Som så många andra planerar jag lägga in linoleumgolv i hall och kök. Underlaget är f.n spontat virke på reglar, cc60 (10cm), och under det betongbjälklag ner till källare.

Jag tänkte byta ut det spontade virket mot golvspån och fylla igen utrymmet mellan reglarna med någon slags isolering. Funkar detta som underlag för linoleum golvet? Kommer det låta burkigt när man går på det?

Om jag väljer matta, behöver jag då spackla och slipa golvspånet innan mattläggern kommer?

Någon annan som valt mellan matta och click? Vad kom ni fram till?

Utrymmet har ganska mycket skrymslen och vrår så vilket är att föredra utifrån den synvinkeln?

/Olof

Vi har lagt click-varianten direkt på golvsponten med bara en ångplast emellan. Fungerar utmärkt.

Det räcker med att sickla eller slipa skarvarna på golvspånet. Såvida det inte är för stora springor.

Ska du ha enfärgat så är matta att föredra. Ska du ha mönster med olika färger så finns det linoleumplattor att tillgå (menar inte clickvarianten), vilka borde bli lättare att lägga om det nu är skrymslen och vrår.

Nu har jag funderat ett tag och snöat in på golvvärme.

Min tanke är att riva bort befintligt undergolv (ca 30mm) ner till golvbjälkarna, cc60.

Uppbyggnaden blir
*spårad golvspån(22mm) för 17mm slang, värmeplåtar
*renoveringsgips 6mm. Spackla skarvar och skruvhål
*limmad 2mm linoleummatta.

Några funderingar:
Är konstruktionen tillräcklig ur hållfasthetssynpunkt?
Hur ser golvläggare på renoveringsgips?
Hur ska gipsskivan fästas på plåtar och spån för att minimera klapp-ljud och öka styvheten.?

Hur stora ojämnheter i underlaget kan tillåtas utan att synas igenom en limmad linoleummatta?

Fördelen med ovanstående konstruktion är att anslutning mot övriga golv blir inom någon millimeter i höjdled.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.