I Ingper skrev:
Den som haft den vanligaste (men inte alltför vackra) Tuja "Brabant" vet också att de måste tuktas lite och ofta, helst två ggr/år. Detta eftersom allt strax innanför de yttersta gröna grenarna/skotten snabbt dör, blir brunt och faller av så snart det dolts. Värre ju äldre tujan blir. I tillägg till detta växer den ofta mycket snabbt.

Så har den fått växa fritt bara ett par år går det alltså inte att skära tillbaka dessa års tillväxt, för det finns inget grönt så långt innanför längre. Och den bryter inte nytt där det gröna väl en gång fallit av.
Nej så är det, du skulle tuktat det som växt in på din tomt årligen, nu blir det nog fult oavsett om du väljer häcksax eller motorsåg.

Grannen, eller eventuella nya ägare av den fastigheten behöver ju inte sköta sin tuja om de inte vill det.

• Gilla
arkTecko
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jovisst är det så, man kan plantera häck eller träd på sin egen tomt och sen sköta dem om man så vill, eller lämna växtligheten till fri utveckling om man så önskar.
Jo, men jag kan ju inte göra vad jag vill på min grannes tomt. Kan ju inte parkera en husbil där och säger om du inte gillar det så får du väl parkerar om. Men du får inte nyckeln av mig. Jag menar att det måste finnas någon gräns i när den som planterat häck måste ta ansvar för det som växer till grannen. Om det försvinner 100 kvm av tomten för att grannen inte sköter häcken och man själv inte kan klippa grannens häck utan måste anlita någon, ska man då åka på kostnader själv. Bara för att det är en växt? Som sagt kan jag ju inte dumpa andra saker sådär på grannens tomt utan att jag måste ta ansvar för det.

D DanielSt81 skrev:
Jag menar att det måste finnas någon gräns i när den som planterat häck måste ta ansvar för det som växer till grannen.
Fastighetsgränsen är vad du behöver hålla reda på, du får ju klippa eller såga av det som växer in över gränsen bara du ger grannen chansen att göra åtgärden på sin sida gränsen först om han så önskar.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Fastighetsgränsen är vad du behöver hålla reda på, du får ju klippa eller såga av det som växer in över gränsen bara du ger grannen chansen att göra åtgärden på sin sida gränsen först om han så önskar.
Jag vet vad man får göra. Det var inte det mitt inlägg handlade om. Det känns ju lite orimligt för den som inte kan göra det själv att betala en firma typ två gånger om året för att ansa grannens häck så den inte tar över tomten bara för att grannen skiter i hur den växer in på den andra tomten. Bara för att det är en växt så ligger inte ansvaret på den som äger växten. Skulle man dumpa skrot på grannens tomt så är man ju ansvarig för att ta bort det igen. Hamnar ju inte på den drabbade.

@Ingper Det skulle inte vara ett alternativ att göra ett sista försök på att ta upp saken - nu med grannens släktingar - innan du ger dig på häcken? I trevlig ton påpeka att de kanske inte vet om det, men häcken tar upp x m2 av din tomt - och den behöver därför klippas in till tomtgräns så du igen får tillgång till din tomt. Kan de tänka sig att ta tag i detta inom en rimlig tid?

Kanske har du tur, de är förstående och lovar att fixa det. Kanske är de förstående, men orkar inte/har inte råd, och är helt ok med att du gör det. I vilket fall - problem solved (få det bara skriftligt), du slipper leta prejudikat. 😀

• Gilla
Ingper
  • Laddar…
Du fick ju tillåtelse av grannen att klippa häcken. Han måste ha glömt att han sa det bara. Lätt hänt när man är gammal.

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
P
Ja antingen så knallar man över och gör tydligt att häcken ska bort från din sida tomtgränsen och ger dom ett rimligt tids fönster att åtgärda detta själva. helst med nån mer med sig som kan vittna om det skulle behövas och om det inte sker inom det tidfönstret så kommer du själv kapa allt som är på din sida tomtgräns och att man inte tar nåt som helst ansvar för om häcken dör helt eller delvis..

Även om häcken dör så är det ju så att den ska hållas på rätt sida tomtgränsen

Att dom placerat häcken dumt och att den är av typ som inte brukar tåla beskärning eller att man bara kan garantera överlevnad om man bara klipper årets utväxt är inte ts problem

Att man låtit häcken bli för stor och hög och bred och hänger in hos grannarna minskar inte ts möjlighet att ta bort inträngande gren och rot efter att man gett ägaren möjlighet att göra det själv..

