Byggahus.se

Gubbalyckan

258k läst  505 svar

1. J
    Medlem · Nivå 7
    Intressant att se hur plasten blev mer och mer populär.

2. J
    Medlem Nivå 3
    Varför hette mycket med just 2000 ett tag? Hade själv en mailadress med ....2000@hotmail

3. L
    Medlem · Nivå 10
    Kan det ha med skiftet mellan 1000-talet och det då futuristiska 2000-talet att göra ...

4. Racing
    Medlem Nivå 16
    Sigvard Bernadotte, ja den här tråden håller verkligen stilmåttet, eller hur kompis ;)

Vi slutför väl köket nu.

hus 001.JPG
    Köksfläkt och spis(krävdes rejäl rengöring)

hus 002.JPG
    "Perstorpplatta" bakom bänkar. Är dubbelsidig så man kan välja olika mönster, andra sidan är prickig. Med facit i hand så tog det nog lika lång tid att sätta upp dessa som det tagit och smällt upp lite vita kakelplattor, jaja man samlar erfarenheter ända in i graven.

hus 003.JPG
    Fick upp uttag i hörnan också, det är ju viktigt att ha många uttag har jag lärt mig i den här tråden :crysmile:

hus 008.JPG
    Vask, kran allt från IKEA

hus 004.JPG
    Diskmaskin av suspekt märke inköpt från Gränsbygden, fick den istället för en billig sak för knappt 3000:- som jag beställt men som var slut, denna hade kostat 8500:- (sa dom).
    Vem lägger de pengarna på ett sådant märke? Funkar i alla fall klockrent.... än så länge

hus 005.JPG
    Till och med led belysning inne i den.

hus 007.JPG
    Tapeserat och fint.

hus 010.JPG
    Grå trämönstrad vinylmatta, billig stuvbit hittad hos Colorama i Klippan(Reklam).

hus 009.JPG
    Visst är det stilfullt. Kunde kanske haft överskåp på kylskåp, men orken tog slut.

hus 023.JPG
    Byggde in skåp upp mot tak för att slippa dammsamlare.

hus 024.JPG
    Lysrör ovanför vask. Överskåp inbyggt mot tak.

hus 022.JPG
    Målat, tapeserat och alla lister är på plats, man är 100 procentig :oops:
    Det var köket det. Själva köket från IKEA kostade strax under 20 papp ink allt, stommar luckor, hyllplan, bänkskivor, perstorpplattor, upphängning, ben, fotlister, osv. Det kan man inte klaga på.

Häng med i tråden där vi tar skryt och dålig smak till en ny och oanad nivå (y)

.

5. MultiManOriginal
    Medlem · Nivå 8
    Skivan ovanför bänken var rätt gräslig, men i övrigt får jag inspiration till kommande förändringar i min egen fattigstuga med kök som fortfarande daterar sig runt tiden från Gustaf V! :oops:

Verkligen fint resultat med tanke på budgeten! 1/3-2/3-luckor i högskåpen var kanon.

6. Racing
    Medlem Nivå 16
    Då kör vi lite fasad.

hus 014.jpg

Norr sida som ni ser här målades 2 ggr med slamfärg, perfekt sommarjobb för att tjäna in en slant. Alla brädor var ok fick byta ett antal lock. Nya rör och rännor, fönster och foder sattes upp.
    hus 017.jpg
    Var inte målat på många år så det sög rejält med färg.

jobb 005.JPG
    Nästan klart.

hus 013.jpg
    Västersida var inte bara dålig, den var sedan länge bortom all räddning.
    Djur av allehanda slag hade fritt tillträde och utnyttjade detta flitigt.

hus 015.jpg
    Säkerhetsmedveten som man är ;) så byggdes det ställning.

hus 018.jpg
    Är incitamentet bara stort nog kan man övervinna alla sina rädslor, i det här fallet 500:- för att bota höjdskräck.:devilish: Vindskenor och plåtar var också helt slut.

jobb 004.JPG
    Tittar ni noga så kan ni se att flera bräder inte sitter fast i fasaden vid mittre plan nedanför vindsfönster.

