Hej!

Jag har sett flera trådar om trasiga Rego-boxar som sitter i många av IVT:s bergvärmepumpar, i mitt fall en Greenline HT+. Dessa styrboxar är själva styrelektroniken i värmepumpar och har namn som Rego 600, Rego 637 och Rego 637E.

Härom dagen hände följande hemma hos oss nu i december. Jag vaknade och upplevde att huset var kallt. Eftersom jag kopplat värmepumpen till Home Assistant var det enkelt att gå in och titta och se vad som är fel.

Skärmbild av värmepumpssystemets temperaturer och graf över värmekurva på telefon, visar problem med uppvärmning i hemmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För er som undrar använder jag en Husdata H60 för att få denna data in i HA.

Det viktiga är den gul-blå grafen till höger. Blå linje är bör-värdet och går upp när det blir kallare ute. Den gula linjen är är-värdet och mäter returtemperaturen från värmesystemet i huset. Vanligtvis följer den gula linjen den blåa, vilket händer till vänster i grafen. Runt klockan 7 på kvällen börjar den dock strula och stänger av sig fast den inte nått tillräcklig temperatur. Under natten fortsätter beteendet och den hovrar runt 32-33 grader medan den borde nå 40 grader.

Tittar ni i vänster i bilden ser ni den gul/gråa raden "Compressor" som visar gult när värmepumpen kör. Något gör alltså att pumpen stänger av sig trots att ett stort värmebehov föreligger. Ungefär 15 minuter senare startar pumpen igen, men den kör bara en kort stund innan den tar ytterligare en 15 minuters paus.

Huset är kallt, ni ser i bilden ovan att vardagsrummet bara når 20.2 grader. Sovrummen är ännu kallare, och källaren är jättekall.

Detta är vad vi kan se från telefonen, nu dags att visa hur det ser ut på värmepumpens sida.

I filmen ovan försöker jag navigera runt i värmepumpens meny och titta på t.ex. värmekurvan. Det går dock inte, displayen hickar till och visar "Rego 637" på skärmen lite intermittent. Inget larm är registrerat men styrelektroniken verkar inte göra sitt jobb. Jag lyckas heller inte klicka på "Tillbaka", utan menyn låser sig lite nu och då.

Inte bra. Vanligtvis är regulatorn i Rego tidsoberoende, alltså att den hela tiden reglerar mot ett börvärde. Det finns dock en funktion som gör att pumpen väntar med att köra när den är nystartad, tror tiden är drygt 10-15 minuter. Det gör att varje gång boxen startar om ser den det som en nystart, väntar 10-15 minuter och sedan märker att det finns värmebehov och först då startar pumpen, se bild:
Värmepumpens styrpanel med display som visar texten "VÄRMEBEHOV, Värmepumpen startar om 714 sekunder", omgiven av flera knappar.
Skapa konto

Sedan går pumpen i knappt en timme innan den hickar till igen och startar om sig. När det som nu i december är kallt ute räcker detta inte för att värma huset, pumpen behöver går nära kontinuerligt på kvällen för att hålla värmen uppe. Alltså blir huset kallt.

Så hur löser vi detta? Ja, först och främst måste huset bli varmt och vi går till alternativ drift. Jag har en 5 kW trefas värmefläkt jag startar i farstun.
Röd, bärbar 5 kW värmefläkt placerad på golvet framför en träyta, märkt "Tiger".
Skapa konto

På ovanvåningen startar jag en brasa.
Eldstad med brasa brinner i en modern inbyggnad, använd som tillfällig värmekälla när värmepumpen inte fungerar.
Skapa konto

Med det omedelbara problemet löst är det dags att fixa styrboxen. Den sitter bakom plåten längst ned till höger och är faktiskt väldigt lättåtkomlig.

Smutsig Rego 637E styrbox i en IVT bergvärmepump, modellnummer och serienummer syns på etiketten. Boxen är en del av pumpens styrelektronik.
Skapa konto

För er som undrar varför den är så smutsig vill jag hänvisa till min projekttråd: https://www.byggahus.se/forum/threa...lir-som-ny-bygga-duschrum.530079/post-5912751

Min pump har en Rego 637E.

