Lägger denna tråd i avdelning "Juridik" eftersom det mer handlar om det än trädgårdsskötsel.

Bakgrund:
För 20 år sedan hade vi rätt mycket irritation från de då ganska nyinflyttade grannarna. Bl a hade de en mycket märklig syn på vad som gäller grannar emellan i ett villaområde, såsom att de som t ex dubbelt så gamla som bl a vi gav dem mer rätt att "bestämma". De hade också väldigt ont av att andra kunde se in på deras tomt (trots att de alltså köpt hus mitt inne i ett villaområde).

Eftersom bygglov för att "planka in sig" inte gavs, resulterade det i en stor mängd snabbväxande tujahäckar. Varav en utmed vår gemensamma tomtgräns, men som planterades (så småningom i alla fall) några dm in på deras sida om tomtgränsen.

Men senaste åren har denna 20 år gamla tujahäck inte tagits om hand alls. Den är därför nu mycket vidlyftig, 5-6m hög och över 2m bred. Vi har på vår sida om tomtgränsen en gångpassage samt en låg byggnad, dryga metern innanför tomtgräns. Men p.g.a. häcken kan man nästan inte passera där längre. Tuja är inte trevligt att tränga sig igenom heller. Vissa grenar når nu t.o.m. ända fram till vår byggnad.

När grannen (numera bara en och väldigt till åren) senast hade en trädgårdsfirma där för ansning i trädgården, förde jag häckproblemet på tal. Firman ansåg också att den nu rätt gamla häcken var i akut behov av ansning, om det inte redan t.o.m. var kört. Problemet är att den är så vidlyftig så en inklippning helt till eller ens till nära tomtgräns garanterat skulle döda häcken. Inget hände dock, så grannen med anhöriga beslutade antagligen att den inte skulle ansas alls - den här gången heller.

Jag har lite försiktigt på eget bevåg då och då klippt bort lite på de mest kritiska ställena för att man i alla fall med lite vilja ska kunna passera på vår sida. Men numera liknar gångpassagen mer en mörk tujatunnel...

Vad gäller - i praktiken ?
Jag vet att jag (i alla fall teoretiskt) får klippa det som går in på min tomt och som är en olägenhet för mig, i synnerhet eftersom häckägaren först beretts tillfälle att åtgärda det själv. Så det behöver jag inga svar om ;-).

Men,om min lite mer rejälare klippning då skulle innebära att häcken dör (vilket ju är troligt), ser jag inte att det t ex ur Jordabalkens formuleringar längre är lika självklart att jag faktiskt får göra just det. Eller att ens grannen behöver åtgärda att häcken inte inkräktar besvärande på grannens tomt.

Finns det prejudikat eller tolkningsvägledning som är tydliga i ett sådant fall ?

• Gilla
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Grannen behöver inte åtgärda inträngande grenar på din fastighet, du har som du har konstaterat rätt att avlägsna dessa om de orsakar dig olägenhet. T o m om häcken dör har du den rätten, i alla fall om du har berett grannen möjlighet att själv utföra åtgärden först.

Det finns lagtext och propositionstext från införandet av (nya) jordabalken som klargör detta mycket tydligt. Lagstiftaren uppfinner denna rätt att kapa inträngande växtlighets gren och rot i och med (nya) jordabalkens införande i lag.

(Sen gissar jag att tujan inte alls dör av en brutalkapning. Jag har sett sådana i min närhet och visst blir häcken ful men den repar sig. Tuja är mycket svårt att döda.)

• Gilla
Leif Nyberg2 och 22 till
  • Laddar…
Inte svar på frågorna utan bara en allmän fundering.
Jag funderar på varför du låtit tujan växa in på din tomt överhuvudtaget, om grannen har en växt nära gränsen ska man inte låta ta över den egna tomten utan hålla rent med häcksax minst en gång om året om man inte vill förlora användbar tomtyta.

• Gilla
Gulketchup och 13 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Inte svar på frågorna utan bara en allmän fundering.
Jag funderar på varför du låtit tujan växa in på din tomt överhuvudtaget, om grannen har en växt nära gränsen ska man inte låta ta över den egna tomten utan hålla rent med häcksax minst en gång om året om man inte vill förlora användbar tomtyta.
Man väljer sina strider, och det finns många omständigheter som jag utelämnat i det redan för långa inlägget ;-).

Det enkla svaret är annars att det inte är något vi låtit bara vara utan att påpeka. Sedan många år har vi också haft en ganska normal kommunikation med den kvarvarande i grannparet, och fram till för ett par tre år sedan sköttes den hyfsat (trädgårdsfirmorna har fått använda vår tomt, inga problem med det). Även om den ändå inkräktade en hel del på vår tomt så kan man inte påstå att det genom åren varit en uppenbar "olägenhet". Inte förrän nu. Och nu är det också tydligt att det inte är grannen som sitter i förarsätet längre, det är anhöriga som styr och ställer.