Eller så fortsätter man ha skiten hängande in på sin tomt så man knappt kan använda sin tomt som man själv önskar..

Att sätta upp några pinnar som mäts in med snöre och visar tomtgränsen kan kanske vara en klok förberedelse för samtalet och att ta med folk som visar ovilja hur stort problemet är och hur långt det hänger in på fel sida gränsen. är man tydlig med vad man vill och vad som gäller och vad som kommer hända och framför det på ett trevligt vuxet vis så förstår dom flesta och förstår dom inte så kvittar det när man har rätten på sin sida..

Skiten är på fel sida tomtgränsen och det räcker för att få ta bort allt som är på fel sida även om häcken dör av det och särskillt om man kan bevisa att dom fått möjlighet att själva utföra åtgärden men att tidsfristen gick ut och ignorerades . dör häcken så dör häcken kan man bevisa med vittnet vad man kom överens om så är det ju rätt solklart att inget skadestånd kan krävas

• Gilla
Mortsken
  • Laddar…
L Lillekitte skrev:
@Ingper Det skulle inte vara ett alternativ att göra ett sista försök på att ta upp saken - nu med grannens släktingar - innan du ger dig på häcken? I trevlig ton påpeka att de kanske inte vet om det, men häcken tar upp x m2 av din tomt - och den behöver därför klippas in till tomtgräns så du igen får tillgång till din tomt. Kan de tänka sig att ta tag i detta inom en rimlig tid?

Kanske har du tur, de är förstående och lovar att fixa det. Kanske är de förstående, men orkar inte/har inte råd, och är helt ok med att du gör det. I vilket fall - problem solved (få det bara skriftligt), du slipper leta prejudikat. 😀
Nej, tyvärr inte. Även om det du skriver är vad varje förnuftig människa skulle gjort, och är vad vi försökte med i början för många år sedan när de flyttat hit och konstigheterna satte fart.

Det finns en "mörk" historia om denna häck (och flera andra och annan växtlighet, åt andra grannar) som du kanske kan ana av mitt första inlägg/bakgrund. Kortfattat så är det nog t.o.m. önskvärt att denna häck skall vara en olägenhet för oss.
Senaste kontakten med en av de anhöriga var f.ö. ett brev i näven på hotfull men tafflig egenkomponerad "advokatsvenska" för att jag bedrev "bilverkstadsverksamhet i ett villaområde".
I verkligheten hade jag haft dotterns bil hemma i mitt garage ett par dagar för att hjälpa henne och reparera lite vacuumslangar som en mus mumsat på....

Därav min fråga för säkerhets skull på det som egentligen är en ickefråga.
Och de svaren har jag nu. Tack panelen.

Redigerat:
  • Gilla
YuGi och 4 till
  • Laddar…
Aha - låter ganska kört, ja. Otroligt tråkigt med såna grann-relationer.

Med den relationen är det förståeligt att du vill känna dig säker på att jordabalken tolkas rätt, och veta om grannarna har chans att komma någon vart/skapa problem om (när…) de försöker gå efter dig för att ha klippt.

Vad med att kolla vilket rättsskydd du har via din villahem försäkring? Gissar att du har rätt till kostnadsfri första konsultation med jurist - du kanske kan bolla frågan med denna? Eller ställa frågan till Villaägarnas jurist - jag har fått snabb och bra hjälp där.

D DanielSt81 skrev:
Skulle man dumpa skrot på grannens tomt så är man ju ansvarig för att ta bort det igen. Hamnar ju inte på den drabbade.
Det är ju helt offtopic

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Det känns ju lite orimligt för den som inte kan göra det själv att betala en firma typ två gånger om året för att ansa grannens häck så den inte tar över tomten bara för att grannen skiter i hur den växer in på den andra tomten.
Troligtvis känns det ju orimligt även för granen att bekosta en firma 2ggr om året som klipper häcken på TS tomt, @Ingper får helt enkelt själv se till att grannens grenar inte tränger in mer än vad som önskas/kan tolereras och sen såga eller klippa tujan så den egna fastigheten kan användas normalt utan att grann häcken tar en massa tomtyta.

mexitegel mexitegel skrev:
Givet omständigheterna du beskriver så skulle jag säga att man helt enkelt får vara pragmatisk och klippa bort det som hänger in på er sida.

