Hej,
Jag håller på att rita på en liten fritidsstuga med ytterst begränsat med inneryta. Därför vill jag placera varmvattenberedare och gruppsäkringscentral (normapparater) på samma vägg och inne i samma "garderob". Har tänkt mig att gruppsäkringscentralen ska sitta högre upp en varmvatten beredaren men de kommer ändå nära varandra.
Jag håller på att rita på en liten fritidsstuga med ytterst begränsat med inneryta. Därför vill jag placera varmvattenberedare och gruppsäkringscentral (normapparater) på samma vägg och inne i samma "garderob". Har tänkt mig att gruppsäkringscentralen ska sitta högre upp en varmvatten beredaren men de kommer ändå nära varandra.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det ska vara 1.2 m minst till motstående vägg från elcentralen så man kan backa om man blir fast i elströmmen.
In genom dörren och rakt fram i garderoben går nog bra men helst inte på sidoväggarna.
Prototypen
In genom dörren och rakt fram i garderoben går nog bra men helst inte på sidoväggarna.
Prototypen
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jaha, så då beror det på hur långa armar du och jag har då!
Prototypen
Prototypen
Gäller ej bostäder, har heller aldrig gällt bostaäder..
Var står detta?gnistjagare skrev:
I SS 4362101, Utrymmen för elektriska kopplingsutrustningar för lågspänning, står det att man skall ha ett utrymme på mist 0,8m framför. Samma som det stod i den gamla föreskriften.
Som vanligt olika uppfattningar om vad som står i reglementet...

Som f.d. elmontör vill jag bara säga att det ska finnas tillräckligt med utrymme runt centralen för att den stackars elektrikern ska kunna montera och koppla ihop den utan att bli halvt vansinnig på kuppen, då brukar utrymmet för betjäning vara tillräckligt också...
Som f.d. elmontör vill jag bara säga att det ska finnas tillräckligt med utrymme runt centralen för att den stackars elektrikern ska kunna montera och koppla ihop den utan att bli halvt vansinnig på kuppen, då brukar utrymmet för betjäning vara tillräckligt också...
Jag får tacka för inputen, jag ska planera för att el-centralen sitter lättåtkomligt, "gardroben" är faktisk 1,2m invändigt och ska ha skjutdörrar har jag tänkt mig. El-centralen idetta fallet har jag tänkt mig att ska montera långt ut och relativt högt upp på sidoväggen, så det blir lättmonterat. Speciellt om de tilltänka skjutdörrarna lyftes bort.
Tack för era svar!
Tack för era svar!
Klicka här för att svara