Därför frågan om det verkligen (och gärna med konkreta referenser/prejudikat) är ok att jag under dessa omständigheter tar saken i egna händer och klipper in den, även om det innebär att jag skulle ta död på häcken ?

Sedan har det väl egentligen bara varit en tidsfråga innan huset kommer byta ägare. Min granne är 90+, ensam i ett stort hus men klarar inte mycket själv längre. Och nästa ägare kommer förhoppningsvis inte vilja bo i ett av grönbruna saker inhägnat "fort". Men det är nu vi lever....

Redigerat:
  • Gilla
Pellegnillot71 och 3 till
  • Laddar…
I Ingper skrev:
Det enkla svaret är annars att det inte är något vi låtit bara vara utan att påpeka.
Förstår jag dej rätt har du påpekat att växtligheten sprider sej långt in över tomtgräns till din åldrande granne och den/ de trädgårds firmor han/hon anlitat, men likafullt inte själv sen klippt bort allt det de inte skött / klippt som nu tar många kvadratmeter av din tomt..

• Gilla
arkTecko
  • Laddar…
700kr på Jula. Jag är helnöjd med min och räckvidden är över 2 meter.
Jag tycker du skall såga ner de grenar du når med den, ända in till stammen.

Det är väl inte så troligt att din granne kommer att bry sig?

1787648402575.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:

[bild]
Vill man ha bensindrivet finns det också till vettigt pris på samma ställe.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
G gaidin skrev:

[bild]
Tack, men verktyg för häckklippning har jag. Det är inte alls det saken gäller. ;-)

• Gilla
Gaffelmannen
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Förstår jag dej rätt har du påpekat att växtligheten sprider sej långt in över tomtgräns till din åldrande granne och den/ de trädgårds firmor han/hon anlitat, men likafullt inte själv sen klippt bort allt det de inte skött / klippt som nu tar många kvadratmeter av din tomt..
Nej, inte helt korrekt uppfattat. Det har varit acceptabelt genom åren efter att trädgårdsfirmorna varit där, även om det efteråt fortfarande varit "häck inne på min tomt". Så vi har inte notoriskt efterklippt den exakt in till tomtgräns efter att de varit där, nej.

Detta eftersom det efter grannens ombesörjda ansning inte varit någon "större olägenhet". Och dels har ju min åldriga granne i alla fall försökt, samt att vi faktiskt prioriterat roligare saker än att hävda millimeterrättvisa (på vår "tomtbaksida"). Visst, kanske en del har svårt att förstå att man inte alltid hävdar sin rätt med näbbar och klor, men sådan är jag.

Men nu när den fått växa hej vilt är det en annan sak. Nu är det ingen tvekan om "olägenheten"....

• Gilla
Gillar att bygga och 3 till
  • Laddar…
I Ingper skrev:
Därför frågan om det verkligen (och gärna med konkreta referenser/prejudikat) är ok att jag under dessa omständigheter tar saken i egna händer och klipper in den, även om det innebär att jag skulle ta död på häcken ?
Ja, så länge du har gett grannen möjlighet att själv ansa häcken så får du göra precis vad du vill på din sida gränsen även om det skulle ta död på häcken.
Mindre destruktiv ansning får du göra utan att fråga.

2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ngssamling/jordabalk-1970994_sfs-1970-994/#K3

• Gilla
saltis99 och 7 till
  • Laddar…
hsd
G gaidin skrev:

[bild]
Lidl brukar ha en batteridriven sådan

• Gilla
Henrik Ewertz
  • Laddar…
Det handlar väl om hur man klipper också? Att det utförs på ett sätt som minimerar att häcken dör.

T.ex. fina och lämpligt placerade snitt på utvalda grenar framför att bara meja på omyanserat med något redskap som lämnar uppslitna ytor. Och det i sin tur beror på om det är ansning modell häckklippning eller modell ta bort grenar som är för stora.

Givet omständigheterna du beskriver så skulle jag säga att man helt enkelt får vara pragmatisk och klippa bort det som hänger in på er sida.

Sen är det ju tyvärr inte ovanligt att thujaägare oturligt nog ser sina thujor ta rejält med stryk under en vinter.

Appropå det så visste du att de är känsliga mot salt, och att salt går lätt att vattna ner så det inte syns alls?

Jag brukar köpa några säckar salt för att få bort den värsta isen under vintern….

• Gilla
  • Haha
  • Älska
pipsqueek och 9 till
  • Laddar…
Handlar det bara om "normal" klippning är det med andra ord bara att köra på.
Att meddela grannen att du tar över skötseln på din sida gränsen är säkerligen inte dåligt för grannsämjan.

Om jag var du skulle jag klippa försiktigt under många år, även om en hårt klipp häck återhämtar sig så är det min uppfattning att det kan ta rätt lång tid.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Oavsett om du haft en dialog genom åren med grannen och gett den möjlighet att fixa detta så bör du försöka få ett sådant utlåtande av din kommun tex eller liknande att det är så det går till. Risken är annars att man hänvisar till gammal verbal dialog som ändå inte går att bevisa i efterhand.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.