12 031 läst ·
49 svar
12k läst
49 svar
Häck långt in över tomtgräns....igen
Vad ska kommunen ge för utlåtande??R Rolle85 skrev:
Så här års kan man salta för att hindra att det dammar på tvätten som hänger på tork, vintertid kanske man behöver hindra att det blir halka och saltar av den anledningen.Unikt namn skrev:
Det finns kanske rentav nått av Kemikalieinspektionen godkännt salt eller ättika (som man kan använda nära sin tomtgräns) för att hålla nere ogräs dagar/ veckor det inte är damm eller halkrisk.
Det skulle lämpligen gjorts årligen, nu blir nog tujan ful och brun oavsett saltning eller radikal beskärning. Salt har ju fördelen att det kClaes Sörmland skrev:
KAN döda växten, hård beskärning på TS sida av gränsen har väl bara chanser att göra tujan fulare.
Kan TS egentligen inte ta in en firma för att klippa delen som är på hans tomt och fakturan går till grannen? Tänker om man själv inte kan det så vore det ju enda möjligheten. Kan ju inte vara så att man kan plantera en häck, skiter i att sköta den och så får grannen acceptera att en del av tomten försvinner. Någonstans måste det ju finnas en gräns.
Varför skulle grannen betala en sån faktura?D DanielSt81 skrev:Kan TS egentligen inte ta in en firma för att klippa delen som är på hans tomt och fakturan går till grannen? Tänker om man själv inte kan det så vore det ju enda möjligheten. Kan ju inte vara så att man kan plantera en häck, skiter i att sköta den och så får grannen acceptera att en del av tomten försvinner. Någonstans måste det ju finnas en gräns.
Det är ju TS som inte sett till att ta bort tujagrenarna som växt in från granntomten, givetvis får TS ta kostnaderna för arbeten som utförs på TS tomt och grannen tar kostnaderna för arbeten som ev görs på granntomten.
Jovisst är det så, man kan plantera häck eller träd på sin egen tomt och sen sköta dem om man så vill, eller lämna växtligheten till fri utveckling om man så önskar.D DanielSt81 skrev:
Rimligtvis betalar du för arbeten du beställer. Detsamma gäller TS.D DanielSt81 skrev:Kan TS egentligen inte ta in en firma för att klippa delen som är på hans tomt och fakturan går till grannen? Tänker om man själv inte kan det så vore det ju enda möjligheten. Kan ju inte vara så att man kan plantera en häck, skiter i att sköta den och så får grannen acceptera att en del av tomten försvinner. Någonstans måste det ju finnas en gräns.
Du kan inte ingå avtal med en hantverkare i grannens namn.
Ingen rimlig hantverkare skulle heller gå med på detta eftersom de löper stor risk att inte få betalt alls.
Men....I Ingper skrev:Nej, inte helt korrekt uppfattat. Det har varit acceptabelt genom åren efter att trädgårdsfirmorna varit där, även om det efteråt fortfarande varit "häck inne på min tomt". Så vi har inte notoriskt efterklippt den exakt in till tomtgräns efter att de varit där, nej.
Detta eftersom det efter grannens ombesörjda ansning inte varit någon "större olägenhet". Och dels har ju min åldriga granne i alla fall försökt, samt att vi faktiskt prioriterat roligare saker än att hävda millimeterrättvisa (på vår "tomtbaksida"). Visst, kanske en del har svårt att förstå att man inte alltid hävdar sin rätt med näbbar och klor, men sådan är jag.
Men nu när den fått växa hej vilt är det en annan sak. Nu är det ingen tvekan om "olägenheten"....
Om häcken senast för några år sedan, samt flera ggr tidigare, har tålt en ansning.
Och dessutom fortsatt att växa "hej vilt".
Varför skulle den då helt plötsligt dö av en motsvarande ansning som tidigare (men fult kan det förstås bli)?
Det låter inte som att den dör så lätt.
useless skrev:
Ja, så länge du har gett grannen möjlighet att själv ansa häcken så får du göra precis vad du vill på din sida gränsen även om det skulle ta död på häcken.
Mindre destruktiv ansning får du göra utan att fråga.
2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.
[länk]
Jag undanber mig inlägg med "tips" om hur man avsiktligt dödar häcken. Jag kan nog de flesta metoder, men det är inte aktuellt !F fribygg skrev:
Och till den som tycker/tror man enkelt kan skära tillbaks kanske fem års tillväxt:
Den som haft den vanligaste (men inte alltför vackra) Tuja "Brabant" vet också att de måste tuktas lite och ofta, helst två ggr/år. Detta eftersom allt strax innanför de yttersta gröna grenarna/skotten snabbt dör, blir brunt och faller av så snart det dolts. Värre ju äldre tujan blir. I tillägg till detta växer den ofta mycket snabbt.
Så har den fått växa fritt bara ett par år går det alltså inte att skära tillbaka dessa års tillväxt, för det finns inget grönt så långt innanför längre. Och den bryter inte nytt där det gröna väl en gång fallit av.
Om det ser illa ut spelar mindre roll - den är inte speciellt vacker nu heller. Och jag har nog fått svaret jag sökte - jag kan vara ganska säker på att inte bli stämd, göra något otillåtet/fel eller liknande om jag skulle ta det som är inne på min tomt så hårt att den skulle dö, eftersom grannen dels haft chansen, dels är det otvetydigt att det numera är en olägenhet för mig (mer än att det bara stjäl tomtyta).