Skulle behöva lite kunnig hjälp! Jag har nämligen ett hål i golvet i den lägenhet jag renoverar.

Jag rev en garderob, och fann att under garderoben saknas golvspån. Bild;

Hål i lägenhetsgolv under renovering med synligt underlag av sand, plast, golvspån och träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Under plastmattan ligger golvspån, någon sorts plast och därefter ett lager sand. Sedan betong. Som lök på laxen går en del rör i sanden.

Jag vill lappa hålet, och därefter lägga parkett. Det jag är osäker på är dels vad som verkar vara trä-reglar som ligger i sanden, och om dessa funnits för garderoben eller om de fyllt någon annan funktion. Närbild;

Hål i golvet med synliga träreglar, sand och grus, omgivet av intakt golvspån och plast.
Skapa konto

Problemet är att regeln sticker upp ovanför golvytan, så ska den vara kvar måste jag hyvla ner den.

Vad har ni för råd kring detta?

Sen undrar jag också vad för typ av undergolv/golvspån samt plast man bör köpa? Något man behöver tänka på?

Hålet är ca 0,6 m * 2,2 m stort.

Supertacksam för tips o råd!

Ser ut som reglerna sitter utanpå golvbjälkarna så enklast är att du ta bort dom och monterar tillbaka i rätt höjd mot den skiva du väljer.
Golvspån bygger 22 mm och är väldigt stabilt så det är det bästa valet. Alt om du vill komma ner i höjd kör du på konstruktion plyfa 15 mm.
Billigast alt är OSB 11 mm, men det skulle jag inte rekommendera.
Oavsett skiva så limmar du med vanligt trälim och skruvar med skivskruv.

Är det plast under resten av golvet, använd annars hoppar du den.

Tack för ditt svar! Då försöker jag ta bort reglarna. Jag har tömt två hinkar med sand, som var i själva sockeln under garderoben. Behöver jag regla upp eller kan det räcka med att jag fyller med sand till rätt nivå? Tänker att hålet ju inte är särskilt stort.

Edit: angående golvspånet. Det som ligger är betydligt tunnare än 22 mm. Mätte och fick det till ca 5 mm!?

Ovanpå spånet ligger vad jag tror är lumppapp och därefter plastmattan. Försökte ta en bild;

Upprivet golv med synliga träreglar och ett lager av sand, linjal visar tjocklek; skadat golvspån och lumppapp syns i kanten.
Skapa konto

Verkar sitta reglar under de reglar man ser, men kan inte riktigt förstå hur man byggt;

Hörn av ett rum med upprivet golv som visar sand, spånskivor och delvis dolda träreglar.
Skapa konto

Redigerat:
Bösta vore om du även sätter en regel i mitten så du får cc30 det gör framför allt skillnad om du använder vanlig plyfa. Att det bef under golvet endast är en 5 mm spånskiva har jag svårt att tro då det skulle ge ett rejält svajj.

Gräv bort så mycket sand du orkar, den har ingen bärande funktion till golvet.

Mazen Mazen skrev:
Bösta vore om du även sätter en regel i mitten så du får cc30 det gör framför allt skillnad om du använder vanlig plyfa. Att det bef under golvet endast är en 5 mm spånskiva har jag svårt att tro då det skulle ge ett rejält svajj.

Gräv bort så mycket sand du orkar, den har ingen bärande funktion till golvet.
Nu fluktar jag min okunnighet; cc 30 betyder att det är 30 cm mellan reglarna?

Stora problemet är att en regel sticker upp så pass mycket jämfört med övriga golvytan. Bild på den tvärgående regeln;

En tvärgående träregel sticker upp från ett golv med synliga gruspartier och kabel.
Skapa konto

Lite rädd att om jag tar bort den, så rinner sanden ut från resterande golvyta. Enligt brf-styrelsen bör man undvika ta bort sanden, då det både löper vattenrör genom samt det har en ljuddämpande funktion.

Ja och nej, cc = centrum/centrum dvs mätt från mitten på regeln. Men i ditt fall är det måtter lika med att du sätter en ny regel mitt emellan dom bef. Så det måttet är inte skrivet exakt.