Sen är det ju tyvärr inte ovanligt att thujaägare oturligt nog ser sina thujor ta rejält med stryk under en vinter.

Appropå det så visste du att de är känsliga mot salt, och att salt går lätt att vattna ner så det inte syns alls?

Jag brukar köpa några säckar salt för att få bort den värsta isen under vintern….
Det där känns som en intressant sak att notera om nuvarande granne skulle ersättas av någon annan...De 8 Thujor som fanns på min tomt var det första sågen tog när vi köpte.

Känns som att @Claes Sörmland löste tråden redan i #2, eller?
Och TS har ju verktyg för att utföra arbetet.

Man kan ju alltid knacka på grannens dörr för hövlighetens skull tänker jag, och säga:
"Hej, jag tänkte bara meddela att jag måste rensa lite från häcken, eftersom det växer långt in på min tomt".

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Det känns ju lite orimligt för den som inte kan göra det själv att betala en firma typ två gånger om året för att ansa grannens häck så den inte tar över tomten bara för att grannen skiter i hur den växer in på den andra tomten.
Det kan jag på sätt och vis hålla med om men så är det enligt gällande rätt. Växter behandlas lite speciellt. Det är även lite märkligt att "plank" av levande växter är tillåtna, men plank av döda växter (brädor) kan vara otillåtna.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
I Ingper skrev:
Lägger denna tråd i avdelning "Juridik" eftersom det mer handlar om det än trädgårdsskötsel.

Bakgrund:
För 20 år sedan hade vi rätt mycket irritation från de då ganska nyinflyttade grannarna. Bl a hade de en mycket märklig syn på vad som gäller grannar emellan i ett villaområde, såsom att de som t ex dubbelt så gamla som bl a vi gav dem mer rätt att "bestämma". De hade också väldigt ont av att andra kunde se in på deras tomt (trots att de alltså köpt hus mitt inne i ett villaområde).

Eftersom bygglov för att "planka in sig" inte gavs, resulterade det i en stor mängd snabbväxande tujahäckar. Varav en utmed vår gemensamma tomtgräns, men som planterades (så småningom i alla fall) några dm in på deras sida om tomtgränsen.

Men senaste åren har denna 20 år gamla tujahäck inte tagits om hand alls. Den är därför nu mycket vidlyftig, 5-6m hög och över 2m bred. Vi har på vår sida om tomtgränsen en gångpassage samt en låg byggnad, dryga metern innanför tomtgräns. Men p.g.a. häcken kan man nästan inte passera där längre. Tuja är inte trevligt att tränga sig igenom heller. Vissa grenar når nu t.o.m. ända fram till vår byggnad.

När grannen (numera bara en och väldigt till åren) senast hade en trädgårdsfirma där för ansning i trädgården, förde jag häckproblemet på tal. Firman ansåg också att den nu rätt gamla häcken var i akut behov av ansning, om det inte redan t.o.m. var kört. Problemet är att den är så vidlyftig så en inklippning helt till eller ens till nära tomtgräns garanterat skulle döda häcken. Inget hände dock, så grannen med anhöriga beslutade antagligen att den inte skulle ansas alls - den här gången heller.

Jag har lite försiktigt på eget bevåg då och då klippt bort lite på de mest kritiska ställena för att man i alla fall med lite vilja ska kunna passera på vår sida. Men numera liknar gångpassagen mer en mörk tujatunnel...

Vad gäller - i praktiken ?
Jag vet att jag (i alla fall teoretiskt) får klippa det som går in på min tomt och som är en olägenhet för mig, i synnerhet eftersom häckägaren först beretts tillfälle att åtgärda det själv. Så det behöver jag inga svar om ;-).

Men,om min lite mer rejälare klippning då skulle innebära att häcken dör (vilket ju är troligt), ser jag inte att det t ex ur Jordabalkens formuleringar längre är lika självklart att jag faktiskt får göra just det. Eller att ens grannen behöver åtgärda att häcken inte inkräktar besvärande på grannens tomt.

Finns det prejudikat eller tolkningsvägledning som är tydliga i ett sådant fall ?
Klipp bort allt som är på din tomt och strunta i grannens åsikter.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.