Jag har en Husqvarna QT3520W, tror den är från 2014. I natt började den pipa och varna för hög temperatur och hade rejält med frost på fryselementet i ovankant (eller vad det nu heter). Jag stängde av den nu på morgonen, tömde den och frostade av den manuellt och har sen hållit på hela dagen och försökt förstå vad som spökade. Både kompressorn och fläkten verkar fungera och låter normalt, men den har ännu inte jobbat sig ner i rätt temperatur igen så vi får väl se... Det jag lade märke till är att på dräneringsröret på baksidan sitter det en flexibel grå gummi-tuta som är helt tillplattad i änden, ser ut som om den är gjord för att kunna släppa ut vatten vid övertryck men att den suger igen och sluter till om det blir undertryck. Det verkar som att om jag tar bort den blir jag av med två irriterande fenomen som båda brukade komma strax efter att man öppnat och stängt dörren igen:

1) Bluddrande och gurglande ljud, brukade låta riktigt irriterande. Det berodde nog på lite vatten som låg och bubblade längst ner i röret och inte rann ut helt p.g.a. gummi-tutan.
2) Massivt undertryck som gjorde det omöjligt att öppna dörren igen utan att först vänta en stund.

Kan den där gummi-tutan ha gjort att frysen inte kunde avfrosta sig ordentligt och att det var det som spökade i natt? Jag funderar på att prova utan den i fortsättningen. Är jag dum i huvudet som gör så, tror ni den är viktig? Ser ju inte så viktig ut. :-) Och sitter inte fast speciellt hårt på röret heller...

/Pastorn

Cheesen
Kolla så du inte har någon skit på magnetlisten. Ett klassiskt fel.

Tack för tipset, men det var det första jag kollade. Gjorde rent både listen och den släta ytan den ska täta mot, men det var undertryck i frysen redan när den stod och pep så jag tror inte det berodde på det. Nu håller den på och jobbar sig ner i temperatur, håller tummarna och har börjat lägga in mat i den igen. Det har bildats en del frost på elementet igen men inte alls som i natt, jag antar att lite frost där är normalt även på en självavfrostande frys? I natt var det liksom helt igenfrostat så jag tror luften hade slutat cirkulera som den ska.

Kör utan gummi-tutan i natt så får jag se imorgon hur det verkar. Mycket intresserad av att veta om någon här vet vad den där tutan ska ha för funktion egentligen?

P
gummitutan är inte felet
konstruktionen suger

Hehe, ja det är svårt att säga emot. Några tips på hur man kan "hålla koll" på frysen och göra någon åtgärd innan det går så långt att den börjar pipa mitt i natten? Är det frosten på frys-elementet som avslöjar det eller finns det andra tecken? Segt att manuellt behöva hålla på och avfrosta en frys med auto-avfrostning men det kanske är det som gäller då och då. Den har i.o.f.s. tutat och kört fram till nu utan några sådana åtgärder. Kommer nog sluta göra is i såna där öppna is-kubs-grunkor i.a.f., det gör väl knappast saken bättre.

Finns det förresten någon självavfrostande frys som inte brukar krångla? Mamma köpte en hederlig frys för något år sen p.g.a. att installatören sa att det inte finns några bra självavfrostande, men det känns ju stenålders tycker jag. Hon har alltid piss-mycket frost i sin frys så lådorna kärvar hela tiden och det vill man ju inte heller...

Cheesen
P Pastoratet skrev:
Finns det förresten någon självavfrostande frys som inte brukar krångla? Mamma köpte en hederlig frys för något år sen p.g.a. att installatören sa att det inte finns några bra självavfrostande, men det känns ju stenålders tycker jag. Hon har alltid piss-mycket frost i sin frys så lådorna kärvar hela tiden och det vill man ju inte heller...
Våran Husqvarna är 5 år. Har aldrig krånglat.

Nu när frysen stått i ett och ett halv dygn verkar den fungera normalt. Under infrysningen bildades en hel del frost på elementet igen men det har den successivt lyckats göra sig av med genom sin interna avfrostning. Det kanske är så att en manuell avfrostning behövs emellanåt även av en sån här självavfrostande modell men jag har fortfarande mina misstankar riktade mot den där förbaskade gummi-tutan. ;-) Kommer skippa den i fortsättningen, oavsett vad syftet med den var.

P
P Pastoratet skrev:
Nu när frysen stått i ett och ett halv dygn verkar den fungera normalt. Under infrysningen bildades en hel del frost på elementet igen men det har den successivt lyckats göra sig av med genom sin interna avfrostning. Det kanske är så att en manuell avfrostning behövs emellanåt även av en sån här självavfrostande modell men jag har fortfarande mina misstankar riktade mot den där förbaskade gummi-tutan. ;-) Kommer skippa den i fortsättningen, oavsett vad syftet med den var.
gummitutan är en backventil för att inte varmluft skall transporteras in i skåpet

Intressant, tack för förklaringen! Ska minska mängden varmluft som drar in när man öppnar dörren och skapar undertryck antar jag? Med min bakgrund inom fluida system kill-gissar jag härmed att den effekten är försumbar och skippar tutan i alla fall. :p Men bra att få förklaring, jag tänkte ett tag att syftet med den var att öka undertrycket när man stänger dörren för att "suga den på plats" så att säga (minska risken att dörren lämnas lite smyg-öppen). Vi får se om jag ångrar mig sen, jag sparar den för säkerhets skull. ;) Tack, Electroluxaren! /Pastorn

P
P Pastoratet skrev:
Intressant, tack för förklaringen! Ska minska mängden varmluft som drar in när man öppnar dörren och skapar undertryck antar jag? Med min bakgrund inom fluida system kill-gissar jag härmed att den effekten är försumbar och skippar tutan i alla fall. :p Men bra att få förklaring, jag tänkte ett tag att syftet med den var att öka undertrycket när man stänger dörren för att "suga den på plats" så att säga (minska risken att dörren lämnas lite smyg-öppen). Vi får se om jag ångrar mig sen, jag sparar den för säkerhets skull. ;) Tack, Electroluxaren! /Pastorn
Jag tror nog att du inte kommer att sakna den, men troligtvis fick skåpet Lite bättre klassning och risken minskar att det skall komma in fukt som fryser fast på något mindre bra ställe

• Gilla
Pastoratet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.