Efter det får jag tag på en renoverad lånebox av en lokal IVT-firma. Jag behöver inte betala dem 4500 kr för den innan jag testkört den, vilket är vänligt. Dock mycket pengar...

Person i bil håller en IVT Rego 600 styrbox för värmepump, klädd i svarta handskar, med landsväg i bakgrunden.
Skapa konto

Ni som känner mig vet att jag kör Saab :)

IVT Rego 600 styrbox hålls upp i en bil. Märketikett med serienummer synlig. Används för styrning av värmepumpar.
Skapa konto

Det är som ni ser en Rego 600. Värmepumpsteknikern försäkrar mig att den kommer fungera bra, men jag är lite skeptisk. Hursomhelst behöver jag inte swisha honom än.

In med den nya boxen. Den kopplas med tre kontakter plus en jordkabel, jättelätt att byta med en torxmejsel men glöm inte bryta strömmen först.
IVT Rego 600 styrbox installerad med kablar i en bergvärmepump.
Skapa konto

Boxen verkar fungera utan omstarter, och värmepumpen kommer igång.
Kontrollpanel på en värmepump med display som visar värmedrift, ställbar temperatur och aktuell temperatur; knappar och vred syns tydligt.
Skapa konto

Jag gör fabriksåterställning och bekräftar i menyn att jag har varmvattenberedare så kör den igång. Det kommer ta nästan 24h att jobba ikapp värmebehovet, så fläkten och brasan får hjälpa till.

Så nu vill ni veta hur man lagar en Rego-box. Det är enkelt, och kräver enbart enklare lödutrustning. Felet är ett vanligt i elektronikvärlden, nämligen elektrolytiska kondensatorer som blir dåliga. Detta var extra vanligt runt den tiden är Greenline-värmepumparna byggdes och är till och med dokumenterat på Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague

Elektrolytiska kondensatorer är de stora cylinderformade grejerna som finns på kretskort. De blir helt enkelt dåliga över tid och ger konstiga fel på elektroniken. Detta är också ett känt fel i Rego-boxarna och jag har hört om folk som bytt kondensatorer i dussintals trasiga boxar, och alla blir bra efter reparationen.

Närbild av kretskort med två elektrolytiska kondensatorer märkta "1000uF 25V" och en svart transformator märkt "HAHN 230V 50-60Hz".
Skapa konto

Jag beställde ett gäng kondensatorer från Electrokit, men det räcker med två. Typen som behövs är 1000uF 25V 105C radiala kondensatorer.
Kondensator El.lyt 1000uF, 25V, 105C, radial, pris 9,75 SEK, visas med produktdetaljer och mängdrabatt i en webbbutik.
Skapa konto

Direktlänk jag använde är här: https://www.electrokit.com/el.lyt-1000uf-25v-105c-radial-10x20mm

Detta är en vanlig och billig komponent, det finns andra leverantörer man kan köpa från. I mitt fall kostar den 10 kr styck och det sitter två i Rego-boxen...men jag köpte 5 för att ha i reserv hemma.

Det tog några dagar att få hem grejerna, men IVT-firman var OK med att jag lånade deras box några dagar. Men nu är delarna hemma och det är dags att byta.

Öppna rego-boxen med en Torxmejsel och dra ut kretskorten försiktigt. De ska sedan tas isär med en flatkontakt. Det är inte svårt men använt sunt förnuft. Se till att du eliminerar statisk elektricitet med ett ESD-armband eller att röra ett värmeelement innan du rör elektroniken. Jag tror inte denna ganska primitiva elektronik är särskilt känslig för ESD, men better safe than sorry.
Person använder en skruvmejsel för att öppna en datorlåda, med ett ESD-armband för att skydda mot statisk elektricitet.
Skapa konto

Ta fram lödstationen, lödtenn och fluss. Notera riktningen på kondensatorerna, de har en plus- och en minussida. Det finns också ett vitt streck på ena sidan med minustecken:
Närbild av ett kretskort med två elektrolytiska kondensatorer märkta "1000uF 25V" och en rektangulär komponent med texten "HAHN 230V".
Skapa konto

Vänd kretskortet upp och ned, pensla på lite fluss på polerna och löd bort kondensatorerna. Jag hittade en bra guide på YouTube här:

Det enda man måste se upp med är att man inte kör för varmt och för länge, då kan man bränna sönder själva kortet och då blir det dyrt.

