. Att spekulera i vems fel det är knappt gångbart även om det är bekräftat - någonstans är det ditt problem som du behöver lösa, vems fel det är löses i efterhand, separat. Det är bara så som detta forum fungerar, gilla det eller ej.

J Jurassica skrev:

K Kardan79 skrev:
Det finns väldigt många kunniga användare i detta forum. Det kan du utgå från. Jag har själv fått otroligt bra hjälp från diverse olika håll.

Dolda fel-frågor väcker dock alltid reaktion (de ställs HELA tiden, och rör sällan dolda fel), varför din öppning kanske inte var den bästa.

Jag tycker personligen att det ser ut som att någon grävt en grop, och att sidorna sedan rasat en del. Jag hade garanterat frågat tidigare ägare varför det finns ett stort hål i marken precis utanför ytterdörren. Det ligger nära till hands att anta att någon velat ha möjlighet att komma åt någonting vid behov (trall kan ju ganska snabbt tas bort).

Enligt bilderna sitter det isodrän eller liknande till vänster, men inte höger. Finns det en vettig förklaring?
Vet du någonting om avloppsrörens funktion? Gissar att det vertikala utgör förlängningen av ett stuprör.
Okej tack för förklaring. Är ny här och vet inte hur man ändrar inlägg, om det ens går? Trist att man utgår ifrån att alla är likadana istället för att utgå ifrån att det ofta rör sig om okunskap och finns ingen ond agenda, framförallt när man inte har all fakta, tex i det här fallet att det finns försäkring mot dolda fel. Okej jag ska kontakta föregående ägare. Till vänster finns en källare, den är under garaget och tvättstugan. Till höger och under resten av huset är det endast ett lågt hålrum med grus, ingen källare. Kan det vara därför? Ska ha dränerats runt garaget men vet inte om de dränerade även runt tvättstugan som är mellan huset och garaget. Det vertikala är nog endast kvarlämnat av anledningen du säger, troligen till stupröret som satt innan altanen byggdes. Det andra röret har jag ingen aning om. :)

L Lassetasse skrev:
Gällande mentaliteten på BH:

Många är hjälpsamma om man visar intresse genom förarbete och fokuserar på att lösa problemet. Läs på/fråga tidigare ägare och därefter fråga på forumet om förslag/lösningar på problemet. Att spekulera i vems fel det är knappt gångbart även om det är bekräftat - någonstans är det ditt problem som du behöver lösa, vems fel det är löses i efterhand, separat. Det är bara så som detta forum fungerar, gilla det eller ej.
Okej jag kanske var otydlig då. Min agenda var endast att ta reda på om något är tokigt och vad vi ska göra åt det, om något ens behöver göras. :) Jag vet inte hur man ändrar inlägg i efterhand.

J Jurassica skrev:
Hej! När vi började riva altanen då det ska byggas en ny upptäckte vi detta hål under altanen intill huset. Vad tror ni det beror på och vad ska vi göra åt det? Räknas detta som något dolt fel?

Det enda jag vet är dränerat är runt garaget, finns ingen dokumentation om att det ska vara dränerat runt huset. Har endast en form av källare under garaget, i övrigt ett lågt hålrum med grus under huset.

Detta hål är alltså i direkt anslutning till huset och vi vet inte riktigt vad vi ska göra? Tanken var att bygga en ny altan på samma sätt de byggt innan. De har satt reglarna i huset och så finns det några betongplintar längre ut. Vet att det på bild ser ut som altanen ligger direkt på grus men det är endast där det är en grushög av någon anledning, till höger om hålet, men altanen sitter fast i huset där bredvid.
En ren gissning från min sida; Men kan det vara så att huset är (delvis) omdärenerat, och att man sen aldrig rev elatanen och därenerade om/klart under den ?

Därav att man grävde ut utanför ytterdörren så långt man kom åt utifrån (kanske) och satte isodrän osv. Sen ahr det rasat lite jord från kanten, och man har inte återfyllt eftersom man kanske tänkte ta resten senare ?

Fråga säljaren som sagt.

Men det är väl inte så bra generellt att ha ett hål under altanen där tex vatten kan ansamlas, så återfyllning med sigen är väl inte fel - men frågan är om ni inte skall dräneras ordentligt och sättas isodrän osv på grunden, om ni ändå ska ha bort altanen (om det då inte är gjort helt och hållet - återien en gissning från min sida)

Hmm ja så kan det kanske vara! Tack snälla för råd! Har messat föregående ägare men inte fått något svar ännu.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
En ren gissning från min sida; Men kan det vara så att huset är (delvis) omdärenerat, och att man sen aldrig rev elatanen och därenerade om/klart under den ?

Därav att man grävde ut utanför ytterdörren så långt man kom åt utifrån (kanske) och satte isodrän osv. Sen ahr det rasat lite jord från kanten, och man har inte återfyllt eftersom man kanske tänkte ta resten senare ?

Fråga säljaren som sagt.

Men det är väl inte så bra generellt att ha ett hål under altanen där tex vatten kan ansamlas, så återfyllning med sigen är väl inte fel - men frågan är om ni inte skall dräneras ordentligt och sättas isodrän osv på grunden, om ni ändå ska ha bort altanen (om det då inte är gjort helt och hållet - återien en gissning från min sida)
Varför skulle singel vara bättre än ett hål ur vattenhänseende?

D Daniel 109 skrev:
Varför skulle singel vara bättre än ett hål ur vattenhänseende?
Sant, inte om man bara "fyller igen" ett hål som så, men som en del av ett system med dränering och dränerande skikt?

Sen fyller väl det en viss funktion som ballast och mottryck mot grunden också ?

• Gilla
Jurassica
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.