Hej
Jag köpte en Husqvarna Automower 315 och vill få ett råd om vart det är bäst att lägga guidekabeln.
Så här tomten ut ungefär:

Plan trädgård-4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ni ser så vill jag ha laddstationen, den är norr om huset och mer skyddad. Så vart kan det vara bästa att lägga guidekabeln och vilket område är det bäst att maskinen får gå hem via begränsningskabeln?
Eller ska jag se om jag har tillräckligt många meter kabel som räcker nästa på båda sidorna längs huset?
Det kan var så att jag får dela upp till olika zoner. Till höger på kartan, (öster) är gräsmattan rätt lång och smal. Norr om trädgården finns ett antal träd och rabatter, den vänstra sidan (väster) är mer öppen tills mer söderut där vi har äppelträd och annat.

Laddstationens nuvarande placering så blir det bäst att lägga guiden ner bakom carporten. För där ifrån har nog klippan svårast att hitta hem och ut till. Vill du få mer täckning på guide och kortar ner söktiderna hem så skulle du flytta ner laddstationen längre ner till vänster i bild. Vid det som jag antar är altanen. Då kan man ju dra guiden hela vägen runt så man täcker upp hela tomten. Men det är långt ifrån nödvändigt.

Det var vad jag trodde att det är bäst att dra guiden förbi carporten. Om vi har tillräcklig ledig kabel, är det en idé att dra ett U till vänster och sedan dra guiden fram söder om carporten?
Plan trädgård-5.jpg
Skapa konto

Jag hade inte valt att dra guiden i ett extra u åt vänster. Vinningen blir ju ganska liten i förhållandet till omvägen som klipparen kommer behöva köra. Men det bästa är ju att testa och se vad du tycker funkar bäst.

Jag ställde laddaren i stort sett längst ner på u-et jag ritade på kartan. Får se hur det går. Jag har tänkt att ha tre områden, en söder om laddaren, guiden längst bort och en norr om men jag är lite tveksam hur man hur man skiver hur långt området ska börja. Guideområdet gissar jag att jag ska mäta avståndet från laddaren tills guiden är kopplad ttill begränsningsslingan. Den södra området ska man mäta slingas längd så långt bort ungefär där det står "27"? Och om jag ska skapa en mer norrut område för den vänstra slingan, ska jag då mäta hela slingans längd, runt huset till carporten, fram till sydöstra hörnet och sedan ungeför längst upp till höger i kartan (nortost)?
Slingan, höger och vänster plus guiden har jag testat och det gick bra. Klipper verkar den inte göra under test men det antar jag är som det ska.

• Gilla
sunkann
  • Laddar…
Så här blev det till slut:

Plan trädgård-9.jpg
Skapa konto

En fråga är vilken bästa platsen för område 1 och 2 där roboten ska starta klippa? Dvs hur långt blir begränsningskabeln. Eller spelar det inte någon stor roll? Har haft klipparen en månad nu och trimmar en del inställningar. Mest jag ändrar är klipptid men det kommer säkert att jag även ska ändra hur mycket områdeschema.

Du använder väl guiden till både område 2 och 3? Sen kan du låta den starta i laddstationen ibland för att täcka in område 1, du kan styra utfartsvinkeln. Jag tror inte du behöver använda begränsningsslingan alls för områdena.

Jag hade inte brytt mig om att följa begränsningskabeln, den står så pass bra där så den kommer lätt att hitta ner i vänstra hörnet när du släpper ut den direkt från laddstationen. Sedan hade jag gjort en släpp-punkt på guidekabeln ungefär vid övre högra hörnet av huset, och en längst nere där guidekabeln går ihop med begränsningskabeln.

Har du redan lagt ner guidekabeln? Annars hade jag nog valt att dra den runt den rektangulära rabatten, då får du bättre täckning än om du drar den tätt intill begränsningskabeln.

Jag använder guiden för 3-an och slingan för 1-an och 2-an. Guiden är redan spikad, och det hade inte gått att dra den runt grönsakslandet. Lite nybörjare, hur gör man en släppunkt?? Utfartsvinkel får jag läsa mer om...

Vad menar du, varför gick det inte att dra den runt grönsakslandet? Som du ritade först:

Det verkar som att du missförstått lite, eller rör ihop begreppen. Glöm allt vad områden och zoner heter, klipparen förstår ingenting sådant. Det du kan bestämma är var klipparen ska börja klippa, det jag kallade "släpp-punkter". Alltså där den lämnar kabeln och börjar klippa. Sedan kör klipparen slumpvis dit den vill. Så även om du släpper den längst nere till vänster kan den hamna längst bort till höger under samma klipp-session. Generellt sett så funkar det bättre och effektivare att låta den följa guidekabeln än att följa begränsningsslingan, därför menade jag att det är bäst att använda den i största möjliga mån. Du kan även släppa ut den direkt från laddstationen, utfartsvinklar måste du inte ställa in för att det ska funka.

Nu var det ett tag sedan jag ändrade de här inställningarna, men som jag minns det så ställer man i procent hur ofta den ska starta på en viss punkt. Summan ska bli 100%, så ifall du bara lägger till släpp-punkter som tillsammans får 80% så kommer den att börja direkt vid laddstationen i 20% av fallen.

På den gräsmatta som du ritat hade jag börjat prova med något i den här stilen:

1. Följ guidekabeln och släpp vid en punkt uppe i högra hörnet, 30%
2. Följ guidekabeln och släpp vid en punkt nere i högra hörnet, där guidekabeln slutar, 10%
3. Övriga 60%, starta direkt från laddstationen.

Efter några dagar eller någon vecka ser du ifall någon yta behöver mer uppmärksamhet, och kan då justera inställningarna för att åstadkomma detta.

• Gilla
Kaj 52
  • Laddar…
Det gick inte att dra guidelinan som jag ritade först, den går ju inte att gå över begränsningslinan runt busken längst ner på landet och klipparen kommer inte mellan busken och grönsakslandet. Vi har träram runt landet så jag skippade att lägga begränsningsslinga runt den, annars hade det gått att dra slingan runt busken från landet. Men jag kan prova att ändra och justera efter alla tips och råd och se resultet. :)

Eftersom begränsningsslingan går fram och tillbaka till grönsakslandet, som då blir en ö, så ska det inte vara några problem att dra guidekabeln över begränsningskabeln. Begränsningsslingorna tar ut varann när de går i båda riktningarna parallellt. Men det är kanske lugnast att separera dem :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.