Första kondingen borta
Närbild på ett grönt kretskort med en hand som håller en elektrolytisk kondensator ovanför.
Skapa konto

Andra kondingen borta.
Närbild av ett kretskort från en Rego 637-styrbox för bergvärmepump, med synliga kondensatorer och elektroniska komponenter på ett grönt kort.
Skapa konto

I mitt fall var det inga visuella fel på kondensatorerna. Annars är det vanligt att se att de bågnar eller läcker. Jag har ingen utrustning hemma för att mäta kapacitansen på dem, men jag gissar att de tappat kapacitans över tid. Andra som lagat boxar har rapporterat att de låg långt under de 1000 uF som behövs.

Sedan är det bara att sätta in nya kondensatorer. Detta är "through-hole"-elektronik vilket är den enklast att jobba med.
Två elektrolytiska kondensatorer på ett kretskort i en trasig Rego-styrenhet, del av återställningsprocess för IVT Greenline bergvärmepump.
Skapa konto

Glöm inte att de ska vara åt rätt håll.
Närbild av ett kretskort från en Rego-styrbox där benen på elektrolytiska kondensatorer syns genom hålen, redo för montering.
Skapa konto

Kom ihåg att kondensatorer också har olika långa ben för plus och minus.

Lägg på lite fluss och löd fast. Jag föredrar blyat tenn eftersom det är lättare att jobba med. Har du inte lött tidigare rekommenderar jag det.
Grönt kretskort från Rego-box, med flera genomgående hål och lödningar avlägsnade från blyfria komponenter, placerat i ett lödningsverktyg.
Skapa konto

Jag vinner inga priser för min lödning, men det gör jobbet.
Elektronikkort med elektrolytiska kondensatorer i närbild, del av en Rego-box från värmepump. Används för reparation och utbyte av komponenter.
Skapa konto

Sedan sätt ihop boxen och koppla in den. I mitt fall fungerade det direkt, inga spontana omstarter eller hängningar återstår, boxen är som ny.

Slutsats: Genom att köpa kondensatorer för 20 kr kan man enkelt laga sin Rego-box och få sin värmepump att fungera. Det är billigare än 4500 kr som firman ville ha för den renoverade boxen. Det är också billigare än att köpa en ny bergvärmepump, vilket kostar > 100 000 kr idag. Kom ihåg att en värmepump oftast kan gå på elpatron om kompressorn går sönder, men det funkar inte här eftersom det är styrelektroniken som havererar. Den fattar helt enkelt inte att den ska köra.

• Gilla
  • Älska
Sasse58 och 35 till
  • Laddar…
Epilog. Rego 600-boxen jag lånade från IVT fungerade inte bra med min värmepump. Den ger värme och varmvatten, men maxvärdet för värmesystemets retur är enbart 48 grader. Rego 637E har detta maxvärde satt till 58 grader, hela 10 grader högre.

Det innebär att när man använder mycket varmvatten kommer den köra hårt med varmvattenproduktion. När börvärdet är nått slår växelventilen till. Den kommer dock fortsätta skicka ut värme en liten stund till, och om den når ca 48 grader slår värmempumpen ifrån och den larmar:

Närbild av en Rego 600-styrenhet med ett larmmeddelande: "Hög retur VP" visas på skärmen, med flera tryckknappar och indikatorlampor.
Skapa konto

Detta larm betyder att den slutar göra varmvatten och värme tills man går och kvitterar larmet. Jag har därför behövt bevaka pumpen hela tiden. Detta larm hände mig flera gånger trots att jag sänkte varmvattentemperaturen till bara 48 grader. Detta gör att vi inte kan ha så mycket varmvatten hemma, inte kul med fem personer i familjen.

