4 536 läst ·
26 svar
5k läst
26 svar
Här är vanligaste orsaken till vattenskador
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Jag läser ingenting om kopparrörs hållbarhet i den rapporten, men inte läser du väl någonting utan förkunskap eller utan att ställa dig frågor som du får leta svar på annorstädes än just i den aktuella skriften.
Slutsatserna i just denna rapporten kanske man får uttyda själv, men som någon sade tidigare att tätskikten inte är något större problem. Däremot verkar rören vara det, baserat på siffrorna.
Slutsatserna i just denna rapporten kanske man får uttyda själv, men som någon sade tidigare att tätskikten inte är något större problem. Däremot verkar rören vara det, baserat på siffrorna.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Vad rören tillhör för system är ju irrelevant. Nej, det stod ingenting om vilken typ av rör. Dock tror jag att andelen kopparrör i installationer i Sverige är en förkrossande majoritet. Det är min erfarenhet i alla fall.
Precis detta som är problemet. Man riskerar att dra sina egna spontana slutsatser som man kanske upplever som fakta understödda av rapporten. Men den saknar som sagt vital information som krävs för att dra korrekta slutsatser.Cancerman_777 skrev:
Säger inte att du har fel angående rör, just det kanske framträder rätt tydligt. Men ett annat exempel är att man kan få bilden att tvättstugor och toalettrum är ganska riskfria ur vattenskadesynvinkel eftersom endast 7 resp. 6% av skadorna inträffar där. Vad som dock inte framgår är antalet tvättstugor och toalettrum i relation till antalet badrum och kök. Eftersom många bostäder saknar separat tvättstuga och toalettrum är det i vilket fall inte 1:1 vilket innebär att siffrorna inte går att jämföra på det sättet. I själva verket kanske det är rum med hög risk. Vad vet jag...
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Jag har inte hävdat att denna undersökningen är undersökningarnas undersökning. Såklart har den brister, men undersökningar och rapporter är ändå bra.
Som ett litet tillägg verkar inte hela rapporten finnas i filen som heter "Hela rapporten". Utan mer detaljer finns i de andra filerna på samma plats. http://www.vattenskadecentrum.se/rapporter
Men å andra sidan så kanske det beror på "tätskiktspaniken" att det är relativt få fel där?Dan_Johansson skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ädre brytare, hur är tanken här
El -
Vilken verkningsgrad har ni på era batterier?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Vad är de här vita? Mögel eller färg? Eller båda
Tak & Vind -
Ytterdörr som flexar och har slagit sig
Fönster & Dörrar -
Vanligaste avhärdare/kalklösare i ett nyproducerade hus?
Vatten & Avlopp