14 641 läst ·
50 svar
15k läst
50 svar
Grusa väg som ligger inom strandskydd
Hur går tågordningen praktiskt? Några alternativ:
1. Informell muntlig/emailkommunikation med kommunens handläggare/miljöinspektör och om alla är överens går man vidare utan något skrivet.
2. Skriftlig förfrågan till kommunen angående deras tolkning av lagen gällande ett visst förfarande. Formellt svar skriftligt.
3. Skriftligt meddelande till kommunen angående att vägen kommer att grusas ett visst datum vilket ger kommunen chans att utfärda ett föreläggande om försiktighetsåtgärder/förbud. (Eller är det länsstyrelsen som utfärdar förelägganden i detta fall?)
4. Grusning utan kommunikation med kommunen och vill de göra något åt det så får de öppna ett tillsynsärende. (Bollen ligger hos dem.)
1. Informell muntlig/emailkommunikation med kommunens handläggare/miljöinspektör och om alla är överens går man vidare utan något skrivet.
2. Skriftlig förfrågan till kommunen angående deras tolkning av lagen gällande ett visst förfarande. Formellt svar skriftligt.
3. Skriftligt meddelande till kommunen angående att vägen kommer att grusas ett visst datum vilket ger kommunen chans att utfärda ett föreläggande om försiktighetsåtgärder/förbud. (Eller är det länsstyrelsen som utfärdar förelägganden i detta fall?)
4. Grusning utan kommunikation med kommunen och vill de göra något åt det så får de öppna ett tillsynsärende. (Bollen ligger hos dem.)
Intressanta synpunkter och texter, man tackar!
Så först ett informellt samtal till länsstyrelsen och om de inte svarar "kör på, ni har rätten på er sida " så vänder vi oss återigen till strandskydds handläggaren med detta: Att då vägen till stugan är sönderkörd och en lervälling (vi fick ha stövlar sist då vi sjönk ned till anklarna) så tänkte vi återställa det genom att grusa.
Skall vi skicka med bilder på hur det ser ut nu eller är det dumt?
Om personen ber om utförligare så svarar vi Skogsvägstandard?
Vi vill helst fortsätta ha en dialog med kommunen då vi har avloppsfråga kvar att lösa.
Vilket inte direkt kommunen var jättepositiva heller till...
Med vänlig hälsning,
Så först ett informellt samtal till länsstyrelsen och om de inte svarar "kör på, ni har rätten på er sida " så vänder vi oss återigen till strandskydds handläggaren med detta: Att då vägen till stugan är sönderkörd och en lervälling (vi fick ha stövlar sist då vi sjönk ned till anklarna) så tänkte vi återställa det genom att grusa.
Skall vi skicka med bilder på hur det ser ut nu eller är det dumt?
Om personen ber om utförligare så svarar vi Skogsvägstandard?
Vi vill helst fortsätta ha en dialog med kommunen då vi har avloppsfråga kvar att lösa.
Vilket inte direkt kommunen var jättepositiva heller till...
Med vänlig hälsning,
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 245 inlägg
Låter bra, även om jag egentligen tycker att ni kan nöja er med att kalla det vägunderhåll snarare än att blanda in att vägen blivit sönderkörd om kommunen inte redan vet det. Jag skulle därmed inte heller skicka bilder på hur vägen ser ut nu i förstaläget, utan nöja mig med dokumentation om att servitut finns och att den finns på kartan. Underhåll av en befintlig väg är tillåtet även i strandskyddszon.
Möjligen kan ni däremot ta upp bilderna med Vattenfall. Som någon tidigare skrev har de ju faktiskt kört sönder er väg.
Avloppsfrågan hänger faktiskt lite ihop med vägfrågan. Ska ni kunna ha slamtömning krävs en väg att komma fram med lastbil på.
OT-rant: Jag begriper verkligen inte hur det här ens kan vara en fråga. Redan etablerad bebyggelse och ändå bråkar kommunen både om en på kartan inritad väg och möjligheten att rusta upp till modern VA-standard.
Möjligen kan ni däremot ta upp bilderna med Vattenfall. Som någon tidigare skrev har de ju faktiskt kört sönder er väg.
Avloppsfrågan hänger faktiskt lite ihop med vägfrågan. Ska ni kunna ha slamtömning krävs en väg att komma fram med lastbil på.
OT-rant: Jag begriper verkligen inte hur det här ens kan vara en fråga. Redan etablerad bebyggelse och ändå bråkar kommunen både om en på kartan inritad väg och möjligheten att rusta upp till modern VA-standard.
