Hej,

Jag tänkte bara höra vad ni har för rekommendationer angående gummiklubbor? Inte det häftigaste verktyget kanske, men behövs trots allt.

Själv har jag en från Wisent som jag köpte på Bauhaus för typ 10-15 år sedan. Den var ok i början, men nu har gummit börjat bli sprött och det är sprickor/märken i den, se foto i [1] nedan. Det går att pilla loss små gummibitar med fingrarna/naglarna. Detta trots att jag inte använt den så mycket.

Jag undrar om det är normalt att gummit blir så efter ca 10-15 år, eller om det finns några modeller från andra tillverkare som är mer långlivade. Någon som har några synpunkter eller tips?

[1] Gummiklubba från Wisent efter ca 10-15 år:
Gummiklubba med sprött och sprucket gummi på huvudet, använt i ca 10-15 år, ligger på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Violina Violina skrev:
Rekommenderar typ sån här

[länk]
Ja, det skulle kunna vara ett alternativ. Ser dock i produktbeskrivningen att det står:

"Ingen bounceback: 'Dead blow'-funktionen eliminerar studsning när du träffar härdade ytor."

Antar att det kan vara både för- och nackdelar med det. Ibland vill man väl att klubban ska studsa tillbaka, om man tex behöver slå flera upprepade slag efter varandra tänker jag. Men det kanske finns användningsfall där det är en fördel att den inte studsar tillbaka?

Du får mer överförd effekt av klubban som inte studsar..

Enda gången då jag verkligen vill ha gummiklubba är när jag monterar typ karosseridelar och plastdetaljer, för då kan man dänga till rejält med klubban utan att det blir märken 🤷‍♀️

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Enda gången då jag verkligen vill ha gummiklubba är när jag monterar typ karosseridelar och plastdetaljer, för då kan man dänga till rejält med klubban utan att det blir märken
Det finns andra fall man kan använda den också, exempelvis:

Hamra på andra verktyg som tex mejslar utan att skada dem, vid golvläggning, hamra på möbler som ska monteras ihop (tex vissa hyllor), etc.
Violina Violina skrev:
Du får mer överförd effekt av klubban som inte studsar..
Ok, det kanske stämmer. Men ofta räcker det inte med ett slag ändå, så man måste mata på med flera slag. Och då är det mer smidigt om gummiklubban studsar tillbaka så den blir "förberedd" för nästa slag.

Men jag misstänker att de två varianterna (med vs utan återstuds) kan vara bra för olika fall.

N NyfikenVit skrev:
Och då är det mer smidigt om gummiklubban studsar tillbaka så den blir "förberedd" för nästa slag.

Men jag misstänker att de två varianterna (med vs utan återstuds) kan vara bra för olika fall.
Nej, inte i praktiken.
Gummiklubba är, som skrivs ovan, bra till några sakeror. När du slår på en huggmejsel vill du ha mer kontroll, inte sladdrig studs. För montering av möbler har jag övergått från gummiklubba till en Hultafors STFS 50 studsfri hammare med slagytor i nylon(?). Den funkar helt perfekt även till annan mild men bestämd övertalning av trilskande prylar.
Enda fördelen med en vanlig gummiklubba är priset.

Undantaget där en viss studs är något bra är vad jag vet smide. Där skapas en rytm när hammaren träffar ämnet och studsar. Men då är det viktigt med ett tunt, fjädrande träskaft för att inte kraften ska skada handen/armen.
För hammare som är menade att slå på metall är endera tunt träskaft eller studsfritt huvud det som fungerar bra.
Även snickarhammare har funktioner som dämpar rekylen och vibrationerna.

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Nej, inte i praktiken.
Gummiklubba är, som skrivs ovan, bra till några sakeror. När du slår på en huggmejsel vill du ha mer kontroll, inte sladdrig studs. För montering av möbler har jag övergått från gummiklubba till en Hultafors STFS 50 studsfri hammare med slagytor i nylon(?). Den funkar helt perfekt även till annan mild men bestämd övertalning av trilskande prylar.
Enda fördelen med en vanlig gummiklubba är priset.

Undantaget där en viss studs är något bra är vad jag vet smide. Där skapas en rytm när hammaren träffar ämnet och studsar. Men då är det viktigt med ett tunt, fjädrande träskaft för att inte kraften ska skada handen/armen.
För hammare som är menade att slå på metall är endera tunt träskaft eller studsfritt huvud det som fungerar bra.
Även snickarhammare har funktioner som dämpar rekylen och vibrationerna.
Det flesta gummiklubbor är inte studsfria, så jag antar att det trots allt är många som föredrar att de har studs.

