Jag ska bygga till min snickarbod med 3 kvm för en torrtoa. Tomten o snicken ligger ca 40 m fr Östersjön. Den ursprungliga snicken är 2 x 3 m och byggd på 70-talet. På den tiden krävdes bygglov för detta från Norrtälje kommun.
Behövs bygganmälan eller strandskyddsdispens eller det bara att bygga? Inga grannar störs och det är ca 10 m från tomtgräns.
Henrik

Fråga inte så mycket om du vill bygga och använda skithuset i år.

Troligtvis är det en lång och svår process om du vill försöka få dispens, bygglov och liknande, bättre att bygga så att det är snabbt och lätt att demontera om och när nån byråkrat så kräver.

Ja det var väl lite så jag tänkte från början men ville höra om någon medlem hade idéer.
Tack för svar - det är ju trots alt en skitsak😀

Jo strandskydd gäller ju. Jag byggde för några år sen både attefallare och friggebod inom strandskydd i Norrtälje kommun. Sökte bygglov och strandskyddsdispens för båda så egentligen är det ju vanliga ”hus”. Men iaf så var kommunen bra att ha att göra med så det gick bra, men kostade ju en slant (tror ca 15.000 kr)
Men mindre utbyggnationer, verandor och växthus har jag bara kört på med. Har aldrig blivit ngt problem, men har man ngn nitisk granne så kan du ta fart….

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.