Nåja, jag ska inte klaga. Jag fick låna en renoverad Rego-box gratis av en lokal firma och hade värme i huset medan jag väntade på postens leverans av kondensatorer.

Fotnot: Vissa säger att man kan höja larm-värdet från 48 grader. Detta var också vad IVT-teknikern sa till mig. Tekniskt sett har han rätt, för i servicemanualen finns detta dokumenterat. Den undermenyn är dock bara aktiverad i driftläge C, vilket innebär fast kondensering i stället för flytande. Gör man så tappar man ca 30 procents verkningsgrad vilket höjer elkostnaderna. För framtida personer som googlar på detta kan jag med säkerhet säga att Rego 600 och 637E inte är kompatibla. Har du en 637E-box ska du hitta en 637E som ersätter.

• Gilla
  • Älska
  • Wow
spånhyvel och 27 till
  • Laddar…
Etnoy Etnoy skrev:
Epilog. Rego 600-boxen jag lånade från IVT fungerade inte bra med min värmepump. Den ger värme och varmvatten, men maxvärdet för värmesystemets retur är enbart 48 grader. Rego 637E har detta maxvärde satt till 58 grader, hela 10 grader högre.

Det innebär att när man använder mycket varmvatten kommer den köra hårt med varmvattenproduktion. När börvärdet är nått slår växelventilen till. Den kommer dock fortsätta skicka ut värme en liten stund till, och om den når ca 48 grader slår värmempumpen ifrån och den larmar:

[bild]

Detta larm betyder att den slutar göra varmvatten och värme tills man går och kvitterar larmet. Jag har därför behövt bevaka pumpen hela tiden. Detta larm hände mig flera gånger trots att jag sänkte varmvattentemperaturen till bara 48 grader. Detta gör att vi inte kan ha så mycket varmvatten hemma, inte kul med fem personer i familjen.

Nåja, jag ska inte klaga. Jag fick låna en renoverad Rego-box gratis av en lokal firma och hade värme i huset medan jag väntade på postens leverans av kondensatorer.

Fotnot: Vissa säger att man kan höja larm-värdet från 48 grader. Detta var också vad IVT-teknikern sa till mig. Tekniskt sett har han rätt, för i servicemanualen finns detta dokumenterat. Den undermenyn är dock bara aktiverad i driftläge C, vilket innebär fast kondensering i stället för flytande. Gör man så tappar man ca 30 procents verkningsgrad vilket höjer elkostnaderna. För framtida personer som googlar på detta kan jag med säkerhet säga att Rego 600 och 637E inte är kompatibla. Har du en 637E-box ska du hitta en 637E som ersätter.
Bra jobbat!

• Gilla
solofss2 och 2 till
  • Laddar…
Snyggt!

• Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Oerhört pedagogiskt och bra. Kunde inte IVT-teknikern tipsat från början? Hur många listar ut allt detta själva?

👍till dig @Etnoy för en utförlig instruktion!
Ångrar att jag inte rev ut en Rego 634 när vi bytte pump förra året, kunde någon haft nytta av.

• Gilla
Etnoy
  • Laddar…
R Rolfan skrev:
Oerhört pedagogiskt och bra. Kunde inte IVT-teknikern tipsat från början? Hur många listar ut allt detta själva?
Tekniker idag har tyvärr dålig koll på innanmätet, man byter hela moduler.

Kassa elektrolyter är ett ganska vanligt problem i elektronik, och det är mycket man kan förlänga livet på om man kan byta dessa.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Såna här trådar gör mig jätteglad och ger mig nytt hopp om forumet och mänskligheten! Stort tack!

Våran IVT Greenline gick dock till skroten i våras, den hade andra fel som gjorde att den inte var lämplig att köra vidare med ett år till.

Men svärmormors Thermia Diplomat årsmodell tidigt 2000-tal fick nya kondingar i displaykortet för ett tag sedan. Den verkade dock gå som den skulle även när displayen var död. 15kr material och en timmas jobb så lever den fortfarande.