Men som sagt, det finns olika användningsfall och ibland är det bra med studs, ibland inte.

nanowire nanowire skrev:
När du slår på en huggmejsel vill du ha mer kontroll, inte sladdrig studs.
Tycker inte de är så sladdriga för de användningsfall jag har den till. Men för att användas till en huggmejsel som du nämnde är den nog inte optimal, fast då är kanske vanlig hammare eller t.o.m. slägg/mejselhammare bättre?

Sen menade jag främst mejslar av typ stämjärn, där handtaget ofta är gjort i plast eller trä. Men frågan är om gummiklubba ens är optimalt verktyg för det användningsfallet (vare sig det är en med eller utan studs)? Kanske bättre med en klubba i trä eller plast för detta?

Redigerat:
N NyfikenVit skrev:
Det flesta gummiklubbor är inte studsfria, så jag antar att det trots allt är många som föredrar att de har studs.

Men som sagt, det finns olika användningsfall och ibland är det bra med studs, ibland inte.

De är trots allt ganska hårda. Tycker inte de är sladdriga.

Man vill ju inte slå med tex vanlig hammare, för då skadar man huggmejseln.
Precis, studsfria kubbor är dyrare o det är ofta inte önskvärt.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Precis, studsfria kubbor är dyrare o det är ofta inte önskvärt.
Tycker vanligtvis inte det är någon större prisskillnad. Studsfria är något dyrare, men det är ingen jättestor skillnad.

Priset handlar också om vilken tillverkare och kvalitet du väljer.

Det går att hitta studsfria gummiklubbor för strax över 100 kr, och gummiklubbor med studs för 400 kr.

Redigerat:
Har du varit nöjd men den du har så köp en liknande fast kanske av ett annat märke? Om du upptäcker att du vill ha en studsfri så köp en då. Prisklassen runt bauhaus billiga kan t o m jag tänka mig köpa dubbletter av. Inte just den gummiklubban eller tänger från samma märke men mer generellt.
För möbler av typen IKEA så använder jag mellanlägg och för stämjärn en bit regel (tillfälligt).

• Gilla
NyfikenVit
  • Laddar…
Skaffa en studsfri/dead blow, mycket trevligt att använda till allt där lite övertalning behövs i mild form.

Halder har många mycket trevliga klubbor i sitt sortiment om man vill ha lite finare. Plast/uretan så köp Stanley, ska du ha ren gummi så köp en simplex från halder gärna den modulbara så kan du ha olika hårdheter

• Gilla
NyfikenVit
  • Laddar…
N NyfikenVit skrev:
Antar att det kan vara både för- och nackdelar med det. Ibland vill man väl att klubban ska studsa tillbaka, om man tex behöver slå flera upprepade slag efter varandra tänker jag. Men det kanske finns användningsfall där det är en fördel att den inte studsar tillbaka?
Själva studsen är väl bara en oönskad bieffekt? Den betyder att en stor del av energin går tillbaks till verktyget istället för det man slår på. Så ur den aspekten är en studsfri bättre.
Dock är ju de studsfria gjorda av ihålig plast fylld med sand. Slår man t ex på en huggmejsel eller andra skarpa hårda saker med en sån så går den sönder. Då kan en klubba i solitt gummi möjligen vara lite bättre, men det är ju egentligen fel användningsområde även för en sån.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
K
För huggmejsel, stämjärn och andra snidarverktyg är det väl träklubba enligt gamla skolan som gäller. Ingen gummiklubba med studs där inte. Då tappar man både energi och kontroll

• Gilla
arkTecko och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Själva studsen är väl bara en oönskad bieffekt? Den betyder att en stor del av energin går tillbaks till verktyget istället för det man slår på.
Njae, inte alltid en oönskad bieffekt, som jag förklarade i mitt tidigare meddelande som du svarade på. För övrigt är det ju inte så att gummiklubbor med studs studsar tillbaka så jättemycket i alla fall, då det trots allt är ganska hårt gummi de är gjorda av.

Sen är det väl ingen huvudpoäng för de typiska användningsfallen att överföra så mycket energi som möjligt till föremålet man slår på. Gummiklubbor överför ju överlag ganska lite energi oavsett om det är en med eller utan studs. Hela tanken är att undvika att skada föremålet man slår på.

Vill man överföra maximal energi är ju annars en slägga bättre... ;)

Redigerat:
K kniv skrev:
För huggmejsel, stämjärn och andra snidarverktyg är det väl träklubba enligt gamla skolan som gäller. Ingen gummiklubba med studs där inte. Då tappar man både energi och kontroll
Träklubba för stämjärn, ja. Men använder du verkligen träklubba till en sådan här huggmejsel:

Person mejslar i sten med metallhammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Behövs väl en exempelvis en slägg/mejselhammare eller portugishammare i metall för det?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.