Hej,

I sommarstugan stänger vi alltid av elen när vi åker därifrån, och på vintern kan det ta ett bra tag innan värmen kommer eftersom elen slås på när vi anländer.
Finns gsm-styrda fjärrströmbrytare som kan slå på och av huvudströmbrytaren genom ett sms eller liknande? Finns tyvärr ingen fast telefon där.

Tack på förhand!

det finns något som heter sincom som går via mobiltelefon man ringer upp en växel slår sin personliga kod och trycker 1# tex för off och 2# för on.
är väldigt bra sak faktiskt.

Tack för svar.

Den från Kjell & Co förutsätter väl att strömmen är på? Det jag eftersöker är något som man kan slå på huvudströmbrytaren i huset med.

Moment 22 kanske? En GSM-styrd utrustning för inbyggnad i centralen lär även den kräva att huvudbrytaren är till.

Är det möjligt att bygga om centralen lite ? Så du får en grupp som alltid har ström, som en kopplad till en GSM-styrning och en kontaktor som bryter resten av skåpet.
Så går det ju att lösa, så är hela stugan utom just den gruppen strömlös, o allt som är kopplat till den säkringen sitter i/vid centralen så det är just där det finns ström innan du har ringt och slagit på resten av centralen.

Vi har en gammal "propp-central" däruppe så modifiering av denna är nog inte aktuellt, utan det blir nog isåfall till att byta ut denna helt och hållet.
Är själv totalt grön när det gäller sånt här, men så mycket vet jag att idag slår vi på och stänger vi elen på huvudströmbrytaren, och min tanke var att det måste finnas någon pryl som kan kan göra detta på distans. Dock kanske det inte var så enkelt.... :)

Ska åka dit i nästa vecka, så då ska jag försöka hitta en elektriker att konsultera kring detta.

Tack för alla svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.