Jag har köpt två gustavianska karmfåtöljer, risiga som attan, men jag fick dem billig, o tänkte klä om demt. De är gamla - säljaren, en kille på 50år, hans mormor hade fåtöljerna, som var köpta på aktion. Om de är original eller senaretillverkade vet jag inte. (nej inga spiralfjädrar)

Tygerna är otroligt smutsiga, men hela. Det är några läbbiga fläckar också, plus fågelskit. Stått på en vind i ett ladaliknande hus. Men tygerna är hela, dock lossnat lite här o där där den nu rostiga spiknubben lossnat. Det är sprucket vid de röda markeringar i bild. Det verkar som trät satts ihop just i dessa nu spruckna skarvar (tekniken kanske avslöjar åldern?) Stolarna känns stabila, och någon åtgärd kanske inte behövs. Men om jag ändå vill försöka trycka ihop dessa delar, hur gör jag? (Bakstycket på hela fåtöljen har tyg, men under detta troligtvis någon typ av träskiva)

Vad gäller smutsiga tyget, jag vill gärna testa o se om jag kan få rent det, då behåller jag tyget. Ska ev hyra en textilvårdstvätt, men har liten förhoppning.

Skulle även behöva tips på bra o lämpligt trälim, ...ska tillverka en egen liten träbit som lossnat o sedan limma fast den. Såg en möbelsnickare som hade ett sirapliknande lim, o inte det vita vanliga vi annars är vana vid. Gustaviansk karmfåtölj med synliga skador och röda markeringar vid sprickor, smutsigt vitt tyg och grågrön ram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Visserligen inte svar på frågan men det är riktigt trevliga stolar du fått tag på!

Nu är ju jag ingen expert i ämnet, men jag skulle kunna gissa att det var hudlim eller något annat animaliskt lim som du såg.

Om stolarna känns stabila är troligen det antikvitetsmässigt riktiga att låta det vara. Ursprungligen är det antagligen limmat med benlim. Det är en form av smältlim som fortfarande går att få tag på. Skall det limmas om historiskt riktigt tror jag att du måste ta isär delarna och slipa rent från gammalt lim innan du åter limmar ihop det med benlim. Om du vill tvinga ihop det och fylla springan så att det blir slätt och stabilt tror jag att det enklaste är att använda epoxilim.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.