Elcentral med brytare märkta Schneider och motorskydd från Telemecanique, även det med Schneider-etikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Brytare ser lika ut som Hagers men det står schneider.
Motorskyddet från Telemecaniqe står det Schneider på också.

MCN betyder nog skruvanslutning
MCS som i denna central är quickconnect

MC kan vara från tiden före quickconnectj
Det finns olika design, den genomgående blå randen är ett senare påfund.

Protte

• Gilla
Snickarmannen
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
[bild]

Protte
Så här ser den ut:

• Installationsautomat märkt "Hager" monterad på trävägg, med specifikationer MC 320A C20 5000.
    Skapa konto
prototypen prototypen skrev:
[bild]

Protte
Det är nog mer fråga om vem som levererat till dem båda eller att Schneider köper från Hager. Vet att Schneider tidigare hade rebrandade Katko som 63A huvudbrytare, samma som Garo och Malmbergs.

S Snickarmannen skrev:
Så här ser den ut:
Den är gammal känns det som. Jag känner igen utseendet men kan inte säga när de ändrade till de nyare

Svaret är ganska enkelt efter att sonderat terrängen i många år av leverantörer, så blir kunderna mest nöjda med hållbara och säkra installationer från Hager.

useless useless skrev:
...Den ständiga frågan.

Ska jag välja en Resi9-central med Schneider-apparater för 7 100:- eller en Gamma-central med Hager Quick Connect-apparater för 8 600:-? Varför?

Tror inte kvalitén skiljer sig så mycket.
Gillar man vitt/grönt köper man SchneiderResi9
Gillar man grått/blått köper man Hager
Gillar man grått/rött köper man Garo.

Själv kör jag alltid med Hager om jag får välja själv. Kompletterar jag någons befintliga anläggning så kör jag med det kunden har sedan innan. Är inte så förtjust i Garos men det är en smaksak

(Det finns fortfarande ingen info om att Schneider skulle ha köpt Hager, och det skulle säkert inte bli så lätt med tanke på konkurrens/monopol)

Redigerat:
Garo har vi slutat med på jobbet. Deras 40A 30mA jfb typ A har haft massor av haverier och det är så struligt att reklamera till dem. Vi kör mest Schneider och lite Hager och lite ABB.

Schneider har stora leveransproblem nu på det mesta.

Mikael_L
Jag sätter inte heller upp GARO frivilligt.
Jag kontrollerar ju JFB så ofta jag kan, när jag är i befintliga anläggningar och skruvar in något extra, och just Garo JFB sticker ut med att alldeles för ofta inte klara trip inom rätt tid.
Själv har jag dock en stor GARO-central hemma, har väl trots allt inga planer på att byta ut, det är ju inte odugliga grejer på något vis, bara att jag inte är så impad direkt.

Så mina val (i pris/prestanda-perspektiv) har för det mesta blivit HAger och Schneider.
Ett tag byggde jag ihop Malmbergs-centraler när pris var riktigt viktigt, men det började övergå till AEG när jag upptäckte att Solar hade dessa i sitt "solarplus-koncept" och därmed så billigt att det inte var så stor skillnad mot Malmbergs, och sen brukar jag dessutom försöka få med kunden på tåget att välja Schneider Resi9, ty det är ju inte heller så dyrt.

Just nu är jag inne i en Hager-period, hade en Schneider-period förut. Det beror delvis på vilken grossist jag för tillfället använder (mest) och vad som är mest prisvärt.
Som yrkesman kan man räkna ca 1 timme mindre arbetstid på att sätta upp en medelstor QC Hagercentral än en med skruvanslutning. Så denna dryga 5-hundring kan man räkna in i kalkylen för att ge kunden mest bang for the buck.

Om någon kommer någon gång och beställer "Den absolut kvalitetsmässigt bästa centralen som går att bygga ihop, pengar spelar ingen roll", så kommer jag ringa Siemens support och be dem lära mig vad alla deras olika serier har för egenskaper och kvalitéer.
För av någon anledning tror jag Siemens har väldigt fina och bra normkomponenter. Men frågan är om det alls blir top notch ifall man bara ska välja ett fabrikat. Det kanske ska vara JFB från Italienska Gewiss, MCB från Siemens och huvudbrytare från Krauss-Naimer ... :)

Men egentligen så vet jag inte. Jag väntar fortfarande på GK100's stora MCB-test . :cool:

• Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
De serier som fallerat med Garo jfb är den med plastspännen för att låsa den till skenan. Axeln är tydligen för kort så fas-1 får inte ordentligt tryck mellan blecken så de brinner bort.

Dem med metall-lås mot skenan har jag inte haft något fall med.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Elcentral från Schneider monterad på vägg med synliga kretsar och etiketter.
Skapa konto
Schneider elcentral monterad på tegelvägg med kablar och rörkopplingar.
Skapa konto

Jag röstar på Schneider :cool:

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ja, jag tycker de är snygga.
I vissa miljöer är en vit central med vita komponenter i hur mycket bättre som helst.
Dock är ju lösningen om man vill ha andra apparater att ha lucka tlll centralen.
Nu är iofs Hager gamma en ganska ful låda i sig, men välj en golf istället då, med eller utan lucka, infälld eller inte ..

Men designen på resi9 är riktigt bra, och modern, de flesta andra ser ut som från 80-talet typ.

Väcker gammal tråd,
Vad bör man välja?

Kommer att montera Eldon DBQ4104 plåtkapsling, ca 60 modulplatser kommer att åtgå som det ser ut nu.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror också att MC är en äldre beteckning på serien, kanske upphörde då qc kom.
Qc heter ju mcs, där jag kan tänka mig att s står för snell.
Mcn är med skruvanslutning, n kanske står för normal...
[länk]
Ett svar på ett gammalt inlägg. MC är en budgetmodell som inte finns i grossisternas vanliga sortiment men som centralbyggare/skåpsbyggare har tillgång till. Vi har ett projekt med 150 lägenheter och centraler byggda av Rimeda som har exakt samma säkringar. Huvudbrytare och jordfelsbrytare är standard, medans säkringarna är de på bild ovan. Känns som en budgetvariant på Mcn.

Edit centralerna byggdes 2017, vi fick ett garantiärende att byta alla säkringar så därför kände jag igen dem först nu :)

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.