C
Vilka slutsatser? Var någonstans i rapporten läser du slutsatsen att kopparrör inte håller för evigt? Eller någon annan slutsats heller för den delen?

Jag läser ingenting om kopparrörs hållbarhet i den rapporten, men inte läser du väl någonting utan förkunskap eller utan att ställa dig frågor som du får leta svar på annorstädes än just i den aktuella skriften.
Slutsatserna i just denna rapporten kanske man får uttyda själv, men som någon sade tidigare att tätskikten inte är något större problem. Däremot verkar rören vara det, baserat på siffrorna.

A
Det står väl inte vilken sorts rör det är frågan om, koppar eller PE-X, eller ens om det det är tappvatten, värmesystem eller avlopp.

Vad rören tillhör för system är ju irrelevant. Nej, det stod ingenting om vilken typ av rör. Dock tror jag att andelen kopparrör i installationer i Sverige är en förkrossande majoritet. Det är min erfarenhet i alla fall.

Eftersom 70-talshus verkar överrepresenterade så är det nog koppar.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
C
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Slutsatserna i just denna rapporten kanske man får uttyda själv, men som någon sade tidigare att tätskikten inte är något större problem. Däremot verkar rören vara det, baserat på siffrorna.
Precis detta som är problemet. Man riskerar att dra sina egna spontana slutsatser som man kanske upplever som fakta understödda av rapporten. Men den saknar som sagt vital information som krävs för att dra korrekta slutsatser.

Säger inte att du har fel angående rör, just det kanske framträder rätt tydligt. Men ett annat exempel är att man kan få bilden att tvättstugor och toalettrum är ganska riskfria ur vattenskadesynvinkel eftersom endast 7 resp. 6% av skadorna inträffar där. Vad som dock inte framgår är antalet tvättstugor och toalettrum i relation till antalet badrum och kök. Eftersom många bostäder saknar separat tvättstuga och toalettrum är det i vilket fall inte 1:1 vilket innebär att siffrorna inte går att jämföra på det sättet. I själva verket kanske det är rum med hög risk. Vad vet jag...

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Jag har inte hävdat att denna undersökningen är undersökningarnas undersökning. Såklart har den brister, men undersökningar och rapporter är ändå bra.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kan vi återigen konstatera att "tätskiktspaniken" är relativt ogrundad ...

Alla tätskiktstrelaterade fel i bad/dusch är totalt ca 7200 st.

Alla fel i kategorin "rör" är närmare 18000 st ...
Men å andra sidan så kanske det beror på "tätskiktspaniken" att det är relativt få fel där?

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Från länken ovan.
Så i badrum är tätskikt och till det relaterade saker ansvarig för 54%.... Så tätskiktspaniken verkar befogad :)

Och när man säger rör så bör det väl rimligen vara kopplingar inblandade i hög utsträckning?

Undrar om Länsförsäkringar och sp bluff test fortsätter :crysmile::crysmile::crysmile:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.