Gräv ur så mycket sand så du kan ta bort reglerna ist för att försöka jämna av dom mot golvet. Du måste hur som sänka för att få den nya skivan i nivå med golvet runt om. Att sanden rinner ut från sidorna är att räkna med, men det är bara att försöka fylla tillbaka så mycket det går.

Att du vet om att det går ev vatten rör i golvet är bra, bara att ta det varligt med spaden..

BirgitS
I lägenheter är normalt allt under golvets ytskikt, dvs. plastfolien och allt under den, en del av det som föreningen ansvarar för och får inte påverkas av bostadsrättsinnehavaren utan tillstånd från styrelsen. Sanden är en utmärkt stegljudsdämpare och tar man bort den så kommer det att öka ljudnivån hos den som bor under.

Mazen Mazen skrev:
Ja och nej, cc = centrum/centrum dvs mätt från mitten på regeln. Men i ditt fall är det måtter lika med att du sätter en ny regel mitt emellan dom bef. Så det måttet är inte skrivet exakt.

Gräv ur så mycket sand så du kan ta bort reglerna ist för att försöka jämna av dom mot golvet. Du måste hur som sänka för att få den nya skivan i nivå med golvet runt om. Att sanden rinner ut från sidorna är att räkna med, men det är bara att försöka fylla tillbaka så mycket det går.

Att du vet om att det går ev vatten rör i golvet är bra, bara att ta det varligt med spaden..
Tror jag relativt enkelt kan ta bort reglarna. Dock funderar jag på om jag inte kan slipa ner dem istället? Har en bandslip och kanske går det slipa ner dem de nödvändiga milimetrarna?

BirgitS BirgitS skrev:
I lägenheter är normalt allt under golvets ytskikt, dvs. plastfolien och allt under den, en del av det som föreningen ansvarar för och får inte påverkas av bostadsrättsinnehavaren utan tillstånd från styrelsen. Sanden är en utmärkt stegljudsdämpare och tar man bort den så kommer det att öka ljudnivån hos den som bor under.
Ja, nu vill jag inte ta bort sanden, och vill egentligen inte röra om mer än nödvändigt. Fast jag måste få ihop hålet i golvet. Kan inte tänka mig att styrelsen skulle anmärka på detta, då det enda jag gjort är att ta bort en 50 år gammal garderob.

BirgitS
K KycklingMos skrev:
Kan inte tänka mig att styrelsen skulle anmärka på detta, då det enda jag gjort är att ta bort en 50 år gammal garderob.
Men nu skriver du om att du har tagit bort plast, tömt två hinkar med sand och vill slipa ner reglarna, och inget av de delarna är dina

Jag tycker du ska kontakta styrelsen genast och be dem komma och titta.

Mja, någon plast har jag inte tagit bort. Har fyllt två hinkar med sand som jag förvarar i lägenheten. Har inte börjat slipa reglarna heller.

Kanske ska jag kontakta styrelsen, men det verkar ju rätt skumt om man inte fick riva garderober i ens bostad...

Prata med styrelsen innan du går vidare så du har allt okej innan du fortsätter. Tror iofs inte att dom har någon invändning mot att ett nytt golv läggs in..

Har nu fått grönt ljus av styrelsen. De tackade för att jag informerade och frågade, vilket jag väl får skicka vidare till er...:)

Hur som helst; Tänker att jag kommer försöka såga/slipa ner reglarna och därefter lägga på plast och sist golvskivan. Undrar lite vad för typ av plast man bör köpa? Är det vedertaget att använda plastskynke på sanden?

Ös ur sanden fixa eller byt reglar så det passar med en 22 mm spån. Häll tillbaka sand i nivå med reglarna på med spån.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
BirgitS
K KycklingMos skrev:
Är det vedertaget att använda plastskynke på sanden?
Så är det i den här lägenheten från tidigt 60-tal och de företag som var här och lämnade offert inför vår ombyggnad ansåg att det var normalt. Kraftig rätt stel plast.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.