• Gilla
Frans B och 10 till
  • Laddar…
Jag gläder mig åt min Qvantum grundvattenvärmpump som styrs av en gammal Honeywelltermostat med kvicksilverbrytare som sitter på köksväggen, kvar i huset sedan tiden med oljepanna på 50-talet. Inte ens en utetemperaturgivare.
Stort tack till Henrik Berglund på Qvantum, tidigare Qlimaro, som rekommenderade den lösningen plus ackumulatortank med vv-slinga och elpatroner som jag sätter på helt manuellt vid ev. kris. plus elektrisk vv-beredare för sommaren, då pumpen står still och sparar drifttid.

• Gilla
lundensaren
  • Laddar…
R Rolfan skrev:
Jag gläder mig åt min Qvantum grundvattenvärmpump som styrs av en gammal Honeywelltermostat med kvicksilverbrytare som sitter på köksväggen, kvar i huset sedan tiden med oljepanna på 50-talet. Inte ens en utetemperaturgivare.
Stort tack till Henrik Berglund på Qvantum, tidigare Qlimaro, som rekommenderade den lösningen plus ackumulatortank med vv-slinga och elpatroner som jag sätter på helt manuellt vid ev. kris. plus elektrisk vv-beredare för sommaren, då pumpen står still och sparar drifttid.
Lika som mig då med Qvantum ON/OFF dum VP och tank, men styr ut med shunt. Nu 20år gammal och går som en Duracellgubbe utan en massa lullull i som elektronik, bara bytt exspansionsventilen, pris med på fyllning R410 A , 3500 kr för allt, och som ska fasas ut så får se vad det blir, när den säger upp sig, Manerup kolv.

• Gilla
Rolfan
  • Laddar…
Hej å tack för en absolut redogörelse.
Jag råkade ut för exakt detta för ett år sedan och läget blev akut eftersom det naturligt vis var smällkallt.
Jag har en Ivt Green Line c7 -05
Som funkat fläckfritt ända tills förra hösten.
Ivt var hemma och bytte boxen då den faktis i detta läget hade brunnit men det blev andra följdfel med elpatronen ,de fick aldrig iordning på problemet så jag letade upp en lokal expert som fixade biffen.
men nu har jag en bra tråd att gå på eftersom jag får hög retur temp någon gång emellan åt än.
Hatten av.
Anders i Skövde

J jonaserik skrev:
Lika som mig då med Qvantum ON/OFF dum VP och tank, men styr ut med shunt. Nu 20år gammal och går som en Duracellgubbe utan en massa lullull i som elektronik, bara bytt exspansionsventilen, pris med på fyllning R410 A , 3500 kr för allt, och som ska fasas ut så får se vad det blir, när den säger upp sig, Manerup kolv.
Jepp och dom hade konsentrerat sig på större VP men sålde ( dom föll på åldersstrecket ) till ett annat företag som gett sig på marknaden nu med konsumentmaskiner. Det företaget tog över en del personal från Nibe, så vi får se vad som kommer från den nya fabriken av större format i Helsingborg. heder av Berglund och Co som lät Qvantum överleva.

R Rolfan skrev:
Väldigt få i leverantörskedjan kan dessa saker, och det gäller inte bara värmepumpar

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
För att ändra max stopptemperatur på Rego 600

Tyck på mittenknappen tills fabriksmeny visas
Gå till 9.2 och ändra maxtemperatur.

Har en gammal sida där ni kan ladda ned emulator och lite annat matnyttigt https://www.abc.se/~m5938/

L Lubbis01 skrev:
För att ändra max stopptemperatur på Rego 600

Tyck på mittenknappen tills fabriksmeny visas
Gå till 9.2 och ändra maxtemperatur.

Har en gammal sida där ni kan ladda ned emulator och lite annat matnyttigt [länk]
Som jag redan skrivit i mitt inlägg går detta inte att ändra i Rego 600 om man inte kör fast kondensering vilket drar ca 30 % mer energi. Och även i detta driftfall rekommderas inte ett värde över 48 grader

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.