2 934 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Rädda grusgångar från löv och barr och kottar etc med lövsug?
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Hej
Jag har väl 800kvm grusgångar hemma att sköta om.
Krattandet har skett med modifierade gräsklippare och senare trädgårdstraktor och numer en Avant som jag drar en kratta efter.
Jag har köpt grus genom åren, och fyllt på och fyllt på......
Mycket löv samlas och förmultnar tillsammans med barr och kottar och gräs osv, ja ni förstår.....
Nu är tanken att köpa en lövsug och modifiera och sätta i gafflarna eller dra bakom Avanten.
Men hur ska jag tänka och modifiera lövsugen så inte gruset hänger med upp i uppsamlingskärlet?
Lövsugar har ju hjul, de tänker jag ersätta med medar av plattjärn, sen en kratta framför suget som lösgör grus och humus och jox i gruset, och på detta ha lövsugen justerbar i höjd så endast lätta material följer med upp i säcken.
Någon här som har ett bättre förslag?
Tack på förhand
/W
Jag har väl 800kvm grusgångar hemma att sköta om.
Krattandet har skett med modifierade gräsklippare och senare trädgårdstraktor och numer en Avant som jag drar en kratta efter.
Jag har köpt grus genom åren, och fyllt på och fyllt på......
Mycket löv samlas och förmultnar tillsammans med barr och kottar och gräs osv, ja ni förstår.....
Nu är tanken att köpa en lövsug och modifiera och sätta i gafflarna eller dra bakom Avanten.
Men hur ska jag tänka och modifiera lövsugen så inte gruset hänger med upp i uppsamlingskärlet?
Lövsugar har ju hjul, de tänker jag ersätta med medar av plattjärn, sen en kratta framför suget som lösgör grus och humus och jox i gruset, och på detta ha lövsugen justerbar i höjd så endast lätta material följer med upp i säcken.
Någon här som har ett bättre förslag?
Tack på förhand
/W
Renoverare
· Uppsala
· 2 179 inlägg
Utan att veta om detta är görbart: kan man bygga någon form av cyklonlösning/separator där tyngre material som följer med in (grus) ramlar ut igen innan uppsamlingskärlet medan lättare saker (löv och bös) fortsätter in? Gissar dock att det blir både avancerat och rätt stort.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Hehehe, tack för svaret, jag har tänkt i liknande banorHenningelvis skrev:
Klicka här för att svara