Då vi slank in på Vattenfall av en slump en bit senare i tråden så skrev jag ej detta från början. Men de förra ägarna hade solceller och batterier så till vårt hus är det nydragning av el. Vi trodde när vi beställde elen att de skulle dra luftburen ledning från vår närmsta granne, vilket fågelvägen är kort då man kan säga att den sista vägbiten ser ut som ett Y. När Vattenfall var och inspekterade så bestämde de att då de luftburna ledningarna var i så dåligt skick så passar de på att gräva ned alla ledningar istället. De gör detta för samtliga 5 hushåll.
Om den sista biten hade varit en farbar väg innan Vattenfall började så hade vi absolut gått på dem men då det inte var det så känns det moraliskt tveksamt att gå på dem. Möjligtvis om markägaren gör det/känner annorlunda då han har ju gått från att kunna komma ut till sin skog (större delen av året) med sin 4-hjuling samt vissa maskiner till att nu få vänta på tjälen.
Vi är också klart förvånade över kommunens inställning, stället har legat där i snart 70 år, det har alla bygglov och dispanser så inga konstighet där och att det då ifrågasätts år 2017 att man vill ha "moderinteter" som elektricitet, grusväg och avlopp... Samt att vi är inte enda stället runt sjön och de andra fastigheterna har normal standard.
Om den sista biten hade varit en farbar väg innan Vattenfall började så hade vi absolut gått på dem men då det inte var det så känns det moraliskt tveksamt att gå på dem. Möjligtvis om markägaren gör det/känner annorlunda då han har ju gått från att kunna komma ut till sin skog (större delen av året) med sin 4-hjuling samt vissa maskiner till att nu få vänta på tjälen.
Vi är också klart förvånade över kommunens inställning, stället har legat där i snart 70 år, det har alla bygglov och dispanser så inga konstighet där och att det då ifrågasätts år 2017 att man vill ha "moderinteter" som elektricitet, grusväg och avlopp... Samt att vi är inte enda stället runt sjön och de andra fastigheterna har normal standard.
Skogsägare
· 23 245 inlägg
Om vägen även används för skogsbruk hamnar ni i en bättre position. Detta då strandskyddet inte helt övertrumfar lantbruket, så då är frågan större än bara vägförsörjning till en sommarstuga (eller flera).
Med fem fritidsfastigheter och en eller flera lantbruksfastigheter inblandade antar jag att ni har vägen som gemensamhetsanläggning eller att ni mindre fastighetsägare har nyttjanderättsservitut hos bonden. Jag skulle nog ta frågan en sväng med denne innan jag pratade med kommunen igen. Han tycker säkert också att det är dags att göra något samt har som sagt en bättre position än ni.
Med fem fritidsfastigheter och en eller flera lantbruksfastigheter inblandade antar jag att ni har vägen som gemensamhetsanläggning eller att ni mindre fastighetsägare har nyttjanderättsservitut hos bonden. Jag skulle nog ta frågan en sväng med denne innan jag pratade med kommunen igen. Han tycker säkert också att det är dags att göra något samt har som sagt en bättre position än ni.
Är det någon som kommer ihåg den gamla sketchen "vad bidde det då" mannen som lämnar in tyg till en skräddare och det händer inget. Det är vår stuga eller vår el och väg snarare... Gått snart två år sedan vi beställde elen och den är fortfarande inte klar. Nu sedan ett halvår tillbaka är det inte länge kommunen som stoppar upp utan Vattenfall. Det mesta har gått fel, fel tillstånd, fel elskåp, fel maskiner mm. Sedan i slutet av sommaren har det varit totalt kaos att försöka komma fram till stugan. En granne (äldre) har i ett halvår fått avstå att åka till sin stuga då de inte klarat av lervällingen/hålen/jordhögar som man varit tvungna att sicksacka mellan. Projektledaren på vattenfall svarar varken på mail, telefon eller röstmeddelanden där man ber honom ringa upp. Så vi har ingen aning när det beräknas bli klart. Jag har skrivit innan att jag tyckte det var moraliskt tveksamt att gå på vattenfall men vi har ändrat oss. Har någon nån tanke om vad man kan tänkas begära, vilka rättigheter man har (marken är i ett fruktansvärt skick, mycket! sämre än innan) och vem man vänder sig till när projektledaren inte svarar?