jobb 628.JPG

Längst upp i nock fanns ett gigantiskt bålgetingbo var nog ca 70 cm högt, under det var det bin och getingar och under det möss och fågelbon. Ett gigantiskt zoo med andra ord.

jobb 629.JPG
    Musgångar :sick:

jobb 619.JPG
    Under vindsfönster var träet helt uppruttet och fick bytas.

jobb 631.JPG
    På vinden fanns det inget annat än klädselbrädor som skyddade mot regn och vind. Vinds rummet var däremot isolerat. Så det blev till att täcka med pressening när det regnade vilket det gjorde ....Ofta.

jobb 660.JPG
    Nedre del av hus hade däremot vindpapp och panel innanför klädselbräder.
    jobb 663.JPG
    Lärling hade grundat alla klädselbrädor innan mäster började skruva upp. Inte ett spik så lång ögat kan nå.
    hus 019.jpg
    Mellan regnskurarna.

jobb 738.JPG
    Bara ovanvåning kvar, och lock och vindskenor och plåtning och foder, dvs det tog sin lilla tid. Vindskenor köptes fingerskarvade för att slippa få skarvar
    hus 035.jpg
    Och vips så var det klart, i efterhand undrar man alltid varför man inte tar fler kort.
    Men här är i alla fall allt klart, klädselbrädor, foder, fönsterbleck, vindskenor/plåtar, allt uppsatt av mäster. Grunden ska målas till våren. Skorsten ska plåtas av fackman dvs inte av undertecknad klåpare.

Södersida var ganska nyligen målad, så den lades inget krut på mer byte av fönster, foder, bleck och avvattning. Östersida där fick enstaka bräder bytas och en hel del lock.

.

7. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    väldigt lite skryt än så länge.
    Kanske dags för lite bilbilder för att få upp skrytnivån?

8. Racing
    Medlem Nivå 16
    Ja, helvete det har du rätt i, man har blivit alldeles förslappad.
    Kör lite traktorbilder för att visa att man blivit en riktig bonde :cool:

hus 003.JPG
    En vanlig dag på jobbet för oss bönder. Lived poe lanet, som Peps sjunger.

hus 001.JPG
    Vad händer om jag drar lite här?

hus 002.JPG
    Kanske inget mer än att traktor lättar på bakhjulen :thumbdown:
    Nåja med 16 växlar fram och bak, fyrhjulsdrift och diffspärrar(skryt) så vore det väl f-n om man inte skulle kunna åstadkomma större skada:rofl:

hus 004.JPG
    Efter lite ryck och tryck (y)

hus 005.JPG
    30 minuter senare. Så roligt har vi inte haft på länge, skulle ju egentligen bara flytta några pallar innan stallet kom ivägen. You can call me Mr demolition man :crysmile:
    Man får inte glömma sina rötter som mekaniker och raggarslusk, 1% huvud och 99%:strong:

.

9. Bästa svaret

holmberg87
    Självbyggare · Nivå 14
    Haha du har inte bara dålig smak, du verkar rätt duktig på att snickra också:D
    Grymt frän traktor!

10. thomas33
    Renoverare · Nivå 14
    Jag vill också ha en traktor och någon risig byggnad!!! :crysmile:

11. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Hur var det nu igen. Hur ska man riva ett eternittak. Det var något med att försöka få ner allt helt utan att skapa eterniten. Sedan skulle man plasta in allt och lämna på deponi.
    Nu kan jag ha fel såklart men jag misstänker att du precis rev ett eternittak för att därefter krossa den under traktorn. Kan det stämma?

12. Racing
    Medlem Nivå 16
    Onej jag la ner det jätteförsiktigt på marken. För oss bönder är traktorn ett precisionsinstrument :cool:

13. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Och sen körde du jätteförsiktigt över dem

14. Racing
    Medlem Nivå 16
    Nej, nej inte köra över, då riskerar du att få spik och skruv i däcken;)
    Allt kommer naturligtvis att källsorteras

• Laddar…
  15. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Men hur som helst måstte det vara jättekul att riva med traktor:love: