Hoj, behöver lite hjälp och tips med felsökning, har kört fast totalt :)

Jag har en Hager astronomiskt kopplingsur EE180 som jag har i astronomiskt läge (tror jag). Jag har ställt in longitud och latitud där jag bor och fiffat till sommartid för euroland.

Vidare har jag programmerat att strömmen skall slå på 0530 på morgonen och slå av 0030 alla dagar i veckan.

Strömmen var avstängd i morse när jag åkte hemifrån vid halvfemdraget så det verkade ju lovande.
Jag hade räknat med att när jag kom hem vid 4-tiden i dag på 58 breddgraden att det skulle vara släckt, men inte då. Det stod och lyste för fulla muggar så förmodligen har det lyst sedan 0530.

Hoppas att det finns nån som är välbekant med produkten där ute som kan säga att "hihi, jodå så blir det om du inte har satt vinkelvolten åt höger. Det är bara att...." typ.

//Per

Kan man ställa den i : aut/på/av ?

Tar det inte ett par dagar innan de ställt in sig?

El_Rickard, jag tror att du ledde mig på spåren. Gick in och kollade och det verkar som det var så att den ändå inte var inställd att använda själva astronomursdelen. Ändrade en inställning och nu släcktes den för en stund sedan. Verkar som det funkar således, skall bara kolla att det slår på som tänkt i kväll.

Tack!

Angående Hagers astrour, är det någon mer än jag som tycker att de är krångliga att programmera? Åtminstone så ansåg jag att den jag installerade 2011 var det.
Säkert inte billig heller.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Angående Hagers astrour, är det någon mer än jag som tycker att de är krångliga att programmera? Åtminstone så ansåg jag att den jag installerade 2011 var det.
Säkert inte billig heller.

//Patrik
Jag håller med om att den är krånglig, och det sätt manualen är upplagd på gör det inte så värst tydligt heller. När man får såna här kryptiska prylar i handen undrar man hur de hade sett ut om Steven Jobs hade intresserat sig för dem.

Jag har en lösning på en annan byggnad med identisk funktion men där jag använder mig av ett skymningsrelä tillsammans med en vanlig klocka, tusan så mycket enklare att förstå, och rätt blir det också.

Lite krångligt är det men inget mot Finders Däremot tycker jag att Theben har tagit fram en relativt enkel modell.

Inte för att det hjälper TS men Eltakos astrour är rätt rättframt att programmera och kostar rimliga summor pengar.

phl skrev:
Inte för att det hjälper TS men Eltakos astrour är rätt rättframt att programmera och kostar rimliga summor pengar.
Enligt en tråd på fluxio.se så framstår det som motsatsen. En elektriker fick t.o.m. ställa den på manuell och återkomma för att ställa in den. Fast allt är väl relativt. Det som är svårt för vissa framstår som enkelt för andra.

Theben och Schneider Electrics astrour tycker jag är enkla. Schneiders är även bra för att det finns ett litet fack under luckan där man kan peta in manualen så att den slipper ligga ovanpå centralen och dyl.

//Patrik

Jag har ett astrour från Hager hemma och jag reagerar på att den tänder för tidigt och släcker för sent. Den går väl på solens upp och nedgång gissar jag. Fast det blir ju inte mörkt precis när solen försvinner bakom horisonten, det tar väl en halvtimma till kanske.
Det ska gå att ställa fram och tillbaka manuellt men jag har inte satt mig in i det än. Frågan är väl om jag kommer göra det alls...
Jag tycker både Theben och Hagers ur är enkla att ställa in nu men första gången var det rejält tankekrävande.

Jaha, nu verkar det som att jag fått ordning på den. Den tände snäll 17:55 helt enligt plan. Kalas!

@Mussli: har du en som jag har så går det att justera och jag vet nu precis var i menyerna man gör det också. Du kan kolla i pdf i första inlägget, vid punkt 5 och 6 i astroursprogrammeringen anger du offset från nominell soluppgång respektive nedgång (i minuter antar jag). Tyckte att den gick på lite tidigt också, man kan nog skjuta på det en halvtimme i alla fall.

• Gilla
Linus Styrman
  • Laddar…
"Tar det inte ett par dagar innan de ställt in sig?"

Nix, Ett astrour går väl på "död räkning", dvs man ställer in tid datum och position(Long / Lat). Sen räknar det ut hur solen står relativt horisonten och därav hur "mörkt" det är ute.

(Visserligen skulle man kunna tänka sig ett astrour som "lär sig själv" om man kan koppla en ljussensor till det och har I/O och lite mjukvara i uret , då skulle man kunna lämna "uret" med sin ljussensor ute några dagar, och det kan sedan utan ljussensor hålla reda på ljusförhållandet, men en av orsaken till att man använder astrour är ju att man vill slippa ljussensorn..)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.