Mvh
Mvh
Skogsägare
· 23 245 inlägg
Kul med återkoppling, trist utveckling. Det finns regler om återställandeskyldighet vid exempelvis nedgrävning av luftledning (det är vad som gjorts om jag minns rätt). Vet dock inte om ni som servituthavare är part i en sån fråga, eller om det är vägens ägare (bonden).
Oavsett vad måste ju dock Vattenfall svara er. Får ni inte svar från er kontaktperson så vänd er till dennas chef, i värsta fall får ni skicka rekommenderat brev med mottagningskvittens för att kunna bevisa att ni hört av er – verkar dock rätt osannolikt. Gissar dock att projektledaren ”gömmer sig” då denna vet hur fel vederbörande gjort och hoppas hinna ikapp innan kontakt tas, en inte ovanlig om än rätt värdelös konflikthanteringsstrategi.
Oavsett vad måste ju dock Vattenfall svara er. Får ni inte svar från er kontaktperson så vänd er till dennas chef, i värsta fall får ni skicka rekommenderat brev med mottagningskvittens för att kunna bevisa att ni hört av er – verkar dock rätt osannolikt. Gissar dock att projektledaren ”gömmer sig” då denna vet hur fel vederbörande gjort och hoppas hinna ikapp innan kontakt tas, en inte ovanlig om än rätt värdelös konflikthanteringsstrategi.
Skogsägare
· 23 245 inlägg
När jag skrev att det finns regler ovan menade jag egentligen att man i princip alltid reglerar sånt här i ledningsrättsavtal eller vilken sorts avtal man väljer att ta till för nergrävningen av kabeln. Det finns ingen lag eller myndighetsföreskrift som reglerar hur man ska lösa frågan.
Tackar för dina svar 
Ja, nedgrävning för de andra 3 och indragning av el för oss.
För det äldra paret så har gått från att kunna köra bilen fram till sin stuga till att få avstå att åka dit. Då de sista 500 metern har varit kaos.
Bra tips med markägaren, ringer den idag och hör vad han har fått höra från Vattenfall angående återställande.
Mvh
Ja, nedgrävning för de andra 3 och indragning av el för oss.
För det äldra paret så har gått från att kunna köra bilen fram till sin stuga till att få avstå att åka dit. Då de sista 500 metern har varit kaos.
Bra tips med markägaren, ringer den idag och hör vad han har fått höra från Vattenfall angående återställande.
Mvh
Hej,
Nu har jag talat med projektledaren på Vattenfall och han kunde ej svara på mina frågor så kommer att få direkt kontakt med de som gräver. Är detta rimligt att be om:
1, Återställa den vägen som var körbar i minsta samma skick som innan.
2, Dränera bort vattenpölarna som de skapat med sina maskiner.
3, Vår stig skall gå att gå på igen utan lervällingen som de har skapat, mao grusa
Nu har jag talat med projektledaren på Vattenfall och han kunde ej svara på mina frågor så kommer att få direkt kontakt med de som gräver. Är detta rimligt att be om:
1, Återställa den vägen som var körbar i minsta samma skick som innan.
2, Dränera bort vattenpölarna som de skapat med sina maskiner.
3, Vår stig skall gå att gå på igen utan lervällingen som de har skapat, mao grusa
Skogsägare
· 23 245 inlägg
Dräneringen är jag lite skeptisk till, men det andra känns rimligt.
Har markägaren sagt något? Känns ju som sagt rimligt att blanda in denna, och bedrivs skogsbruk trumfar det strandskyddet vad gäller väg. Om ni vill göra mer än bara återställa alltså.
Har markägaren sagt något? Känns ju som sagt rimligt att blanda in denna, och bedrivs skogsbruk trumfar det strandskyddet vad gäller väg. Om ni vill göra mer än bara återställa alltså.
Markägaren har sagt att han krävt att rören skall ligga 80-100 cm ned då han kommer med såpass tunga skogsmaskiner. Rören ligger i verkligheten 10-30 cm ned. Markägaren har direktkontakt och jag vet tyvärr inte mer än så.
Angående dräneringen: Innan de började gräva låg det rör under stigen på vattenrika ställen men dessa är nu uppgrävda och ligger på sidan. I kombination med grävmaskiner har det nu blivit rejäla vattenpölar.
Angående dräneringen: Innan de började gräva låg det rör under stigen på vattenrika ställen men dessa är nu uppgrävda och ligger på sidan. I kombination med grävmaskiner har det nu blivit rejäla vattenpölar.
Vad hände med kommunens miljönämnd i slutändan? Gav de bara upp sin ståndpunkt från trådstart?H husdrommaren skrev: