Toa/kök på entreplan, stam ner i källaren, ledning går ner för slänten in i trekammarbrunn med infiltration.
Har några funderingar och hoppas på lite guidning.
1. När man spolar i wc på entreplan så gurglar det i golvbrunnen på samma toa. Gurglar inte om man spolar vatten i kök eller källare.
Hur får jag det att sluta gurgla?
2. Det luktar skit nere vid brunnslocket när man spolat vatten i huset ett tag. Det luktar såpass att om jag vore granne så hade jag klagat. Luktar ingen annanstans.
Vad göra?
Grymt peppad på att lösa detta, vad börjar jag med?
Har några funderingar och hoppas på lite guidning.
1. När man spolar i wc på entreplan så gurglar det i golvbrunnen på samma toa. Gurglar inte om man spolar vatten i kök eller källare.
Hur får jag det att sluta gurgla?
2. Det luktar skit nere vid brunnslocket när man spolat vatten i huset ett tag. Det luktar såpass att om jag vore granne så hade jag klagat. Luktar ingen annanstans.
Vad göra?
Grymt peppad på att lösa detta, vad börjar jag med?
Gurgel i brunnen när du spolar i WC kan vara begynnelse på stopp alt dålig luftning.
Lukt vid brunnslocket kommer du nog inte ifrån. Fyller du på vatten i avloppet tränger du ju undan luft som måste ta vägen någonstans...
Lukt vid brunnslocket kommer du nog inte ifrån. Fyller du på vatten i avloppet tränger du ju undan luft som måste ta vägen någonstans...
Ajjemän, ett rör ut från taket.Vante skrev:
Grejen är att det inte alltid luktat enligt grannarna. Damen som bodde i huset sa att det börjat gurgla nyligen också men tidsuppfattningen är nog inte den bästa då infiltrationen tydligen också var nygrävd men det var -87 kollade jag upp.krilleman_215 skrev:
Jag är uppvuxen med en trekammarbrunn på gården och lite skitlukt kommer man inte ifrån. Gurglet skulle möjligen kunna avhjälpas med en vacuumventil på handfatsavloppet, lite beroende på hur rören är dragna. Har det inte gurglat förut utan det är ett nytt fenomen är det troligen ett begynnande stopp.
Det jäkliga är bara att lukten inte funnits hela tiden.Fotografen skrev:Jag är uppvuxen med en trekammarbrunn på gården och lite skitlukt kommer man inte ifrån. Gurglet skulle möjligen kunna avhjälpas med en vacuumventil på handfatsavloppet, lite beroende på hur rören är dragna. Har det inte gurglat förut utan det är ett nytt fenomen är det troligen ett begynnande stopp.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
En gissning:
Avluftningen, som går upp över taket, är igensatt av någon anledning.
Då blir det inget luftdrag dit, utan luften tar andra vägar, t.ex. ut vid brunnslocket.
Och hur är det med ventilationen i andra ändan av infiltrationsbädden? Där skall ju luften kunna tas in.
Jag håller absolut inte med er som menar att det "alltid skall lukta".
Då blir det inget luftdrag dit, utan luften tar andra vägar, t.ex. ut vid brunnslocket.
Och hur är det med ventilationen i andra ändan av infiltrationsbädden? Där skall ju luften kunna tas in.
Eller hur!KnockOnWood skrev:En gissning:
Om jag vågar mig upp på taket, bör det suga eller blåsa vid avluftningen?
Hur skulle det kunna bli stopp där uppe?
Spolgubben som var här nyss sa att eventuell skitlukt ska gå ut på taket normalt sett.
Han sa också att infiltrationen verkade funka.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Stoppet kan ju vara var som helst på vägen från trekammarbrunnen till takutloppet.
I mitt hus började det lukta ganska snart efter det var nybyggt.
Det visade sig att det var bakfall på avluftningsröret en bit uppe på vinden, så det hade bildats ett vattenlås när det regnade in i röret. Jag har en sådan här:
Men det kan nog bli stopp av många orsaker. Jag tänker direkt på fåglar som bygger bo.
Luften skall ut över taket. Men blåser gör det ju inte direkt
I mitt hus började det lukta ganska snart efter det var nybyggt.
Det visade sig att det var bakfall på avluftningsröret en bit uppe på vinden, så det hade bildats ett vattenlås när det regnade in i röret. Jag har en sådan här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men det kan nog bli stopp av många orsaker. Jag tänker direkt på fåglar som bygger bo.
Luften skall ut över taket. Men blåser gör det ju inte direkt
Ok, får bli en spolning till att börja med.
Tack alla för hjälp och inspiration!
Tack alla för hjälp och inspiration!
Man blir tokig.. under året som gått har problemet inte försvunnit.
Det gurglar fortfarande lite i toaletten.
Köket går inte att använda längre pga att vattnet rinner undan så ofantligt långsamt.
Trots att man har både spolat ur hela systemet och dessutom filmat.
Eftersom det inte luktar avlopp i huset ska det inte vara problem med avluftningen säger fackmannen.
Det gurglar fortfarande lite i toaletten.
Köket går inte att använda längre pga att vattnet rinner undan så ofantligt långsamt.
Trots att man har både spolat ur hela systemet och dessutom filmat.
Eftersom det inte luktar avlopp i huset ska det inte vara problem med avluftningen säger fackmannen.
Klicka här för att svara