2 819 läst ·
32 svar
3k läst
32 svar
Gummiklubba - rekommendationer?
Ok, du frågade specifikt efter ”gummiklubba” och eftersom du inte skrev vad du skulle ha den till eller när du huvudsakligen använder en sådan så har du fått ett antal olika svar med alternativ som är bättre än en gummiklubba i olika situationer.N NyfikenVit skrev:Hej,
Jag tänkte bara höra vad ni har för rekommendationer angående gummiklubbor? Inte det häftigaste verktyget kanske, men behövs trots allt.
Själv har jag en från Wisent som jag köpte på Bauhaus för typ 10-15 år sedan. Den var ok i början, men nu har gummit börjat bli sprött och det är sprickor/märken i den, se foto i [1] nedan. Det går att pilla loss små gummibitar med fingrarna/naglarna. Detta trots att jag inte använt den så mycket.
Jag undrar om det är normalt att gummit blir så efter ca 10-15 år, eller om det finns några modeller från andra tillverkare som är mer långlivade. Någon som har några synpunkter eller tips?
[1] Gummiklubba från Wisent efter ca 10-15 år:
[bild]
Du har haft en Wisent i 10-15 år men den har gradvis blivit sämre skriver du trots sparsamt användande; gummit smular och den är förmodligen slut men inte av användning. Du frågar om det är normalt. Mitt svar är: jag har ingen aning!
Men du har köpt ett lågprisverktyg, gummi och plast åldras och egenskaperna förändras över tid.
Jag vet inte om dyrare gummiklubbor håller längre men jag tror det för någonstans måste de billiga skära i hörnena så att tillverkarna ändå tjänar pengar. Volym är inte allt.
Men ok, en billig gummiklubba för säg 150 spänn som går att använda i åtminstone fem-sex år — det blir inte många tior per år. Och det känns inte som ett stort problem.
Min investeringsfilosofi är att jag köper så bra grejor som jag har råd med vid tiden för inköpet. Lågpris ger vissa förväntningar på funktion och kvalitet, premium ger andra…
Det är smart att fråga om råd och andras erfarenheter och jag tycker inte att det är märkligt att du får så många olika synpunkter.
Tänker avsluta med vad jag har och använder när jag vill slå på någonting:
- Till mejslar för stenarbete: handslägga (gammal Tors Hammare — rejält klipp i den)
- Till stämjärn för träarbete: träklubba och mässingsdito
- Diverse slagverkande i samband med snickrande: Peddinghaus penhammare, tre olika storlekar (vilken beror på vad jag ska slå på, storleken på det samt hur hårt jag vill slå)
För att få ämnen att gå ihop (fogning i trä huvudsakligen):
- studsfri lågpris polyuretanklubba (förmedlar effektivt slagenergin till materialet utan att jag behöver slå hårt samt skonar materialet)
- studsfri Hultafors metallhammare med nylonslag (samma egenskaper som ovan men mer distinkt pga mindre slagyta och hårdhet men kan ge märken, man behöver ”dosera” kraften i slaget försiktigare och ta hänsyn till vad man slår på, tex ek eller furu)
- kakelklubba, Wisent 😉(klubba i vitt gummi, används när jag vill jobba försiktigt och inte vill riskera att få färgmärken från klubban och inte vill krångla med mellanlägg osv)
Övrigt:
- Hultafors klohammare, lågpris knoster, ärvda smideshammare, Stanley penhammare, regelbit/plankstump osv (beroende på var, när, vad och varför jag vill slå på någonting)
Utifrån vad du vill ha din gummiklubba till kanske det här kan ge någon input som hjälper dig i ditt val men om du inte har använt din gamla klubba särskilt mycket under 10-15 år är väl vad som helst från Bauhaus, Hornbach, Jula, Biltema osv fullt tillräckligt.
Så får du byta igen om lika lång tid, lycka till med köpet!
//Ronnie
Produkter som diskuteras: "smideshammare"
Smideshammare Z Hultafors
Träskaft av hickory
524 kr inkl moms
Läs mer
Eftersom bankaexpeeterna samlats här, kanske jag kan få lite hjälp.
Mina träklubbor jag har till stämjärn och liknande har jag byggt själv, för att få storlek, vikt och form som jag vill ha.
Min studsfria är en ful rackare i helgjuten plast. Den vill jag ersätta med något mer anpassat till mig och mina behov, som mest är att snällt banka ihop (och isär) sinkningar. Jag ser framför mig en med kort skaft och rätt stort huvud i något tungt/hårt träslag med slagytan en aning konvex och klädd med läder. Fast innehållet? Jag har ingen koll på om jag borde fylla den med sand eller bly, hur mycket som behövs och hur lång håligheten ska vara. Någon som byggt själv eller har några åsikter?
Mina träklubbor jag har till stämjärn och liknande har jag byggt själv, för att få storlek, vikt och form som jag vill ha.
Min studsfria är en ful rackare i helgjuten plast. Den vill jag ersätta med något mer anpassat till mig och mina behov, som mest är att snällt banka ihop (och isär) sinkningar. Jag ser framför mig en med kort skaft och rätt stort huvud i något tungt/hårt träslag med slagytan en aning konvex och klädd med läder. Fast innehållet? Jag har ingen koll på om jag borde fylla den med sand eller bly, hur mycket som behövs och hur lång håligheten ska vara. Någon som byggt själv eller har några åsikter?
@Hep
Har tyvärr ingen erfarenhet av att bygga själv (men har såklart åsikter 😁) men i valet mellan sand eller bly-/stålkulor skulle jag gått på det senare. Det känns som att det behövs mycket sand för att uppnå effekt.
Du har säkert koll men jag rekommenderar ändå Youtube. Pask Makes, Jay Bates, eventuellt Steve Ramsey och säkert flera andra kan nog vara värda att titta på.
”Dead blow mallet DIY” var nog sökreceptet jag använde när jag gick i samma tankar för några år sedan…
Rex Kruger som uteslutande jobbar med handverktyg har en film där han gör en träklubba med en antik sådan som förlaga; verkar vettig.
Ser fram emot att få se vad du åstadkommer!
//Ronnie
Har tyvärr ingen erfarenhet av att bygga själv (men har såklart åsikter 😁) men i valet mellan sand eller bly-/stålkulor skulle jag gått på det senare. Det känns som att det behövs mycket sand för att uppnå effekt.
Du har säkert koll men jag rekommenderar ändå Youtube. Pask Makes, Jay Bates, eventuellt Steve Ramsey och säkert flera andra kan nog vara värda att titta på.
”Dead blow mallet DIY” var nog sökreceptet jag använde när jag gick i samma tankar för några år sedan…
Rex Kruger som uteslutande jobbar med handverktyg har en film där han gör en träklubba med en antik sådan som förlaga; verkar vettig.
Ser fram emot att få se vad du åstadkommer!
//Ronnie
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden