7 884 läst ·
35 svar
8k läst
35 svar
Hål i undergolv. Hur lösa?
man skulle kunna tro att du har ett flytande golv , några centimeter sand +plast +6 mm spontad masonit + mattaK KycklingMos skrev:Har nu fått grönt ljus av styrelsen. De tackade för att jag informerade och frågade, vilket jag väl får skicka vidare till er...
Hur som helst; Tänker att jag kommer försöka såga/slipa ner reglarna och därefter lägga på plast och sist golvskivan. Undrar lite vad för typ av plast man bör köpa? Är det vedertaget att använda plastskynke på sanden?
alltså inga golvreglar om det är så bör du försöka åtgärda reglarna på plats för att inte få mer problem med sanden under golvet
t
Gissar att du har rätt här. Visserligen ser jag en del reglar, men är osäker på om dessa ligger i fack som håller kvar sanden. De reglar jag ser är dessutom ganska tunna.T tergo skrev:
Jag har mätt till 5 cm sand, sedan en plastfolie och därefter väldigt tunt golvspån (ca 5 mm). Hålet i golvet är inte jättestort, så jag undrar om 22 mm golvspån verkligen är nödvändigt? Lite orolig då de reglar som sitter inte är stora, och att slipa ner dem 22 mm kommer göra dem väldigt tunna.
Vad kallas den plastfolie som ligger ovanpå sanden?
Har fortsatt att ta bort sand för att begripa hur reglarna sitter under golvet. Detta för att avgöra både tjockleken på golvspån jag ska inhandla, och om jag ska försöka såga ner befintliga reglar eller om jag ska ta bort dessa.
Så här ser det ut;
Gissar att man ser en elkabel inuti det vita röret. Jag tror den regel man ser till vänster i bilden är spikat ovanpå en annan. Den ovanför verkar också ha ett litet utrymme till betongen.
Annan bild. Verkar sitta kilar lite här och var. Finns det någon logik kring hur reglarna sitter som man kan söka efter?
Så här ser det ut;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gissar att man ser en elkabel inuti det vita röret. Jag tror den regel man ser till vänster i bilden är spikat ovanpå en annan. Den ovanför verkar också ha ett litet utrymme till betongen.
Logga in
Skapa konto
Annan bild. Verkar sitta kilar lite här och var. Finns det någon logik kring hur reglarna sitter som man kan söka efter?
Japp. Vad skulle du göra dock, skulle du ta bort regeln ovanför kilarna och sedan sätta nya eller bygga på eventuella nivåskillnader eller skulle du försöka slipa ner dem?Mazen skrev:
Usch, är riktigt nervös och velig inför att bryta upp reglarna. Har nu fått upp det mesta av sanden. Ser ut så här nu;
Det jag funderar kring är huruvida det behövs en regel mot väggen? Betongen är allt annat än jämnt. Hur gör man i så fall för att få regeln att ligga jämnt mot golvet?
Tycker det är lite svårt att förstå konstruktionen på reglarna;
Verkar som tidigare påpekats vara två lager reglar på varandra, med kilar emellan. Är rädd att om jag börjar riva den övre regeln, så rinner sand ut från övriga golvet och jag riskerar att bli tvungen att riva ut ännu mera golv...
Logga in
Skapa konto
Det jag funderar kring är huruvida det behövs en regel mot väggen? Betongen är allt annat än jämnt. Hur gör man i så fall för att få regeln att ligga jämnt mot golvet?
Tycker det är lite svårt att förstå konstruktionen på reglarna;
Logga in
Skapa konto
Verkar som tidigare påpekats vara två lager reglar på varandra, med kilar emellan. Är rädd att om jag börjar riva den övre regeln, så rinner sand ut från övriga golvet och jag riskerar att bli tvungen att riva ut ännu mera golv...
Det där är inget att tvivla på, bara att ta bort och sänka reglarna till rätt nivå. Mot väggen får du helt enkelt skruva i väggen.
Och att det kan rinna ut sand från omkringliggande så kommer det nog inte så värst mycket hade varit värre med spån.
Och att det kan rinna ut sand från omkringliggande så kommer det nog inte så värst mycket hade varit värre med spån.
Sågade av en sektion av den övre regeln, och tog bort den. Då ser jag någon besynnerlig platta som verkar ligga under;
Den sticker ut lite osymmetriskt över den undre regeln, och kommer orsaka problem när jag ska försöka höja golvet.
Vad kan det vara?
Logga in
Skapa konto
Den sticker ut lite osymmetriskt över den undre regeln, och kommer orsaka problem när jag ska försöka höja golvet.
Vad kan det vara?
K KycklingMos skrev:
Hmm.. Kan vara avjämningsmassa eller skivlim.K KycklingMos skrev:
Nu verkar det som att mitt förslag att helt ta bort reglarna och sätta nya i rätt nivå inte är så bara. Kanske du ska försöka få ner nivån på dom befintliga och skruva nya reglar i dom ist.
Då slipper du dessutom vara noggrann med hur du kapar ner dom och ev risk att sanden rinner ut från sidorna.
Avjämningsmassan får du försöka knacka/skrapa bort.
Finns det plats för 22mm spån på den undre regeln?
Jag hade tänkt spara de undre reglarna. Mätte och det är ganska exakt 30 mm mellan undre reglarna och omkringliggande golvskivan. Om golvspånet bygger på 22 mm är det endast 8 mm nivåskillnad.Mazen skrev:
Hmm.. Kan vara avjämningsmassa eller skivlim.
Nu verkar det som att mitt förslag att helt ta bort reglarna och sätta nya i rätt nivå inte är så bara. Kanske du ska försöka få ner nivån på dom befintliga och skruva nya reglar i dom ist.
Då slipper du dessutom vara noggrann med hur du kapar ner dom och ev risk att sanden rinner ut från sidorna.
Avjämningsmassan får du försöka knacka/skrapa bort.
Finns det plats för 22mm spån på den undre regeln?
Men är inte hela golvet flytande på sanden, alltså inga reglar alls? Och sen har man under garderoberna reglat upp av ngn anledning. Isf är det ju bara riva bort allt trä och fylla med sand till lagom nivå och lägga ned ett par bitar golvspån (kanske ett par lister under så du kan skruva ihop med befintligt golv)
Har nu rivit ”övre” lagret av reglar. Kvar är de undre, som verkar vara skruvade mot betongen. Så här ser det ut;
Osäker på vad det är och hur man ska göra utan att skada underlaget i övriga golvet.
Logga in
Skapa konto
Så hoppas jag kunna kunna göra. Ett problem är dock de ”plattor” (eller vad det nu är) som sticker ut. Försökte ta en bild;Mazen skrev:
Logga in
Skapa konto
Osäker på vad det är och hur man ska göra utan att skada underlaget i övriga golvet.