I Ingper skrev:
Lägger denna tråd i avdelning "Juridik" eftersom det mer handlar om det än trädgårdsskötsel.

Bakgrund:
För 20 år sedan hade vi rätt mycket irritation från de då ganska nyinflyttade grannarna. Bl a hade de en mycket märklig syn på vad som gäller grannar emellan i ett villaområde, såsom att de som t ex dubbelt så gamla som bl a vi gav dem mer rätt att "bestämma". De hade också väldigt ont av att andra kunde se in på deras tomt (trots att de alltså köpt hus mitt inne i ett villaområde).

Eftersom bygglov för att "planka in sig" inte gavs, resulterade det i en stor mängd snabbväxande tujahäckar. Varav en utmed vår gemensamma tomtgräns, men som planterades (så småningom i alla fall) några dm in på deras sida om tomtgränsen.

Men senaste åren har denna 20 år gamla tujahäck inte tagits om hand alls. Den är därför nu mycket vidlyftig, 5-6m hög och över 2m bred. Vi har på vår sida om tomtgränsen en gångpassage samt en låg byggnad, dryga metern innanför tomtgräns. Men p.g.a. häcken kan man nästan inte passera där längre. Tuja är inte trevligt att tränga sig igenom heller. Vissa grenar når nu t.o.m. ända fram till vår byggnad.

När grannen (numera bara en och väldigt till åren) senast hade en trädgårdsfirma där för ansning i trädgården, förde jag häckproblemet på tal. Firman ansåg också att den nu rätt gamla häcken var i akut behov av ansning, om det inte redan t.o.m. var kört. Problemet är att den är så vidlyftig så en inklippning helt till eller ens till nära tomtgräns garanterat skulle döda häcken. Inget hände dock, så grannen med anhöriga beslutade antagligen att den inte skulle ansas alls - den här gången heller.

Jag har lite försiktigt på eget bevåg då och då klippt bort lite på de mest kritiska ställena för att man i alla fall med lite vilja ska kunna passera på vår sida. Men numera liknar gångpassagen mer en mörk tujatunnel...

Vad gäller - i praktiken ?
Jag vet att jag (i alla fall teoretiskt) får klippa det som går in på min tomt och som är en olägenhet för mig, i synnerhet eftersom häckägaren först beretts tillfälle att åtgärda det själv. Så det behöver jag inga svar om ;-).

Men,om min lite mer rejälare klippning då skulle innebära att häcken dör (vilket ju är troligt), ser jag inte att det t ex ur Jordabalkens formuleringar längre är lika självklart att jag faktiskt får göra just det. Eller att ens grannen behöver åtgärda att häcken inte inkräktar besvärande på grannens tomt.

Finns det prejudikat eller tolkningsvägledning som är tydliga i ett sådant fall ?
Du har fått svar i #2.
Men något att tänka på med stora tujahäckar på tomtgränser är brandfaran.
Har inte sett någon svar på orsak av den stora branden i Norge men minns att man diskuterade att tujahäckar kunde förvärrat branden.

• Gilla
Ingper
  • Laddar…
Alltså, thujor tål mycket stryk, att dom skulle dö för att du kapar det som hänger över på din tomt finner jag mycket osannolikt.

Däremot blir thujor väldigt fula om man klipper dom hårt, ska dom hållas snygga måste dom klippas lite hela tiden.

Fast om dom är fula kanske du inte bryr dej så mycket om ?

Ann-Christin Asson Ann-Christin Asson skrev:
Du har fått svar i #2.
Men något att tänka på med stora tujahäckar på tomtgränser är brandfaran.
Har inte sett någon svar på orsak av den stora branden i Norge men minns att man diskuterade att tujahäckar kunde förvärrat branden.
Det är en annan tråd. Och utan stolliga människor blir det inte heller någon brand.

• Gilla
Snurrespratt och 1 till
  • Laddar…
I din situation hade jag gått loss på häcken och gjort vad jag ansåg nödvändigt (på din sida tomtgränsen). Detta innan grannen trillar av pinn och ny granne flyttar in som då kan ha starka åsikter.

• Gilla
mats.3
  • Laddar…
F
En fundering bara, men alla hus som jag har bott i (5 st om man räknar med barndomshemmet), så har grannarna klippt häcken på sin sida och vi har klippt på vår sida och sen har vi klippt ovansidan antingen halvvägs eller varannan gång. Då har häcken stått i tomtgräns. Det känns som det "normala" förfarandet. Har aldrig varit något snack om saken i nåt av de fem hus jag bott i, det har bara varit så man gör. Är det inte helt enkelt rimligt att du klipper häcken på din sida och grannenpå sin sida?

• Gilla
Intet och 5 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.