P
Såhär blev det, är nöjd med resultat. Ska bara märka upp det noga på väggen

• Installerad vit kabelkanal på vägg som ansluter två eluttag med väl märkt ledning i bostadsrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
aspa-hasse och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Kanalen ser ut att sitta snett ...! :thinking:

Och själv tycker jag det ser lite B ut med kanaler lite sådär rätt över en vägg, men å andra sidan var det ett svårt problem att lösa snyggt/snyggare, så jag hade inte åstadkommit något direkt bättre utan en otrolig massa merjobb. :cool:

Men huvudsaken är att det blev korrekt elektriskt (och det tror jag) och att du känner dig nöjd.(y)

Shirack skrev:
Ska bara märka upp det noga på väggen
Du kan sätta en dymoremsa på vardera uttaget där det står vilken säkring det går till.
Och ev på själva kopplingsdosan, texten:
"OBS tvåfasgrupp" (eller skriv trefasgrupp, ifall det finns ytterligare en kabel där bakom med en wago på).

Om jag får orda lite mer .. så tror jag att jag skulle satt en tvåfacks förhöjningsdosa med en tvåfackssram där enkeldosan sitter i bilden, och första uttaget under. Sen en helt rak och vågrät kanal till nästa uttag, dvs ut på vänster sida av uttaget och sen in på höger sida av uttaget till vänster. Och kanske valt en något bredare kabellist, typ 35mm, helt utan behov av bredden, utan bara för att matcha lite bättre utseendemässigt mot bredden av dosorna den ansluter mot.

Redigerat:
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kanalen ser ut att sitta snett ...! :thinking:

Och själv tycker jag det ser lite B ut med kanaler lite sådär rätt över en vägg, men å andra sidan var det ett svårt problem att lösa snyggt/snyggare, så jag hade inte åstadkommit något direkt bättre utan en otrolig massa merjobb. :cool:

Men huvudsaken är att det blev korrekt elektriskt (och det tror jag) och att du känner dig nöjd.(y)

Du kan sätta en dymoremsa på vardera uttaget där det står vilken säkring det går till.
Och ev på själva kopplingsdosan, texten:
"OBS tvåfasgrupp" (eller skriv trefasgrupp, ifall det finns ytterligare en kabel där bakom med en wago på).

Om jag får orda lite mer .. så tror jag att jag skulle satt en tvåfacks förhöjningsdosa med en tvåfackssram där enkeldosan sitter i bilden, och första uttaget under. Sen en helt rak och vågrät kanal till nästa uttag, dvs ut på vänster sida av uttaget och sen in på höger sida av uttaget till vänster. Och kanske valt en något bredare kabellist, typ 35mm, helt utan behov av bredden, utan bara för att matcha lite bättre utseendemässigt mot bredden av dosorna den ansluter mot.
tack för kritiken, ville helst ha en tvåfacksdosa med mellanvägg. Letade som en tok på hornbarch men hittade bara utan mellanvägg..

så fick bli detta, allt annat är utanpåliggande i tvättstugedelen så orka inte lägga hur mycket tid som helst.

Mikael_L
Själv hade jag struntat i mellanvägg, det hör ju trots allt till samma säkringsgrupp och både ledare och kopplingar samsas överallt annars.
Jag hade hållt kopplingarna bakom "kopplingsdosan", dragit exq till uttaget till vänster, och låtit kabelns mantel gå in i kopplingsdosans kopplingsutrymme.

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Själv hade jag struntat i mellanvägg, det hör ju trots allt till samma säkringsgrupp och både ledare och kopplingar samsas överallt annars.
Jag hade hållt kopplingarna bakom "kopplingsdosan", dragit exq till uttaget till vänster, och låtit kabelns mantel gå in i kopplingsdosans kopplingsutrymme.

Ok tack för tipsen tar år mig av det, är mest så lycklig att jag kan köra båda samtidigt nu, den dagen hela tvättstugan renoversd får man göra allt snyggare :)

Mikael_L
Ja tipsen kom mest för att jag gillar att fundera på lösningar, för min egen utvecklings skull.

Men sen kan det ju ge någon framtida läsare lite att fundera på också.

Det sitter en jordfelsbrytare någonstans också?

P
J Jernhand skrev:
Det sitter en jordfelsbrytare någonstans också?

Självklrt

• Gilla
Jernhand
  • Laddar…
Shirack skrev:
Hej, vi har idag torktumlaren och tvättmaskinen kopplade på samma eluttag.

Elutaget var sprucket så skulle bara byta det till ett nytt när jag märkte jag hade tre faser en nolla och en jord kopplade till samma uttag, man ser det smällt tidigare då den ena kablen va något bränd.

Brun pil = fasernas placering
Blå pil = nollan
Gul pil = jord

jag hade alltså tre faser kopplade till ett eluttag med två stickkontakter i kopplade enligt pilarna. Känns helskumt.

mätte fram att varje fas sitter i en rad i proppskåpet enligt bild.

frågan är hur denna koppling funkat i praktiken?

Eventuellt var den översts säkringen redan smälld när jag tog ut den.

Kör nu med en fas tog bort säkringarna tills jag kommit fram till hur jag ska göra.

En extra fas där är väl guld värt då jag skulle kunna köra både torktumlaren och tvättmaskin samtidigt?

men 3 faser?
Polsk koppling! Stäng av gör om och gör rätt. Kalla på elektriker du får inte 2020 pilla med detta utan behörighet!

• Gilla
hemglass och 1 till
  • Laddar…
Om du läser tråden så ser du att TS redan har gjort om.

T Tareson skrev:
Polsk koppling! Stäng av gör om och gör rätt. Kalla på elektriker du får inte 2020 pilla med detta utan behörighet!
Då kommer det ut en person som sannolikt ej har behörighet heller :)
Det viktiga är att man vet vad man håller på med och som fastighetsägare är du helt ansvarig själv för anläggningen.

S
useless useless skrev:
Om du läser tråden så ser du att TS redan har gjort om.
Hur slutade det med ev gemensam nolla? Area? Vad händer vid maxbelastning?

tommib
S SNf skrev:
Hur slutade det med ev gemensam nolla? Area? Vad händer vid maxbelastning?
Samma som när man kör spisen på max, dvs inget särskilt.

Sök på trefasgrupp här på forumet så får du veta hur det fungerar.

• Gilla
hemglass och 1 till
  • Laddar…
P
Maskinerna funkar fint att köra nu samtidigt, varsin fas gemensam nolla, den tredje fasen är ubåtad och säkringen borttagen.

allt markerat snyggt å fint.

• Gilla
Ugglehult och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.